Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisoppgang på Model 3?

Startet av Soala, tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:59

« forrige - neste »

Soala

Hei. Vurderer å bestille ny model 3, noen som tror på ny prisoppgang med det første, eller kan det komme noen gode kampanjer mot kvartalsslutt?

Ser forøvrig at det ikke er mange inventory-biler om dagen, kanskje det kommer nye snart?

Noen som har lyst å kikke inn i krystallkulen?

jorgror

2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Soala

Det var det jeg tenkte på, forrige oppgang var vel aug/sep?

Magnus Hansen

Det var jo faktisk en prisoppgang i løpet av forrige kvartalsinnspurt. Kvartalet før var det derimot mulig å spare penger de siste dagene. Hva som skjer rett før nytt år vil jo komme an på etterspørsel i forhold til tilgjengelige biler og det er ikke så lett å spå. Det sies at det produseres ekstra mange europsbiler dette kvartalet forbi møte ventet stor etterspørsel i Nederland grunnet noen endringer i insentiver. Og tesla vil prioritere å gi alle som ønsker bil i Nederland bil før dette skjer. Sånn sett kan man tro det ikke blir en overflod av biler tilgjengelig for Norge.

HvemPrompa

#4
NOK skal svekke seg ytterligere mot USD, og Tesla vil nok korrigere prisene generelt for å nå sine margin-mål (absolutt ingen problemer med etterspørsel, så bilen har kanskje vært priset litt for lavt). Selv om Gigafactory 3 åpner, så vil det ikke påvirke overskudd/tilgjengelighet i andre markeder positivt, og både UK og Australia har fått mulighet til å bestille, og etterspørselen derfra er nesten like enorm som fra Norge...folk venter nå 6mnd+ på Model 3, kontra 2 - 3 mnd før sommeren (dette gjør også at bilen holder seg godt i verdi fremover).

Har du lyst på bilen så bestiller du nå, 500k (med vinterdekk) for en sportslig elbil som har verdens nest lengste rekkevidde (etter S P100D) er egentlig ikke så ille...nå får du også den hvite fargen "gratis" :)

HCO

#5
Avhengig av hvilket tidspunkt man måler fra, har prisene allerede gått en del opp. Jeg bestilte så snart det ble åpnet opp, og bestilte absolutt billigste bil som var mulig da. Det vil si LR sort/sort uten autopilot og med 18" Aero på begge hjulsett. Regningen ble da 479.580,-. Noen uker senere var det mulig å bestille LR AWD omtrent 20.000 billigere enn dette, og LR RWD omtrent 40.000 billigere (om jeg husker riktig), men begge deler var kun i korte tidsvinduer.

Vi som bestilte tidlig uten autopilot fikk senere den enkle autopiloten samt Homelink inkludert i prisen. Antakelig for å unngå mange avbestillinger når prisen gikk ned. Hvit er i ettertid blitt standard farge, sort koster 8.800,- ekstra. Gitt at Homelink koster 3.000,- å aktivere for nye biler (har ikke sett det bekreftet ennå) så vil identisk bil i dag koste 503.500,-. Altså en prisøkning på ca. 24.000,- (5%) i forhold til min.

Om man velger absolutt billigste LR nå, med to hjulsett, ender man på 491.472,- eller en økning på ca. 12.000,- (2,5%) i forhold til min. Man får da ikke sort lakk  (men hvit multicoat er antakelig kvalitetsmessig bedre), ikke Homelink og ikke to sett aero-kapsler.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Soala

Takk for gode innspill.

Jeg foretrekker hvit foran svart, som nå «alle» har, så sånn sett passer det meg jo fint. Ser på LR med hengerfeste og vinterdekk, lander da på 513 høvdinger. Er vel ikke mye dyrere enn det har vært, men det er jo uansett snøen som falt i fjor. Høres ut som det er større sjanse for prisoppgang enn å gjøre noe kupp med å sitte på gjerdet, så spørs om det blir bestilling ganske snart.

Er vinterdekkpakken et bra kjøp, eller kjøper folket dekk hos tredjepart?

Soala

Da bestilte jeg like godt. Det påstås levering november/desember, er det realistisk?

Er det komplisert å evt angre bestillingen nå innen 14 dager og blir det noen karantene på nybestilling eller gjelder det kun etter at man har tatt ut bilen?



HvemPrompa

#8
Sitat fra: Soala på onsdag 23. oktober 2019, klokken 10:33
Er vinterdekkpakken et bra kjøp, eller kjøper folket dekk hos tredjepart?

17600,-  for Hakkapeliitta R3 235/45R på 18" alu er etter min mening fortsatt rimelig. Betalte 15560,- for mine, og jeg tenkte ikke ett sekund...mindre styr er det også...

HCO

Gratulerer med bestilling!

Vinterdekkpakken er nødvendig dersom du får levering i november/desember. "Samlebåndslogistikken" til Tesla gir ikke mulighet for å ta med egne hjul og få de skrudd på. Du kan evnt. få den utlevert på sommerdekk, og selv skifte om på parkeringsplassen (det var flere som gjorde det ved utlevering i mars). Alternativt få tak i en bilhenger og kjøre den hjem eller til dekkverksted.

14 dagers angrefrist gjelder for alt du kjøper/bestiller på nett, så det har ingen konsekvenser om du bruker den. Tesla har også en angrefrist etter at du har tatt ut bilen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HvemPrompa

Sitat fra: Soala på onsdag 23. oktober 2019, klokken 11:01
Da bestilte jeg like godt. Det påstås levering november/desember, er det realistisk?

Innstill deg på at du får den Q1 2020...men mulig de pøser på i sultne markeder før kvartalsslutt (altså desember).

Handyman

Sitat fra: Soala på onsdag 23. oktober 2019, klokken 11:01
Da bestilte jeg like godt. Det påstås levering november/desember, er det realistisk?

Er det komplisert å evt angre bestillingen nå innen 14 dager og blir det noen karantene på nybestilling eller gjelder det kun etter at man har tatt ut bilen?
Her finner du mange svar:
https://www.tesla.com/no_NO/support/model-3-ordering-faq
Du kan levere tilbake bilen etter at du har fått den og få alle pengene tilbake, og du kan bestille ny bil med en gang.
Tipper at du fikk en del dokumenter da du bestilte... der står det som gjelder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Soala

Takk for gode svar!
Jeg ble oppringt av Tesla i ettermiddag og ifølge han jeg snakket med kan bilen godt komme allerede i november, selv om han selvsagt ikke kunne gi noen garantier. Det er jo begrenset med mulige kombinasjoner ved bestilling, så de matcher bestillinger med biler på vei til/i Europa. Krysser fingrene :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA