Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

kjøpe elbil

Startet av mayliss, mandag 21. oktober 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

mayliss

hei jeg skal kjøpe elbil for første gang,har bestemt meg for en leaf gen 2.Har funnet en us import,er det noen ulemper kontra norsk,denne har vinterpakke og varmepumpe

jkirkebo

Sitat fra: mayliss på mandag 21. oktober 2019, klokken 13:57
hei jeg skal kjøpe elbil for første gang,har bestemt meg for en leaf gen 2.Har funnet en us import,er det noen ulemper kontra norsk,denne har vinterpakke og varmepumpe

App og navi virker ikke på US-biler i Norge. Så ingen forvarming av bilen fra app, du må fysisk ut i bilen for å slå på varmen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Man kan sette på timere for varmen, om man reiser til samme tid hver morgen.

Fordelene med usa-modeller er at de ofte godt utstyrt, og de er lette å sjekke opp, og de kan ligge lågt i pris. Årgangen er prega inn i 10. tegn i vin, så man slipper så mye tull og forvirring om årgang, som man har med europeiske biler. Det finnes historikk på bilen som man kan kjøpe, eller få fra selger.  Mandagsbiler får Lemon title, og forsikringsbiler for Salvage title, så man har kvalitetsgraderinger som man mangler på biler i Europa. Her er en bil en bil, uansett hva den er gått i gjennom.  USA-biler er som regel gått gjennom auksjon med tilstandsrapport, og man kan være freidig å spørre selgeren detter den.

I bunn og grunn så er det viktige med en brukt Leaf, hvor mye batteriet har tapt seg, og om den har utstyret du ønsker. Batterier fra varme stater kan være dårlige.  Noen få usa-modeller er dårlig utstyr uten hurtigladeport og med 3kwt likeretter, og 2013 kan mangle ryggekamera som det kan være litt jobb å ettermontere.
30kwt fra USA ville jeg være skeptisk til. Det er kapasitetsgaranti på 8 år/100 000miles, og jeg regner med at mange batterier ikke varer så lenge. Fabrikkgarantien gjelder ikke etter sjøfrakt. Mange 2016-modeller har kapastetstap.  Er batteriet bra, så kan det sikkert være bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA