Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første ulykke med autopilot i Norge?

Startet av Thomas Parsli, søndag 20. oktober 2019, klokken 13:03

« forrige - neste »

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Thomas Parsli

Sitat fra: Amatøren på søndag 20. oktober 2019, klokken 13:17
Noen som har tenkt på denne:

Ser ut til at det står en Tesla forrest med små skader.

I så fall, bremset den for trafikken foran eller var det 'fantombremsing'?

https://www.budstikka.no/ulykker-og-hendelser/syv-personer-fikk-helsehjelp-etter-e-18-ulykke/546759!/

"Årsaken til kollisjonen er en klassiker i E18-sammenheng – nemlig påkjørsel bakfra fordi trafikken stopper på grunn av kø."

På det steder er det stadig vekk slike påkjørsler, men de er som regel litt mindre.

Det kan se ut til at varebilen ikke har klart å stoppe og har forårsaket kjedekollisjonen.
At den er full av rust og var begjært avregistrert tyder på at det er bremsene blir testet...

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 20. oktober 2019, klokken 13:03
https://www.budstikka.no/sandvika/tre-bragt-til-legevakt-etter-trafikkulykke-i-sandvika/546825!/

Dette virker rart -og skadene tilsier høyere fart enn man normalt holder i en rundkjøring.

Sitat artikkelen:
Sitat
Da skal bilen, ifølge en foreløpig forklaring fra sjåføren, ha «oppført seg rart og ikke respondert som forventet».

Jeg ville ikke brukt utrykket "respondert" dersom jeg hadde overlatt kjøringen til bilen. Dette tolker jeg som at føreren selv har ført bilen, og at f.eks. regenerering ikke slo seg på, bilen akselererte mens føreren prøvde å bremse eller at den ikke svingte ditt føreren forventet basert på rattvinkel.

Så tviler på at det er autopiloten her - og ellers er det vel godt kjent at autopilot ikke fungerer i rundkjøringer?


Sitat fra: Amatøren på søndag 20. oktober 2019, klokken 13:17
Noen som har tenkt på denne:

Ser ut til at det står en Tesla forrest med små skader.

I så fall, bremset den for trafikken foran eller var det 'fantombremsing'?

Ser mer ut som om Teslaen så vidt ungikk å bli en del av ulykken og at fører - slik hen plikter - stoppet for å hjelpe de som var med i kjedekollisjonen evnt. som vitne.
Model S 85D

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA