Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gjelder fortsatt 80%-regelen?

Startet av Noldus71, lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:30

« forrige - neste »

Noldus71

Hei, har nettopp skaffet med e-Niro (brukt), og den forrige eieren hadde satt ladegrense på 80% både på hurtiglading og hjemmelading. Til hverdagsbruk gir 80% mer enn nok rekkevidde, men så har jeg også lest at man av og til bør lade til 100% for å balansere batteriene. Hva er egentlig riktig?
C-Zero 2016
Kia e-Niro 2019

_OE_

#1
Teorien er å lade ut bilen så mye som du tør <5% og så lade den opp til 100-%..dvs til bilen avslutter ladingen for å balansere cellene...bruker du OBDII unit i OBDII Porten og eks Soulspy appen....får du oversikt over over alle cellene med visning av Volt pr celle

Bjoris

Det er lenge siden en måtte ladet helt opp for at cellene skal balanseres. Vår ENiro går fast mellom 30-60%, SOC

_OE_

He he høres ut som batteriet er stort nok

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Espen Hugaas Andersen

Det er ikke "bra" for batteriene å lades fullt opp, selv en gang i blant. Fordelen med å gjøre dette er at batteristyringen justerer seg inn i forhold til tilgjengelig kapasitet, slik at man kan få noe mer energi tilgjengelig, og bedre estimater på gjenstående på batteriet. Men det er likegyldig for battericellene hvor riktig disse estimatene er.

Altså, for batterisystemet sitt del *kan* det lønne seg å lade fullt en gang i blant, mens battericellene har aldri noen nytte av å lades fullt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cral

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. oktober 2019, klokken 09:32
Det er ikke "bra" for batteriene å lades fullt opp, selv en gang i blant. Fordelen med å gjøre dette er at batteristyringen justerer seg inn i forhold til tilgjengelig kapasitet, slik at man kan få noe mer energi tilgjengelig, og bedre estimater på gjenstående på batteriet. Men det er likegyldig for battericellene hvor riktig disse estimatene er.

Men får man på en eNiro ladet batteri fullt opp? Har ikke Kia og Hyundai lagt en begrensing i bms slik at batteriet aldri blir ladet maks av hva batteriet kan ta i mot, slik at dette ikke er et problem?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Cral på mandag 21. oktober 2019, klokken 10:50Men får man på en eNiro ladet batteri fullt opp? Har ikke Kia og Hyundai lagt en begrensing i bms slik at batteriet aldri blir ladet maks av hva batteriet kan ta i mot, slik at dette ikke er et problem?
Det er nok en buffer i topp, uten at jeg har satt meg inn i hva denne er på. Men om det f.eks er 95% reellt ved 100% vist i bilen, så er ikke det lav nok prosent til at batteriet har godt av det. 80% vist i bilen blir mer riktig, som da kanskje er nærmere 75% reellt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Er nok ikke så stor buffer der tror jeg. Og uansett er det ikke enten eller, levetiden (antall sykluser) blir mer redusert jo høyere spenning du lader til, så om 100% er 4,05 eller 4,1 V så er det mindre skadelig å ligge på 3,9 V okke som. Vi lader til vår 80 %, men lader kanskje bare annenhver uke, så den går i sykluser mellom 80 - 20 %. Model X-en lader vi til 65 %.

Men som en kommentar til det med balansering, vil ikke BMS balansere spenning mellom cellene selv om man ikke fullader til 100%?

svingen

hvis den her stemmer https://ev-database.org/car/1125/Kia-e-Niro-64-kWh "Battery Capacity *   67.1 kWh
Battery Useable   64.0 kWh" så  er det hvefall god argument får og kun lade til 80% er ikke mye buffer.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

meitran

Bufferen på e-niro er 5% på topp og bunn.

Olemann

#10
Buffer gjør at man ikke nærmer seg de virkelig ille spenningsnivåene, men alle de kjemiske prosessene som degraderer batteriet ved høy spenning, og ditto ved kraftig utlading til lav spenning, gjelder fortsatt.

SÅ, trenger man ikke 100% er det alltid klokt å lade bare til 70%   Ei heller kjøre bilen til den stopper.

Fordi; SEI (solid electrolyte interphase) oppbyggingen på anoden (bl.a. litium oksid) skjer hele tiden ved opplading, men øker ved høyere spenning, og som kjent er spenningen høyere ved høy SOC.  Blir SEI laget tykt nok merker man degradering i kapasitet. Pdas; SEI er nødvendig for at kjemien skal fungere.
En lignende konsekvens rammer grafittgitteret på anoden, der både antall cycler og spenningsnivå (jo høyere jo verre) kan skade gitteret, med samme konklusjon som for SEI:  En bør holde seg unna topp oppladning.

Det som gjør det hele ekstra komplisert er jo at dersom man velger å lade bare fra 40-60% så må man jo lade betydelig hyppigere, men dette regnes likevel ikke normalt som en cycle i de kurvene der man ser på degradering som funksjon av cyclingen.

Det vi i alle fall kan slå fast er dette:  Ikke lytt til ønsketenkning som dette, som jeg har lest så lenge jeg har hatt elbil (9 år nå) på diverse fora:
"Bruk bilen som du vil, lad som du vil, kos deg og nyt og kjør, produsenten har tenkt på alt dette, du skal bare kose deg og lade som du vil, bilen tåler det."

Jeg vedder på at dette kommer til å bli skrevet igjen, og igjen....og det er et fint og fromt ønske.

arthur

Har en bil som blir satt til lading hver kveld hele året, lades til 100% hver natt og brukes til småkjøring. Batteriet ble målt til 93,5% i sommer og da var bilen blitt fem år allerede. Trolig et viktig tillegg er at bilen har ALDRI blitt hurtigladet, kun sakte i heimen. Jeg er mer enn godt fornøyd med restkapasiteten på batteriet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

meitran

#12
Etter mye lesing om emnet har jeg kommet frem til at det beste er å holde seg nær 50%. Selv har jeg satt grensen på 60%, da det er mer enn nok for hverdagen i tillegg til det som eventuelt måtte oppstå av behov. Plugger i pluggen hver dag etter jobb og har da 60% når jeg starter neste dag. En gang i måneden lader jeg opp til 100% for å balansere cellene i batteriet.

Batteriet vil degenerere mer over tid på 100% enn om det står på 60%. Forskjellen vil derimot ikke være veldig stor og sånn sett er det vel ingen krise om man ikke bryr seg. Det vil uansett degenerere over tid, uavhengig av batterinivå.

Hurtiglading har svært lite å si for levetiden på batteriet og spesielt på en bil med batterikjøling.

geear

Tesla har bedre kjøling/temperaturstyring på batteripakken enn Niro, allikevel reduserer de ladefarten på hurtiglading etter mye hurtiglading, så at det Hæhqr svært lite å si er nok å strekke strikken. Da hadde de ikke redusert. Men, det skal også være sagt at Tesla kjører mye høyere ladefart enn Niro ift batterikapasitet, så ladefarten på Niro er nok ganske trygg.

Tiger123

#14
Det jeg savner når det gjelder debatter om ladenivåer i forskjellige biler og hva som er best, er fakta å vise til fra virkeligheten..
Tror jeg har sett 1 video med en Leaf som har fått degradert batteriet til 50% eller hva det var. Uvisst hva grunnen var, husker ikke.

La oss si at en er supernøye og lader mellom 40 og 80% så mye som mulig, mens en annen lader fullt så ofte som mulig.
Noen som har eksempler på hva forskjellen er etter 5 år? 10 år? 20 år?

Ganske mange diskusjoner og ladenoia som kunne vært unngått, tror jeg.




Jeg fant jag fant:

https://electrek.co/2019/12/14/8-lessons-about-ev-battery-health-from-6300-electric-cars/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA