Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig med kjettinger på nissan Leaf 2018?

Startet av frickadelia, søndag 20. oktober 2019, klokken 04:39

« forrige - neste »

frickadelia

Jeg lurer på om det er mulig (plass til) å ha Thule easyfit kjettinger på nissan Leaf?

Vi tenker selge det som egentlig er bil 1, diesel bil iom vi aldri bruker den lengre etter jeg fikk Leaf..

Men vi har vinterstid en lang, veldig bratt bakke vi skal opp til vintercamping.. Og jeg er redd Leafen ikke skal klare dette.. ( har piggdekk)

Noen med erfaring med lange bratte glatte bakker og leaf...?

jman76

Du kan lese noen vintererfaringer i slutten av denne tråden;

https://elbilforum.no/index.php?topic=48692.15

Min er erfaring er at bilen drar veldig bra med piggdekk, men veldig mye løssnø vil selvsagt begrense fremkommeligheten.

Jeg vurderte selv innkjøp av de samme kjettingene, men Leafen drar bedre om vinteren enn jeg hadde forventet. Har ikke hatt behov ennå. 

Du får sjekke med forhandler, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal gå greit å bruke kjetting på Leafen.

frickadelia

Så bra! Blir spennende å se hvordan det går, men siden du har så gode erfaringer er jeg ikke så stressa lengre 😀

Skal undersøke dette med kjettinger, men de er jo forholdsvis dyre da så supert hvis en ikke trenger de!

jman76

Hvis det er en vei med normalt vintervedlikehold og du kan holde jevn fart opp bakken, ville jeg ikke vært veldig bekymret.

Jeg skrur av antispinn når det er altfor rufsete og mye løssnø og glatt. Opplever at det er lett å holde kontroll på riktig moment med Leafen for å unngå at den spinner.

Men når det først er stopp, står du der med 1,5 tonn elbil og må rygge ned :)

Trekkoppbil

#4
Jeg har kun erfaring med eldre Leaf: Den er i alle fall romslig og grei med kjettinger.

I bakkene er det gjerne i nysnø det er vanskelig å ta seg fram, og da ville jeg ikke hatt piggdekk, og jeg tør ikke bruke stort annet enn Hakka R2 eller R3.
Enkelte bakker har en tendens til å være strødd, når de er isete, men er det bratt kan det være vanskelig å få grusen til å sitte. Grusen blir fort borte hvis folk tar fart for å komme opp.  Da er det kjetting som gjelder.
Piggdekk kan ha sin nytte på is. Det gjelder gjerne når dekka er nye. På enkelte brukte piggdekk er piggene nedslitt, skada eller borte.

Leafen har grei vektfordeling, og godt grep om man rygger opp, men den har dårlig sikt. Det nytter ikke å navigere etter et vidvinkelkamera i fart. Tar man fart opp bakken, så risikerer man å få like stor fart når man sklir ned igjen. Om man da ikke har rygget opp, så gjelder det å skrense bilen, så man får fronten ned bakken, når man sklir ned igjen. Uten ryggekamera ser man ikke rundt svinger eller bakketopper, når man rygger eller sklir bakover. Sklir man bakover, gjelder det å sette bilen i R så fort som mulig, ellers vil man ikke få kontroll over bremsene.

Burger

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 11:11
Sklir man bakover, gjelder det å sette bilen i R så fort som mulig, ellers vil man ikke få kontroll over bremsene.
Takk for dette tipset, jeg skled bakover i dag og reaksjonen var umiddelbart å sette den i fri så ikke motor ville gi meg mer fart. Låste hjulene, pumpet bremser og slapp opp av og til for å rette opp bila. Neste gang skal jeg prøve R. Skrekkblandet fryd i 5-10kmt baklengs i dag, og morro da jeg stoppet opp etter ett par hundre meter :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jman76


Holmis

Jeg syntes Leaf er ganske dårlig på vinter, skrur man ikke av ESP er den helt håpløs. Har kjettinger fra Biltema som jeg setter på ved behov, det funker knall til å komme fram på korte vanskelige strekninger.

BaklazhanNd

Og jeg visste ikke engang at Nissan er i stand til dette. Takk for at du opprettet denne tråden. Nå vil jeg være kjent.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA