Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktbilprisen på elbiler i fritt fall

Startet av Mippen, søndag 20. oktober 2019, klokken 17:42

« forrige - neste »

Mippen

Syns denne tråden passer inn her siden det handler om kjøp og salg. På grunn av mange nye elbiler flommer markedet over av brukte og nye lager biler. Dette gjør at prisene har gått dramatisk ned den siste tiden. Til nå har prisene på brukte elbiler vært kunstig høy på grunn av større etterspørsel enn hva som kunne leveres. Nå er situasjonen en helt annen. Jeg er på jakt etter ny elbil selv (brukt eller ny) og har derfor fulgt litt med. Nå kan man faktisk få en 2018 modell e-Golf med største batteriet til 200 tusen kroner. Det er ned over 100.000 krone siden den ble registrert i desember 17. Det er ganske stort verdifall i forhold til hva som har vært vanlig. Det vil vel ikke ta lang tid før man ser tilsvarende under 200.000 kroner. Prisen på finn.no er uansett bare hva selger ønsker å få. e-Golf fases som kjent ut pga nye ID3. Andre elbiler som Kia, Hyundai, Opel, Renault og Peugeot osv. kommet også med nyere og bedre modeller.
Fremtiden er elektrisk.

Counterpointer

Det er ikke klart for meg helt hva som er problemstillingen. Men temaet er aktuelt og interessant.

BMW har jo nylig startet med over 100k i rabatt på i3, noe som bidrar til press på bruktpriser.

Samme med Nye Zoe har CCS og hurtiglading til samme pris som gamle modellen.

Golf blir jo erstattet av ID3 som er markedsført med lav pris.

Tesla har gått noe ned på nypris, men det viktigste fra dem er at de leverer så det gyver av Model 3.

Ampera-E lå høyt i pris og måtte sette denne ned for å selge noen.

Det er mange faktorer som presser markedet nå.

arnkl

Marknaden flommer ikkje over av brukte elbilar. Det ser faktisk ut som det kan byrje å bli knappheit på dei.

Det er no berre 4500 elbilar til sals på finn.no, mot over 8000 i apil/mai. Til samanlikning er det over 6500 hybridar, 22.000 bensinbiler og 31.000 dieselbilar til sals der. Sidan elbilar no utgjer ca. 10% av bilparken (og feire enn hybridar), så ser vi at det er relativt få brukte elbilar til salgs.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Krantz

Biler til salgs på Finn.no - i prosent av total bilpark i Norge pr. 31.12.18:

Hybrid  3,46 %
Diesel  2,48 %
EL        2,33 %
Bensin 2,07 %

Til salgs av bilpark pr. 30.06 (fant ikke tall for bensin/diesel):

Hybrid  6,22 %
EL        1,91 %

goggo

Sitat fra: arnkl på mandag 21. oktober 2019, klokken 08:44
Marknaden flommer ikkje over av brukte elbilar. Det ser faktisk ut som det kan byrje å bli knappheit på dei.

Neida, tror ikke det er noen knapphet men at det rett og slett er slik nå at det ikke er lønnsomt å bytte sin elbil til nyeste modell hvert år lengre.

Hadde selv planer om å bytte meg opp fra min 2018 Soul EV til bil med større batteri, men nå tror jeg at jeg kommer til å beholde den i mange år til.
Jeg vil tro at det er mange som er i min situasjon - det hadde vært "nice" å ha bil med bedre rekkevidde og mere fancy utstyr men egentlig klarer jeg meg godt med den jeg har i dag...


mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

TomNo

Mener at prisene er ganske høye nå, var mye større tilbud og lavere priser før/tidlig på sommeren, dvs i april/mai/juni.

Hender jo at det dukker opp noen rimelige eksemplarer men de går som regel unna på dagen. Ofte er det oppkjøpere som tar dem vekk. Så for noen dager siden en Fully Charged 94Ah i3 med 5000km (!) på telleren til 195k på Finn som ble solgt ila en time, og som dukket opp på Finn ca en time senere til 249k, denne gangen med en bilforhandler som selger.

Men før sommeren kunne man lett få kjøpt en Fully Charged 94Ah i3 til 180-190k. Det var også ganske mange 60Ah til 135-140k som kunne ligge ute på Finn i ukesvis uten å bli solgt. Slike blir nå rett og slett revet vekk virker det som. Folk går helt bananas.

Tenkte å kjøpe en i3 nå i høst men tror jeg heller avventer til våren. Det kommer jo flere nye elbiler neste år, så det blir interessant å se hvordan dette vil påvirke bruktbilprisene.

Tiger123

Sitat fra: TomNo på mandag 21. oktober 2019, klokken 18:42
Mener at prisene er ganske høye nå, var mye større tilbud og lavere priser før/tidlig på sommeren, dvs i april/mai/juni.

Hender jo at det dukker opp noen rimelige eksemplarer men de går som regel unna på dagen. Ofte er det oppkjøpere som tar dem vekk. Så for noen dager siden en Fully Charged 94Ah i3 med 5000km (!) på telleren til 195k på Finn som ble solgt ila en time, og som dukket opp på Finn ca en time senere til 249k, denne gangen med en bilforhandler som selger.

Men før sommeren kunne man lett få kjøpt en Fully Charged 94Ah i3 til 180-190k. Det var også ganske mange 60Ah til 135-140k som kunne ligge ute på Finn i ukesvis uten å bli solgt. Slike blir nå rett og slett revet vekk virker det som. Folk går helt bananas.

Tenkte å kjøpe en i3 nå i høst men tror jeg heller avventer til våren. Det kommer jo flere nye elbiler neste år, så det blir interessant å se hvordan dette vil påvirke bruktbilprisene.

Hva med en Tesla da Tom? Ser de ikke har en eneste Model 3 bruktbil inne nå, vet ikke hvordan det var med de i april/mai/juni, men Model S har de mange av. Mulig de holder seg bedre i pris?

automat

Jeg tror det kom mange brukte elbiler på markedet når Tesla begynte å levere ut model 3. Særlig rundt kvartalsslutt i mars og juni.

De fleste som skulle bytte elbil til tm3 har nok gjort det nå, så turbulensen det skapte i markedet har nok roet seg. Men tiden med å svært lavt verdifall på elbiler er nok forbi.

Jeg har et intrykk av ikke så mange som skal inne på elbilmarkedet nå, er villig til å gjøre de rekkeviddekompromissene «early adaptors» gjorde. Selv ikke på nr-2 biler. Og at det påvirker prisnivået på kortrekkeviddebiler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

Vi kjøpte en Hyundai Ioniq for et par måneder siden. Undersøkte bruktpriser, men konkluderte med at prisene lå kunstig høyt. Det var mer fordelaktig økonomisk å kjøpe ny bil.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Tiger123

#9
Sitat fra: automat på mandag 21. oktober 2019, klokken 21:15
Jeg tror det kom mange brukte elbiler på markedet når Tesla begynte å levere ut model 3. Særlig rundt kvartalsslutt i mars og juni.

De fleste som skulle bytte elbil til tm3 har nok gjort det nå, så turbulensen det skapte i markedet har nok roet seg. Men tiden med å svært lavt verdifall på elbiler er nok forbi.

Jeg har et intrykk av ikke så mange som skal inne på elbilmarkedet nå, er villig til å gjøre de rekkeviddekompromissene «early adaptors» gjorde. Selv ikke på nr-2 biler. Og at det påvirker prisnivået på kortrekkeviddebiler.

Helt enig. I fjor var det mer et spørsmål om du skulle være med eller ikke. Derfor tror jeg model S kan holde seg bra i pris.
Nesten størst bagasjerom av alle (person)elbiler. Den beste rekkevidden. De fleste typene parkerer alt av sammenlignbare biler, og ikke-sammenlignbare biler.
Standard range er kuttet ut så det produseres færre, som stimulerer til høyere priser da det er færre biler å velge i.
Og utseende er i en helt egen klasse.

elektrolux

Noe skjer, for mens prisene på en Tesla med gratis Supercharging lå fra 350 og opp for inntil 2 uker siden, dukker det nå opp en rekke Tesla til godt under 300.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TomNo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 21. oktober 2019, klokken 21:24
Vi kjøpte en Hyundai Ioniq for et par måneder siden. Undersøkte bruktpriser, men konkluderte med at prisene lå kunstig høyt. Det var mer fordelaktig økonomisk å kjøpe ny bil.

Vurderte også en Ioniq. Var hos en Hyundai forhandler i Oslo-området i forrige helg og de hadde flere helt nye 2019 mod på lager til 270-290k (avhengig av utstyrsnivå), dette med vinterhjul inkl. At folk skal ha 240-250k for 2-3 år gamle Ioniq er uforståelig for meg. Skjønner at folk ikke liker å tape penger, men de må innse at tiden hvor man hadde minimalt verditap på elbiler er forbi. Nå kommer dessuten den nye Ioniq til 290-320k(?) og det er ikke engang så lang ventetid på dem, ca en måned fikk jeg opplyst hos forhandleren.

TomNo

Sitat fra: Tiger123 på mandag 21. oktober 2019, klokken 20:45
Hva med en Tesla da Tom? Ser de ikke har en eneste Model 3 bruktbil inne nå, vet ikke hvordan det var med de i april/mai/juni, men Model S har de mange av. Mulig de holder seg bedre i pris?

Usikker, har aldri vurdert en Tesla (Model S koster mer enn jeg er villig til å bruke på en bil, og jeg liker ikke designet på Model 3), så har ikke fulgt med, men de holder seg sikkert bedre i pris enn andre elbiler, antar jeg.

odahle

Jeg har en leasingavtale hvor jeg kan kjøpe ut en i3 01.02.20 til 195.000. Veldig usikker på om det vil være lønnsomt da jeg tror prisene vil falle betraktelig når ID3 ol. kommer utover våren 2020. Bruktbilprisene er veldig rare, liten avstand mellom helt nye/nesten nye og 2-3 år gamle biler.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 07:09
Noe skjer, for mens prisene på en Tesla med gratis Supercharging lå fra 350 og opp for inntil 2 uker siden, dukker det nå opp en rekke Tesla til godt under 300.
Har lagt merke til det samme. En kan nå få uskadde og kurante biler til rundt 270.

Så foresten også en S P90D til 500, som er mye bil for pengene....

Samtidig så ligger fremdeles S60 høyt i pris synes jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA