Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dagens batteribombesensasjon(!!!!)

Startet av trondhla, søndag 20. oktober 2019, klokken 20:08

« forrige - neste »

trondhla

Nå kan du snart kjøre din Tesla Model S P100 2400 km på en ladning:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7592485/Father-eight-invents-electric-car-battery-drivers-1-500-miles-without-charging-it.html

Skal man tro artikkel her har Herr Trevor Jackson utviklet et batteri eller drivstoffcelle bestående av aluminium, gjerne gamle ølbokser, dyppe dem ned i en "kjemisk oppløsning" kalt elektrolytt og derved få strøm, massevis av det. Faktisk så mye at dersom det nye batteriet var like stort som det i en TMS P100 vil du være i stand til å kjøre over 2400 km på en ladning. Og ikke nok med det, dette batteriet vil koste ca. 55.000 mot TMS P100 batteri til kr 300.000.

Jeg tror det nå jeg ser det

OhmPaPa

Ølbokser dyppet i øl som gir denne effekten?  :laugh:

Tellus

Kjekt hvis du har ubegrenset tilgang til gratis aluminium. Hvis du derimot må kjøpe aluminium til markedspris blir det dyrt. Batteriet vil også ha svært lav virkningsgrad da produksjon av aluminium er svært energikrevende. Hydrogen er vel langt bedre tipper jeg 😀

Amoss

Sitat fra: trondhla på søndag 20. oktober 2019, klokken 20:08
Jeg tror det nå jeg ser det

Du fikk med deg at disse batteriene ikke er ladbare?  Hver gang du har kjørt disse 2.500 km'erne så må du ut med disse 55.000 for å "lade" med nye batterier...  De har sikkert sitt bruksområde, men det er ikke for å kjøre Tesla'r med...
Model S 85D

elektrolux

Må være perfekt for neste ekspedisjon til Mars. Dårlig med ladestasjoner der. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#6
Sitat fra: elektrolux på mandag 21. oktober 2019, klokken 06:25Må være perfekt for neste ekspedisjon til Mars. Dårlig med ladestasjoner der. :D
Enda færre aluminium-smelteverk. (Og ganske lite oksygen i atmosfæren.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Sitat fra: Tellus på søndag 20. oktober 2019, klokken 22:24
Kjekt hvis du har ubegrenset tilgang til gratis aluminium. Hvis du derimot må kjøpe aluminium til markedspris blir det dyrt. Batteriet vil også ha svært lav virkningsgrad da produksjon av aluminium er svært energikrevende. Hydrogen er vel langt bedre tipper jeg 😀
Tja, i artikkelen ble det estimert en pris på 7p per mile, sammenlignet med 12p for diesel. Om det stemmer er effektiviteten bedre enn hydrogen og langt mindre eksplosivt!

Jeg blir stadig forbløffet over hvor lett hydrogenbransjen tar på eksplosiveten til sitt favorittgrunnstoff. Akkurat som om hydrogenbiler ikke kommer til å utvikle utilsiktede problemer etter som de blir eldre og vanskjøttet..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Tellus

Tja,

Tidligere har det vært snakk om en virkningsgrad på 15-20% for alu/air type batterier.  Med mindre noe helt nytt har skjedd så virker det som en dårlig ide å kaste bort 80% av energien før den kommer til motoren.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ladov på mandag 21. oktober 2019, klokken 19:51
Sitat fra: Tellus på søndag 20. oktober 2019, klokken 22:24
Kjekt hvis du har ubegrenset tilgang til gratis aluminium. Hvis du derimot må kjøpe aluminium til markedspris blir det dyrt. Batteriet vil også ha svært lav virkningsgrad da produksjon av aluminium er svært energikrevende. Hydrogen er vel langt bedre tipper jeg 😀
Tja, i artikkelen ble det estimert en pris på 7p per mile, sammenlignet med 12p for diesel. Om det stemmer er effektiviteten bedre enn hydrogen og langt mindre eksplosivt!

Jeg blir stadig forbløffet over hvor lett hydrogenbransjen tar på eksplosiveten til sitt favorittgrunnstoff. Akkurat som om hydrogenbiler ikke kommer til å utvikle utilsiktede problemer etter som de blir eldre og vanskjøttet..

Hydrogenbiler blir aldri gamle, de må skrotes etter 13 år (se advarsel ved tanklokk)!

ladov

Sitat fra: Tellus på mandag 21. oktober 2019, klokken 22:33
Tja,

Tidligere har det vært snakk om en virkningsgrad på 15-20% for alu/air type batterier.  Med mindre noe helt nytt har skjedd så virker det som en dårlig ide å kaste bort 80% av energien før den kommer til motoren.
Ganske stusselig sammenliknet med litiumbatterier ja. Helt greit sammenliknet med Hydrogen. ;)

Jeg tror egentlig ikke dette aluminiumsbatteriet blir en slager for bilbruk. Derimot kan det være akkurat det som skal til for å løfte elektriske fly fra prototypstadiet til nyttige produkter. Pluss enn hel andre bruksområder hvor litiumbatterier har for lav energitetthet/for høy pris og hydrogen for høy kompleksitet/for store konsekvenser når noe går galt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 21. oktober 2019, klokken 22:50
Sitat fra: ladov på mandag 21. oktober 2019, klokken 19:51
Sitat fra: Tellus på søndag 20. oktober 2019, klokken 22:24
Kjekt hvis du har ubegrenset tilgang til gratis aluminium. Hvis du derimot må kjøpe aluminium til markedspris blir det dyrt. Batteriet vil også ha svært lav virkningsgrad da produksjon av aluminium er svært energikrevende. Hydrogen er vel langt bedre tipper jeg 😀
Tja, i artikkelen ble det estimert en pris på 7p per mile, sammenlignet med 12p for diesel. Om det stemmer er effektiviteten bedre enn hydrogen og langt mindre eksplosivt!

Jeg blir stadig forbløffet over hvor lett hydrogenbransjen tar på eksplosiveten til sitt favorittgrunnstoff. Akkurat som om hydrogenbiler ikke kommer til å utvikle utilsiktede problemer etter som de blir eldre og vanskjøttet..

Hydrogenbiler blir aldri gamle, de må skrotes etter 13 år (se advarsel ved tanklokk)!
Sånn hvis noen trengte et ekstra argument for *ikke* å kjøpe hydrogenbil. :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA