Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skiltgjenkjenning

Startet av Gusse, søndag 20. oktober 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

Gusse

Har model 3 base perf september 2019, autopilot, ikke FSD.
Synes skiltlesingen er utrolig sen, mistenker nesten at den ikke «ser» skiltene, kun henter ut info vis gps.
Andre her med samme opplevelser ev svar?

Mondeo

Henter kun info fra GPS for øyeblikket.
Model S har skiltgjenkjenning, og der merker man det enkelt ved at den tror fartstavler også er skilt.
Model 3 gjør ikke dette.

Gusse

Hmm....ok, men det fungerer jo slettes ikke optimalt, på langt nær. Noen som vet om det jobbes med noen løsning?
Annet med de som har FSD?

GOS

Sitat fra: Gusse på søndag 20. oktober 2019, klokken 20:38
Hmm....ok, men det fungerer jo slettes ikke optimalt, på langt nær. Noen som vet om det jobbes med noen løsning?
Annet med de som har FSD?

Ikke noe annerledes med oss med FSD. Det er for tiden ingen skiltlesing av noen slag på Model 3, Model S eller Model X som har AP2, AP2.5 eller AP3 hardware.

Kun de tidlige Model S X med AP1 hardware har skiltgjenkjenning. (Det vil si biler fra sent 2014,  2015 og deler av 2016)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fredag

Firmaet MobileEye har patent på gjenkjenning av trafikkskilt, og dermed enerett på denne typen bruk. Patentet løper ut i 2030.

https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

RuneW

Sitat fra: fredag på mandag 21. oktober 2019, klokken 11:22
Firmaet MobileEye har patent på gjenkjenning av trafikkskilt, og dermed enerett på denne typen bruk. Patentet løper ut i 2030.

https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

Noen må da ha "inside" info om hvordan Tesla har tenkt å løse dette?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Espen Hugaas Andersen

#6
Sitat fra: fredag på mandag 21. oktober 2019, klokken 11:22Firmaet MobileEye har patent på gjenkjenning av trafikkskilt, og dermed enerett på denne typen bruk. Patentet løper ut i 2030.

https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
De har patentert *en metode* for å gjenkjenne trafikkskilt. Hvis de hadde patentert konseptet "å gjenkjenne trafikkskilt", så hadde det vært ulovlig for folk å gjenkjenne trafikkskilt uten å betale MobilEye...

Ganske sikker på at metoden til Tesla er tilstrekkelig annerledes til at de ikke kommer i konflikt med patentet. Tesla benytter et neuralnett.

Grunnen til at det ikke har kommet ennå er nok ganske sikkert at de har holdt på med andre ting. GPS baserte fartsgrenser er en tålelig grei løsning, der de har hatt veldig dårlige løsninger på andre ting, når de gikk fra AP1 til AP2. Først var det ting som automatiske vindusviskere og dimming av langlys. Så har det vært autopilot.

Men utifra de siste par oppdateringene på trafikkinformasjon, så er jeg håpefull i forhold til at gjenkjenning av trafikkskilt kommer relativt snart. Jeg ville bli overrasket om det ikke er implementert før sommeren 2020.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bzzlink

De MobileEye folka har sånn jeg skjønte det patentert "Lese og gjenkjenne trafikkskilt ved bruk av kamera"

Tesla brukte patentet i AP1.

Dette her er min tolkning av hva som har skjedd utifra det jeg har lest:
Når Tesla skulle rulle ut AP2 så krevde det at Tesla benyttet egen maskinvare (altså kamera og chip'er) for å tolke alt som skjer rundt bilen godt nok.

MobileEye nektet Tesla å benytte deres patent og la Tesla maskinvare hente inn dataene. De krevde at de benyttet Mobileeye sitt kamera og chipper. Så da har Tesla valget mellom å ha dobbelt opp med hardware, eller å lese skiltene ut fra kartverk.

De valgte det siste

turfsurf

Sitat fra: mwillanger på mandag 21. oktober 2019, klokken 13:27
De MobileEye folka har sånn jeg skjønte det patentert "Lese og gjenkjenne trafikkskilt ved bruk av kamera"
Verdt å merke seg at ett konsept som dette ikke er patenterbart i Europa. Her kan man kun patentere implementasjoner / metoder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Må da være opp til hver enkelt å lage skiltgjenkjennings SW.

Kan forstå at MobileEye ikke vil at deres SW skal gjenbrukes mot annen HW uten lisens betaling eller annen HW på generelt grunnlag.

Kjenner ikke til HW og SW løsning til europeiske bilfabrikanter. Noen som vet?

Ved søk på nett så finnes det faktisk (mer eller mindre vellykkede) løsninger med kamera koblet til Raspberry Pi.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: mwillanger på mandag 21. oktober 2019, klokken 13:27
De MobileEye folka har sånn jeg skjønte det patentert "Lese og gjenkjenne trafikkskilt ved bruk av kamera"

Tesla brukte patentet i AP1.

Dette her er min tolkning av hva som har skjedd utifra det jeg har lest:
Når Tesla skulle rulle ut AP2 så krevde det at Tesla benyttet egen maskinvare (altså kamera og chip'er) for å tolke alt som skjer rundt bilen godt nok.

MobileEye nektet Tesla å benytte deres patent og la Tesla maskinvare hente inn dataene. De krevde at de benyttet Mobileeye sitt kamera og chipper. Så da har Tesla valget mellom å ha dobbelt opp med hardware, eller å lese skiltene ut fra kartverk.

De valgte det siste
Tesla hadde gjort klart for EyeQ3-brikkene til MobilEye på AP2 kortet, men de endte opp med å ikke installere disse. Dette var nok stort sett en gjensidig avgjørelse. MobilEye var ikke komfortabel med hastigheten på autopilot-utviklingen til Tesla, og Tesla var ikke komfortabel med tilbakeholdenheten til MobilEye.

Tanken var at brikkene til MobilEye skulle benyttes som en overgangsordning, inntil Tesla fikk utviklet sin egen løsning. Det var aldri noen plan om å beholde brikkene på sikt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. oktober 2019, klokken 13:40
Sitat fra: mwillanger på mandag 21. oktober 2019, klokken 13:27
De MobileEye folka har sånn jeg skjønte det patentert "Lese og gjenkjenne trafikkskilt ved bruk av kamera"
Verdt å merke seg at ett konsept som dette ikke er patenterbart i Europa. Her kan man kun patentere implementasjoner / metoder.
Men stort sett vil ingen amerikanske selskaper ta sjansen på å bryte ett patent som gjelder på amerikansk jord selv om de ikke bruker patentet på amerikansk jord, men andre plasser. (Jeg vet ikke om MobilEye sitt patent gjelder i Amerika)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Bzzlink


Motorwatt

Sitat fra: RuneW på mandag 21. oktober 2019, klokken 11:40
Sitat fra: fredag på mandag 21. oktober 2019, klokken 11:22
Firmaet MobileEye har patent på gjenkjenning av trafikkskilt, og dermed enerett på denne typen bruk. Patentet løper ut i 2030.

https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

Noen må da ha "inside" info om hvordan Tesla har tenkt å løse dette?
Mange som har spurt EM, bl. a. på Twitter. Men spørsmålene blir aldri besvart. Amerikanske fora er også fulle av samme tema.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

fredag

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. oktober 2019, klokken 13:40
Sitat fra: mwillanger på mandag 21. oktober 2019, klokken 13:27
De MobileEye folka har sånn jeg skjønte det patentert "Lese og gjenkjenne trafikkskilt ved bruk av kamera"
Verdt å merke seg at ett konsept som dette ikke er patenterbart i Europa. Her kan man kun patentere implementasjoner / metoder.

Vel, det står "EP" på patentet. European Patent Office, EP1930863B1.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA