Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billigst mulig elbil med 14km til kontoret

Startet av Erlend Neergaard, onsdag 16. oktober 2019, klokken 18:04

« forrige - neste »

Erlend Neergaard

Hei

Jeg har kort vei til jobb, 14km en vei, men har ikke lademulighet på jobben. Har hatt en Golf GTE på leasing i 3 år og liker bilen veldig godt, men det blir akkurat litt for knapt med rekkevidde hvis jeg skal innom et par butikker på vei hjem, særlig på vinteren. Selv om jeg kjører uten varme blir det ganske ofte behov for bensinkjøring.

Leasingen går ut om noen uker og jeg vurderer sterkt å gå for helelektrisk denne gangen. Kan byttelåne bil med naboen hvis jeg skal på langkjøring, og det er forsåvidt bare et par ganger i året.

Hvilken bil med minimum 40 km reell rekkevidde kan være aktuell for meg? Tenkte å holde meg under 70000, men vil ikke gå så lavt i pris at jeg risikerer mye feil og verkstedregninger. Burde jeg av den grunn ha et høyere budsjett? Tenkte å ha bilen i minst 4 år, så salgsverdien da vil også spille inn, men det er kanskje vanskelig å spå.

Alle råd og tanker mottas med takk!

TB

VW e-up og Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn er rimelige. For 6-70 000 kr bør du få en brukt som har gjenværende garanti.

Disse går ned mot 50 km når det er kaldt, og opp mot 100 km når det er sommertemperatur.
40 km bør ikke være noe problem.

Solgte min C-Zero etter 7 år til rett under 40 000 kr, men fire år frem i tid nå er ikke det spesielt relevant..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erlend Neergaard

Sitat fra: TB på onsdag 16. oktober 2019, klokken 23:30
Solgte min C-Zero etter 7 år til rett under 40 000 kr, men fire år frem i tid nå er ikke det spesielt relevant..

Takk for svar! Hva kostet C-Zero deg i vedlikehold på de 7 årene? Ser at de begynner å bli billige, men man får en Leaf til samme pris som har mer utstyr, ryggekamera, appstyring osv. Men naturligvis flere ting som kan bli feil på også kanskje?

Trekkoppbil

Du kan ta utgangspunkt i hvor mange kwt batterikapasitet den gamle folkevogna har, og ut fra erfaringene dine med dens rekkevidde og din egen bruk,  kan du prøve å kalkulere hvor stort batteri du ønsker for framtida.
Batterikapasiteten taper seg noen prosenter hvert år. På 7 år gamle biler, har nok batteriet tapt seg dobbelt så mye på enkelte biler, som på andre. Avhengig av høye temperaturer og høye oppladinger som tærer. Og 4 år fram i tid vil du få tap. Finner du en Leaf med 12 barer, så bør den holde mer enn 4 år til ditt bruk. Når man vurderer brukt Leaf, gjelder det å lade batteriet fullt, og deretter lese av antallet kwt, for å se om det er nok til deg.

kodalse

Erfaringsmessig med Leaf 2012 i fem år kan du regne rekkevidde basert på gjenværende batteribarer.
en bar er en mil.
Når den var ny kunne den kjøre 12 mil og hadde 12 barer. Mange i dag har 10 og 11 barer og dekker fortsatt 10 - 11 mil på sommern.
Tommelfingerregel er halvparten på vinterføre.
Dvs en Leaf med også 8 barer holder 4 mil, selv på vinters tid.

Når batteriet tapes er det ingen problem å finne en eldre Leaf til 40-50k i dag.
Over fire år vil du da få et bilhold med maksimal avskriving 10-12k pr år. Bedre deal får du ikke!

Videre er vel Leaf den bilen det er absolutt minst vedlikehold med.
Vi har kun byttet kupefilter og bremseklosser bak på vår 2012 modell.
Korreksjon, vi byttet dekk i år også :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Elmo

Sitat fra: TB på onsdag 16. oktober 2019, klokken 23:30
VW e-up og Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn er rimelige. For 6-70 000 kr bør du få en brukt som har gjenværende garanti.
Disse går ned mot 50 km når det er kaldt, og opp mot 100 km når det er sommertemperatur.
40 km bør ikke være noe problem.
Stemmer kanskje for "trillingen", men eUp fra uten problem 100km vinterstid og 140 på en god sommerdag.
Men så må du antagelig opp mot 100.000kr for en 2014.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Erlend Neergaard

Det ble en Nissan Leaf 2015 som hadde en del kosmetiske feil og 120.000km, men i god teknisk stand. Mye bil for pengene!  :D

Kanutten

Sitat fra: Elmo på fredag 18. oktober 2019, klokken 21:50
...men eUp fra uten problem 100km vinterstid og 140 på en god sommerdag...

Eeeeh... nei. Det er i hvertfall 100% sjanseløst i min eUp. Den går vel ca 60km på vinteren (dog delt opp i flere småturer, ikke "langkjøring").

Elmo

Sitat fra: Kanutten på søndag 20. oktober 2019, klokken 14:30
Sitat fra: Elmo på fredag 18. oktober 2019, klokken 21:50
...men eUp fra uten problem 100km vinterstid og 140 på en god sommerdag...

Eeeeh... nei. Det er i hvertfall 100% sjanseløst i min eUp. Den går vel ca 60km på vinteren (dog delt opp i flere småturer, ikke "langkjøring").
Ja selvfølgelig. På flere småturer så bruker du opp kapasiteten på oppvarming av kupeen, men det er da ikke relevant i denne sammenheng.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Vil også slå et slag for e-Up. Har en av landets første og er superfornøyd. Kjapp småbil med super komfort, supert ventilasjon og defrosting. Ufattelig mye plass. Vil også anta at sikkerheten ved en kollisjon er noen hakk over de asiatiske trillingene.

Ulempene er ladeluke som brekker og seter som får skjolder.

Her er en til like over budsjettet ditt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=160794968

Foreslår å ikke bruke penger på "service", men ta en runde over bremsene selv minst annenhver vår.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. oktober 2019, klokken 06:23
Ulempene er ladeluke som brekker . . . .
Føler jeg må avdramatisere dette.
Det som brekker er plastlokket. Selvfølgelig veldig irriterende,  men det er "bare" kosmetisk, og påvirker ikke lading på noen måte
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA