Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Artikkel til ettertanke.

Startet av elektrolux, søndag 20. oktober 2019, klokken 07:18

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Ok.

Er faktisk morsomt å se på seg selv i lys av denne artikkelen. Siden 2010 så har vår familie kjøpt en stk liten diesel SUV, en liten Mini Cooper diesel, men nå har vi de siste årene kjøpt 6 stk elbiler og snart selges diesel SUV'en og vi er ren elektrisk.

Samtidig har utviklingen ført til at vi har installert varmepumper og eco varmtvannsløsning, samt solceller er under planlegging.
Årets sommerferie så droppet vi fly og kjørte elbil 5500 km.

Så helt personlig går utviklingen sakte i riktig retning.

elektrolux

Dessverre ser det ikke ut til å gjelde flertallet. Lenge før min elbilepoke som startet i 2005 reagerte jeg på markedsføringen av SUV. Det var ikke måte på hvor lite forbruk de hadde. Gjerne nede i 0,7l/mila, og når folk opplevde at den gamle Toyota Corollaen brukte 0,8 l/milen var det nok mange som trodde de fikk i pose og sekk.

Fasit var selvfølgelig at SUV'en brukte mer enn Corollaen, men da var det for sent å snu.

Er det en skam jeg har sans for er det SUV skam. Det er en skam at de blir produsert, at folk kjøper dem, og å kjøre rundt i dem. Med det sagt måtte jeg nettopp ta meg selv i å like utseende til Volvo sin nye SUV Polestar, men det blir garantert ikke at jeg utsetter kjøpet av Atega Karo til fordel for en slik.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. oktober 2019, klokken 09:23
Er det en skam jeg har sans for er det SUV skam. Det er en skam at de blir produsert, at folk kjøper dem, og å kjøre rundt i dem. Med det sagt måtte jeg nettopp ta meg selv i å like utseende til Volvo sin nye SUV Polestar, men det blir garantert ikke at jeg utsetter kjøpet av Atega Karo til fordel for en slik.

Da tenker vi helt motsatt. Slike minibiler som kun har plass til 1-2 personer og praktisk talt null bagasje ser jeg ikke nytten i personlig. Skal jeg frakte kun meg selv noen kilometer så duger elsykkel eller buss helt fint. De gangene jeg virkelig trenger bil er når jeg skal frakte 4 personer og en god del bagasje 73 mil avgårde til et sted i Danmark, eller jeg skal trekke 2 tonn henger med materialer opp på hytta. Da trengs det biler med god plass og god hengerkapasitet. TMX oppfyller heldigvis begge krav. Hadde vi bare disponert små minibiler hadde Danmarksturen blitt gjennomført med fly til Billund og hytteturene erstattet med storbyferie i Europa eller lignende.

Så etter min mening er de mest miljøvennlige bilene de som har potensiale til å erstatte mest mulig annen miljøfiendtlig transport. Ikke de som bare kan erstatte sykkel, gange og buss. Selv om de store bilene krever mer energi i bruk og produksjon. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#4
Det er bare å tenke tilbake til 50 tallet da det var begrenset med resurser blant folk flest.

Da kjøpte folk småbiler med forbruk på ned mot 1/2 literen og klarte seg fint med det. Selv kjørte vi en Prinz som ligner på denne bare noe mindre på Tysklandsferie på 60 tallet, og fikk til og med plass til å ta med en sykkel jeg fikk på turen.

Teorien min er at det ikke er bærekraftig om f.eks Kineserne får seg hver sin SUV i stedet for småbilene de nå kjører. Om noen synes en stor bil fremdeles er et statussymbol er det egentlig bare trist. Vi har våre monster på samvittigheten i form av 3l Dieselmerce og Tesla S, men det er av rent økonomiske årsaker, da det sykt nok er/var rimeligste alternativ til vårt transportbehov.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. oktober 2019, klokken 13:38
Teorien min er at det ikke er bærekraftig om f.eks Kineserne får seg hver sin SUV i stedet for småbilene de nå kjører.

Problemet med bærekraft er nok langt større når man går fra sykkel/moped til liten bil, enn fra liten bil til stor bil. En liten bil bruker tross alt svært mye mer energi enn en sykkel, mens en stor bil ikke bruker så veldig mye mer energi enn en liten bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Her er en interessant oversikt over reelt forbruk på VW sine biler. Ser f.eks at 4 seter Lupo ligger på 0,37-0,6 l/mil, mens 5 seter Touareg ( plass til 1 person mer ) ligger på mello 1,05 - 1,5 l / mil som betyr nesten 3 dobling av forbruket.

Egen 5 seter Tesla bruker nesten 180 Whr / km , mens 4 seter e-Up ligger på 135 Whr, og da har vi ikke tatt med energien til å lage bilene.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/984-Lupo_3L.html

Beste er nok å ha flere kjøretøy, slik at de få gangene en trenger 5 personer i bilen kan en ta en 5 seter, mens de aller fleste gangene når en kjører alene kan en bruke f.eks en Solo som bruker under 100 Whr / km
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. oktober 2019, klokken 16:19
Her er en interessant oversikt over reelt forbruk på VW sine biler. Ser f.eks at 4 seter Lupo ligger på 0,37-0,6 l/mil, mens 5 seter Touareg ( plass til 1 person mer ) ligger på mello 1,05 - 1,5 l / mil som betyr nesten 3 dobling av forbruket.

Egen 5 seter Tesla bruker nesten 180 Whr / km , mens 4 seter e-Up ligger på 135 Whr, og da har vi ikke tatt med energien til å lage bilene.

Du bekrefter jo poenget mitt, den store bilen bruker bare 33% mer enn den lille. Bagatellmessig forskjell i forhold til økningen fra elsykkel (10Wh/km) til eUP (135Wh/km).

Energien som går med til å lage bilene må deles på antall kilometer de kjøres i levetiden. Siden større biler er dyrere tas de bedre vare på. Siden de er større, har de større bruksområde. Dette betyr at de både kjøres flere kilometer pr. år og lever i flere år. En Tesla som kjøres 20.000km i 20 år vil ha mindre utslipp pr. km enn en eUP som kjøres 12.000km i 14 år.

Sitat
Beste er nok å ha flere kjøretøy, slik at de få gangene en trenger 5 personer i bilen kan en ta en 5 seter, mens de aller fleste gangene når en kjører alene kan en bruke f.eks en Solo som bruker under 100 Whr / km

Du mener altså at det er bedre at kineserne kjøper TO biler istedenfor en? ;) Bare for å spare noen titalls wh/km de gangene de ikke trenger den store? Og ha to biler som står og ruster? Husk at du da sprer kjørelengden på to biler, uten at levetiden i antall år øker med den samme faktoren. Jeg er ganske så sikker på at dette regnestykket går sterkt i minus.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. oktober 2019, klokken 16:29

Energien som går med til å lage bilene må deles på antall kilometer de kjøres i levetiden.
Det, og antall personer. Det "riktigste" målet er totalt energiforbruk pr passasjerkm.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#9
Poenger til ettertanke.

Gjør Think Classic og ikke minst Think City til værstinger klimamessig. Få har passert 50 000 km.

Kameraten min som sverger til en gammel Range Rover Diesel som han kjøre både ofte og langt kan altså være mer miljøvennlig enn meg som stadig vekk kjøper nyeste og, på papiret, minst energikrevende kjøretøyene på markedet. :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA