Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Front trunk er låst og går ikkje opp

Startet av Baltus, søndag 20. oktober 2019, klokken 13:14

« forrige - neste »

Baltus

Hei! Eg får ikkje opp panseret på min Model 3. Når eg prøver å åpne frunk via app eller skjerm i bilen, kjem det berre to raske klikkelydar og panseret spretter ikkje opp slik det skal. Panseret forblir tilsynelatende heilt lukket/ligger i flukt med bilen.

Bagasjerommet framme er fullt av mat, deriblant kylling, så eg er er lettare fortvila over å ikkje ha mulighet til å få det ut...

Har prøvd varmstart og kaldstart på skjerm uten hell.

Thomas Parsli

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/97sdny/frunk_stuck_on_model_3_solution_i_found/

"TL;DR: Use your Tesla app and push the Frunk opening button while you push the latch in slightly. When you hear the mechanism moving, pull up on the hood and you should be gtg."
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Baltus

#2
Takk for svar! Men eg mistenker at panseret til personen på reddit allerede står på gløtt, altså at det har litt åpning. Mitt panser er heilt stengt og eg får ikkje pressa inn eit bankkort eingong ;----/


Lynkjapp

Press ned (som om du skal lukke frunken) samtidig som du trykker åpne i appen. Da er det mulig at låsen lettere hekter av, slik at panseret popper opp når du slipper det. Det høres ut som en dårlig justering av låsen.

Counterpointer

Hvis fjæra er røket/hoppet av/for svak, vil panseret bli liggende nede. Da vil et plastkort eller prytool kunne vippe opp panseret siden låsen er utløst.

Veldig rart om du har den eneste Model 3 uten panel gap! Alle har en glipe mellom panser og skjermer/frontfanger.

Hvis det er knappen som ikke løser ut kan du koble et 12v batteri til ledningene som kommer ut når du pirker ut rundingen i frontfanger.

Baltus

Å presse ned på panseret mens ein åpnar frunken med appen har ikkje ført til noko resultat etter mange forsøk med forskjellig kraft og timing. Det går heller ikkje an å vippe panseret opp etter å ha brukt knappen på app, så det står vel mekanisk i lås. Vil det då kunne hjelpe å koble til 12v-batteri i ledningane i front? (Slik det er forklart i manualen, manualen har ein instruks på korleis ein får opp panseret utan straum på bilen.)

Toalmar

Det er Tesla sin måte og åpne panseret når noe feil skjer, så ja det er bare å prøve  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

CorsoDante

TM3P "FSD"

Baltus

Panseret er framleis låst så kyllingen ligg og råtnar saman med brød og banan. Det er eit stykke å reise til service center men på torsdag skal eg likevel ta med meg bilen og spør om dei kan sjå på han. Då må eg møte opp uanmeldt sidan det ikkje går an å ringe dei på forhånd? Svært festlig.  8)

Handyman

Sitat fra: Baltus på mandag 21. oktober 2019, klokken 19:34
Panseret er framleis låst så kyllingen ligg og råtnar saman med brød og banan. Det er eit stykke å reise til service center men på torsdag skal eg likevel ta med meg bilen og spør om dei kan sjå på han. Då må eg møte opp uanmeldt sidan det ikkje går an å ringe dei på forhånd? Svært festlig.  8)
Dette må kunne kalles en hastasak, ville ringt veihjelpen på: 23 96 02 85
https://www.tesla.com/no_NO/roadside-assistance
Hvis det ikke hjelper, bør du sjekke tilgjengelig time i appen, tar bare ett minutt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tss_trd

Jeg opplevde det samme for en uke siden. Satt fra meg en handlepose med skinke, melk etc. i frunken. Ikke søren om panseret ville opp igjen. Hørte lyden av motoren(aktuatoren), men ingenting skjedde.
Bestilte time via appen - 5. desember(?!) Å ringe service er ikke lenger mulig. Tok derfor fri fra jobb i dag og kjørte opp til servicesenteret. Ingen kø hos kundebehandlerne, ikke et spørsmål engang fra de. Tok bilen rett inn og viste meg inn til loungen. To aviser og to kaffekopper senere var den fixet. De hadde byttet en motor.
Usikker på om det er bekymringsverdig at de har slikt på lager, men uansett greit at de prioriterer det såpass høyt. Har enda ikke smakt på melken, blir vel noen vafler..

tss_trd

#12
Kan jo også tilføye at jeg prøvde ganske lenge med både å presse ned panseret og å dunke det ned så hardt jeg turde samtidig som utløserknappen ble trykket. Prøvde å time det litt forskjellig, men til ingen nytte. Nødåpnerfunksjonen fungerer vel bare når 12v batteriet er flatt. Så i dette tilfellet hjelper ikke det. Fikk forsåvidt bekreftet at så lenge det er strøm på batteriet, lar ikke panseret seg åpne (hørte heller ikke lyden av aktuatoren). Umulig å komme til med noe som helst mellom panser og fanger på min bil. (Var ikke villig til å ofre lakken for 2 liter melk..) Så antar de har tatt av fremre plastdeksel under bilen og gått opp derfra.

Hodetelefoner

Er ikke umulig å få opp.
Stiv ståltråd. Så drar du lås nr 2til venstre.
Er motoren som låser seg.
Tok 2-3 min første gang.

Handyman

Sitat fra: tss_trd på mandag 21. oktober 2019, klokken 23:00
....Å ringe service er ikke lenger mulig. ......
Men alle kan ringe veihjelp og de kan sette opp time om ting haster.
De kan også bestille Falken/Viking eller hvem de benytter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA