Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OBD - Avlesning av batterihelse (degradering)

Startet av toremolt, søndag 20. oktober 2019, klokken 20:32

« forrige - neste »

Truls Antonsen

Antatt disse verdiene henger sammen med, og oppfører seg likt som HV Battery Nominal Capacity.
Der er det vel 240Ah som er "nytt" batteri.
Når jeg leste av dette over ett år, hadde jeg på.sommert 235Ah...som mot slutten av vinter var nede i 219Ah. Etter sommeren igjen, var det oppe i 232Ah...

Tolker det som at dette er verdien bilen bruker som "erfaringsbasert" strøm på batteriet, for å beregne rekkevidde. Og at reduksjon her er summen av degradering, kulde, målefeil og andre tap som har vært siste måneden eller noe...

Skal ikke overraske meg om bilen beregner % strøm utfra spenning, og en nominell utladekurve.
Bilen vet jo hvor mye strøm som går ut av batteriet, det måler den jo. Og om spenningen har falt tilsvarende la si 50% av batteriets kapasitet, og det med ett forbruk målt til 120Ah, gir dette totalt 240Ah nominell kapasitet.
Men om derimot dette spenningstapet gav kun 110Ah ut av batteriet, fordi det er kaldt...så betyr jo det at bilen da kan forvente å få ut totalt 220Ah av batteriet. I dette tilfellet har 10Ah forsvunnet enten som degradering, eller indre motstand I batteriet.

Jeg antar således at dette regner BMS'en på hele tiden, og filtrerer over ganske lang tid, og det er verdien en kan lese ut her.
Dvs en ganske realistisk rekkevidde blir resultatet, basert på hvordan batteriet gjennomsnittlig har hatt det i de siste ukene...

Men reiser en på langtur, og god temperatur, så vil en komme lenger enn beregnet, fordi temperaturen, og derved indre motstand, er lavere enn snittet siste perioden.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


ThomasEL

#16
@Truls Antonsen:

Ja, jeg er i all hovedsak enig i dine betraktninger👍
Derfor er sammenlikningen med hva andre får, og ikke minst sammenlikningen med hva man selv hadde ved samme temperaturer tidligere, det mest interessante.

Dessverre virker det ikke som om så mange var klar over dette menyvalget i OBDeleven før i høst. Så lite data å sammenlikne med fra når bilen var helt ny.

Hos meg føyer dog resultatene seg inn i rekken av dårlige resultat, enten jeg leser av på denne måten eller ved å kjøre langt og se på forbruk i kWt i forhold til % brukt. Allerede ved utlevering hadde jeg dårlige resultater, sannsynligvis pga måten forhandler oppbevarte bilen de tre månedene fra den kom inn i utstillingen og til jeg kjøpte den.... (Ble oppbevart ved tett på 100% soc)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#17
Godt oppsummert @Truls Antonsen, tror det ligger mye i dette.

Når det gjelder bilen din @ThomasEL, så er vel vi litt i samme situasjon. Jeg har aldri vært i nærheten av 83,6 kWh, men har ligget rundt 80 kWh. Mistenker at bilen min stod minst én uke med fulladet batteri før utlevering.

På den annen side, så har jeg ikke kunnet måle noen degradering over hodet ila. disse snart tre årene og 60.000 km. Det er jo meget positivt! Sånn sett er jeg jo der nå, hvor jeg hadde håpet å være, mht. gjenværende kapasitet. :) Og bilens fremtid ser lys ut, hvis den fortsetter å følge kurven. Tanker om dette?

EDIT: Ser for ordens skyld at du er lenger unna oppgitt kapasitet enn meg. Forstår at det blir desto mer merkbart når batteriet i utgangspunktet er mindre..

Skal for moro skyld prøve å få tatt noen målinger før/etter software oppgradering som er booket 31. januar. Blir særlig spennende å se om jeg får mer ut av batteriet i praksis etter.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tonk

My May-2019 Etron-55 now has 116000 km, and after a full AC charging I get 80.25 kWh, which seems not bad to me.
Audi E-Tron 55 from May 2019

elektro

Sitat fra: Tonk på søndag 23. januar 2022, klokken 17:53
My May-2019 Etron-55 now has 116000 km, and after a full AC charging I get 80.25 kWh, which seems not bad to me.

That's a great result. Have you had the 93M3 software upgrade?

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tonk

#20
Sitat fra: elektro på søndag 23. januar 2022, klokken 18:27
That's a great result. Have you had the 93M3 software upgrade?
Yes, I have allready the 93M3 update. I have no good data from before this, so I can't say whether it improves the capacity. It seems that the top buffer of the battery stays the same (about 4%) and that they made the bottom buffer about 2-3% smaller (from 8% to about 5%).
Audi E-Tron 55 from May 2019

Orbit

Etter litt flere målinger over tid, ser du ut som BMS'en sin kapsitetsestimat er veldig avhengig av batteritemperatur (ikke overraskende). De høyeste verdiene i grafen under er ved +10C batteritemperatur eller mer. Dette har vært  etter parkering i varm garasje over et par dager, eller etter hurtiglading. Hurtiglading løftet f.eks. batteriet fra +4 til +12 grader, som samtidig økte estimatet med 3 kWh (på under en halvtime). Så det virker som at dersom en skal bruke disse tallene for å en måling av batterihelse, må det gjøres med varmt batteri (> +20C) for å få sammenlignbare tall. Alle mine tall er etter 93M3-oppdateringen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Takk for gode observasjoner dere :-)

Batteriet skal vel ha sin teoretiske nominelle kapasitet som ny ved +25 grader..? Så @Orbits observasjoner passer jo egentlig bra med dette. Det virker altså som om BMS kalkulerer en vesentlig mindre tilgjengelig kapasitet ved temperaturer rundt 0 grader.

Ellers syns jeg det er interessant det @Tonk sier om at 93M3 oppdateringen ikke ser ut til å ha redusert toppbufferen, men derimot bufferen i bunnen. Hvis vi antar at bilene produsert etter uke 48 2019 har samme konfigurasjon som 93M3 nå har gitt til de eldste bilene (pre uke 48 2019), så spørs det om ikke den illustrasjonen av buffer som har versert både her på forumet og andre steder knyttet til endring av utnyttelse av batteriet, har vært feil hele tiden... Den viser nemlig at det er i toppen det ble gjort endringer.

Men: Egne avlesninger i OBDeleven av cellespenning og reell soc når bilen er ladet til 100% (jeg har 2020-bil), har jo egentlig hele tiden indikert at buffer i topp virker å være lik (både i prosent og med tanke på cellespenning) som det f eks Orbit har rapportert før 93M3...
- Så mulig det allerede fra uke 48 2019 var i bunnen buffer ble redusert....?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: Tonk på søndag 23. januar 2022, klokken 17:53
My May-2019 Etron-55 now has 116000 km, and after a full AC charging I get 80.25 kWh, which seems not bad to me.

I notice that it says only 99% in the screenshot. Are you able to make it 100% and hence 81,06 kWh?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tonk

Sitat fra: elektro på tirsdag 25. januar 2022, klokken 08:19
I notice that it says only 99% in the screenshot. Are you able to make it 100% and hence 81,06 kWh?
I charged to 100%, but the day after (when I read OBD) it showed 99%.
Audi E-Tron 55 from May 2019

Tonk

#25
In addition to Orbit I made also some measurements of the "Work" value of "C6 Battery Charger". I put these measurements in the same graph as Orbit, so you could compare both (measurements at 110000 to 117000km).
I used the percentage of "HV battery charge state" which is the same as the car display, and NOT the percentage of the "Values from battery mgmt system", because these seem to give (too) high and more inconsistent results.
Audi E-Tron 55 from May 2019

ThomasEL

Sjekker kapasiteten i OBDelleven nesten hver dag, og det er trist lesing:
Ligger stort sett på ca 54kWt

Får sikkert litt mer ut hvis jeg kjører en kapasitetstest fra 100% til full stopp, men at jeg kronisk ligger under hva andre rapporterer, er jo et dårlig tegn.
Dessverre litt få med e tron 50 som legger ut, så vanskelig å få en ordentlig statistikk.

(Batteritemp ligger typisk rundt 3 - 10 plussgrader for tiden, så hadde kanskje vist et par kWt mer ved +25 grader)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

54 kwh er jo veldig lite. Men stemmer den avlesningen du gjør i OBD11 med avlest forbruk og kjørelengde påen lengrestrekning da. Det er jo det som betyr noe, og ikke hvilken verdi du leser av.

janbanan

Jeg får verdier i samme størrelsesorden som deg @ThomasEl.
Verdiene er mistenkelig lave, og jeg blir derfor usikker på hva vi egentlig måler her.
Har du sett noe dokumentasjon på at Work faktisk er megden energi på batteriet?

Ser også på mine målinger at Temperature varierer fra -40 til +19,5 Celsius. Dette er ikke betryggende for hva som faktisk måles her i mine øyne.

2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

@Trond.m:
Ja, det stemmer dessverre relativt godt med det jeg måler i praksis. Riktignok ligger jeg vanligvis litt over i praktiske målinger, gjerne 56 - 57 kWt. Men også dette er jo lavt.

@Janbanan:
Nei, jeg har ingen dokumentasjon på det. Det er vanskelig å finne noe dokumentasjon på hva de ulike valgene i OBDelleven viser, så det må ofte gå på logikk og erfaringer fra mange brukere. Ser jo flere her med 55-bil får omkring 82kWt, og det kan jo stemme bra...

Hovedproblemet er vel at jeg i det hele tatt begynte med disse kapasitetsmålingene. Satt klar med kalkulatoren allerede på turen hjem fra forhandler for snart to år siden. Allerede da målte jeg lavere kapasitet enn forventet, og det har jeg egentlig gjort siden. Det har nok i bunn og grunn fratatt meg mye av gleden med bilen.
Forhandler har to ganger tatt bilen inn på batterisjekk. Ved testkjøring erfarer de det samme som meg: Nemlig at forholdet mellom kWt brukt og endring i prosentverdi gir en god del mindre enn 64,7kWt totalt. Men de sier de erfarer det samme på sine demobiler (noe som kanskje ikke er så rart, siden det er biler som stadig står på 100%). Men de offisielle batteritestene, der de følger Audis veiledning, viser ingen feil. Og nettopp der er svakheten ved disse testene: De sjekker kun cellespenning ved fullt og tomt batteri, og kan dermed lett avsløre hvis ei celle eller en modul er dårligere enn de andre. Men de måler ikke kapasiteten, altså hvor mye energi batteriet kan ta til seg og levere fra seg. De vil i alle fall ikke si at de måler dette. Dermed blir jo dessverre disse testene lite verdt for å måle kapasitetstap.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA