Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace

Startet av ardevd, lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:19

« forrige - neste »

RayBomb

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 04. desember 2019, klokken 20:33
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 04. desember 2019, klokken 08:18
Hvem har sagt at alle batterier i bilen unntatt hovedbatteri er 12 V  :). 6V var vanlig før og gjør nytten på mye elektronikk...
Nei, hvem har sagt det? 

Sitat fra: Jack Tams på FB/UK-forumetSo there's 2 12v batteries in the I-PACE, the standard one you expect that powers the BDC and other user controls and the hybrid battery which runs the HV controls. These batteries are charged when the car is plugged-in or the car is a ready state using a DC-DC inverter. The 12v is never topped up from the HV battery in a locked or dormant state, as the quiescent loads on either system are marginal this means you are unlikely to drain them. In addition to the 12v there's an addition 4-5v battery that serves the TCU when not powered from the 12v - this provides the tracker and Incontrol remote functionality.

Dette antyder at det faktisk er 4 batterier.
1 400v batteri, 2 12v batteri og ett 4-5v batteri.
Lurer på hvor dette 4-5v batteriet ligger....
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Egil Fonn

Sitat fra: ardevd på mandag 02. desember 2019, klokken 22:24
Sitat fra: RayBomb på mandag 02. desember 2019, klokken 20:46
Sitat fra: ardevd på mandag 02. desember 2019, klokken 18:27
Dette er en sak jeg har purret på lenge. Den offisielle appen sier at det tar 4 dager før den går i sleep mens API'et sier to døgn. Jeg vet ikke om noen av de stemmer men jeg skal møte noen kontakter i engineering senere i uken og da er dette et av spørsmålene jeg skal prøve å få et klart svar på. Når jeg har fakta på bordet kan jeg eventuelt bare legge på 48 timer til tiden API'et oppgir hvis det skulle vise seg at 4 døgn er fasit :)
Min erfraring er at bilen går fortere i dvale enn 4 dager. 2 døgn høres faktisk mer riktig ut.

Hvis noen klarer å bekrefte hva de erfarer med bilen sin hadde det vært supert. Når min bil først står i to døgn står den gjerne lenger enn fire også så jeg har ikke noe empiri på når jeg selv har opplevd at den går i dvale.

Har offisiell app (i-phone) Kontakt med bilen fungerer etter 2 og 3 døgn, etter 4 døgn passert er det stopp. Se foto:
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Maxwell_400

Sitat fra: RayBomb på onsdag 04. desember 2019, klokken 22:10
Dette antyder at det faktisk er 4 batterier.
1 400v batteri, 2 12v batteri og ett 4-5v batteri.
Lurer på hvor dette 4-5v batteriet ligger....

Vil anta at det ligger inne i TCU som et backup batteri, på rescue arket er det kun angitt tre batterier

https://www.jaguar.nl/Images/Jaguar-I-PACE_tcm641-680893.pdf
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ardevd

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 06. desember 2019, klokken 06:14
Sitat fra: ardevd på mandag 02. desember 2019, klokken 22:24
Sitat fra: RayBomb på mandag 02. desember 2019, klokken 20:46
Sitat fra: ardevd på mandag 02. desember 2019, klokken 18:27
Dette er en sak jeg har purret på lenge. Den offisielle appen sier at det tar 4 dager før den går i sleep mens API'et sier to døgn. Jeg vet ikke om noen av de stemmer men jeg skal møte noen kontakter i engineering senere i uken og da er dette et av spørsmålene jeg skal prøve å få et klart svar på. Når jeg har fakta på bordet kan jeg eventuelt bare legge på 48 timer til tiden API'et oppgir hvis det skulle vise seg at 4 døgn er fasit :)
Min erfraring er at bilen går fortere i dvale enn 4 dager. 2 døgn høres faktisk mer riktig ut.

Hvis noen klarer å bekrefte hva de erfarer med bilen sin hadde det vært supert. Når min bil først står i to døgn står den gjerne lenger enn fire også så jeg har ikke noe empiri på når jeg selv har opplevd at den går i dvale.

Har offisiell app (i-phone) Kontakt med bilen fungerer etter 2 og 3 døgn, etter 4 døgn passert er det stopp. Se foto:

Takk!

Mistenker at 4 døgn er korrekt og at API'et (igjen) er buggy. Kan heldigvis løse dette enkelt ved å bare legge til 2 døgn til datoene API'et returnerer. :) Satser på få dette med i neste WattCat-oppdatering.

Takk for innspill!

JohnPGriff

Ardevd, jeg har et spørsmal angånde beregning of batteri kapasitet (kW/H) i WattCat. Jeg er en Beta tester for en navigasjonsapp
som kan lese en del data gjennom bilens OBD data port. På 100%SoC det er en relativt stor arvik mellom WattCat og den andre app. med 100% SoC Wattcat raporteres 83.3kWh og min test app 79.387kWh. Jeg har kontaktet de som utvikler denne andre appen, og de har sagt deres tall er riktig. På en lavere SoC avik er mye mindre. WattCat SOC 39% 28.95kWh andre app SoC 39% 29.411kWh. Ta du kW/H rett ut av API eller er den beregnet av WattCat. Har du noen forklaring/kommentar?
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

ardevd

Interessante funn. Dessverre er tallene i Wattcat rett fra API'et. Regner med at ODB-løsningen henter data rett fra ODB-interfacet så da har vi plutselig to datakilder som sier det samme. Hvis jeg skulle gjette vil jeg vel tro at det er flere bevegelige deler på InControl-siden, men det er rart at det er avvik på den størrelsesorden.

Det jeg dog har lagt merke til over tid er at tallene fra API'et stemmer trendmessig med mine forventninger. Når det er lenge siden cellene i batteriet mitt har balansert seg er rapportert kapasitet lavere. Når bilen står parkert ute over lengre tid i kaldt vær blir kapasiteten også lavere osv. Kan likevel hende det er unnøyaktigheter av ulike årsaker her.

WattCat kommuniserer med InControl API'et som cacher data fra bilen via TCU. (Interfacet mellom InControl-tjenesten og bilen er forøvrig SMS). Kan alltids hende at du av ulike grunner får servert gammel data via APIet feks?

4Matic Fanatic

#96
Et par spørsmål når man har sjefshackeren her :)

Battery health i WattCat, det regner du ut som revised energy/initial energy?
Bør jeg være bekymret når dette tallet på en måned aldri har vært over 81 for min bil?



ardevd

Neida. Etter H264-oppdateringen er dataene på dette fra API'et way off og du får for lave verdier.

Hvis du ikke har H264 derimot er det litt illevarslende men se det i sammenheng med rapportert kapasitet :)

Maxwell_400

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 20. februar 2020, klokken 23:13
Et par spørsmål når man har sjefshackeren her :)

Battery health i WattCat, det regner du ut som revised energy/initial energy?
Bør jeg være bekymret når dette tallet på en måned aldri har vært over 81 for min bil?


Batteriet mitt er tipp-topp (måler tilført energi ved lading og opptil 400km rekkevidde på vinteren), jeg får aldri over 81-82% battery health.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Et viktig spørsmål er hva slags kapaistet som blir rapportert. De 84.7 kWh som er nominell kapasitet ved nytt batteriet er basert på faktisk måling av energi ved en gitt belastning og gitt temperatur.

Hvis du måler kapasiteten ved en annen belastning eller annen temperatur vil du få større eller mindre verdi.

Hva slags kapasitet er det API'et rapporterer ? Er det alltid den nominelle kapasiteten. Dvs kan man forvente samme vedi uavhengig av belastning og temperatur ? Eller vil man får rapportert større eller mindre kapasitet under forlhold som avviker fra de nominelle.

Hva med det rapporterte gjennomsnittsforbruket? Er dette basert på målt forbruk ut av batteriet eller er den justert til å stemme overens med nominell kapasitet ?

Sagt på en litt enklere måte. Hvis jeg kjører bilen fra full til tom. Kan vi forvente at den målte kapasiteten jeg regner ut ved å multiplisere gjennomsnittsforbruk med avstand kjørt alltid blir 84.7 kWh for en ny bil? Eller skal man forvente lavere målt kapasitet ved høy belastning og eller lavere batteritemperatur enn det som er nominelt ?



4Matic Fanatic

Sitat fra: ardevd på fredag 21. februar 2020, klokken 07:17
Neida. Etter H264-oppdateringen er dataene på dette fra API'et way off og du får for lave verdier.
OK, jeg fikset ikke logging før etter H264, så da er det vel bare rapporteringen som tuller.

ardevd

#101
Sitat fra: Tellus på fredag 21. februar 2020, klokken 09:49
Et viktig spørsmål er hva slags kapaistet som blir rapportert. De 84.7 kWh som er nominell kapasitet ved nytt batteriet er basert på faktisk måling av energi ved en gitt belastning og gitt temperatur.

Hvis du måler kapasiteten ved en annen belastning eller annen temperatur vil du få større eller mindre verdi.

Hva slags kapasitet er det API'et rapporterer ? Er det alltid den nominelle kapasiteten. Dvs kan man forvente samme vedi uavhengig av belastning og temperatur ? Eller vil man får rapportert større eller mindre kapasitet under forlhold som avviker fra de nominelle.

Hva med det rapporterte gjennomsnittsforbruket? Er dette basert på målt forbruk ut av batteriet eller er den justert til å stemme overens med nominell kapasitet ?

Sagt på en litt enklere måte. Hvis jeg kjører bilen fra full til tom. Kan vi forvente at den målte kapasiteten jeg regner ut ved å multiplisere gjennomsnittsforbruk med avstand kjørt alltid blir 84.7 kWh for en ny bil? Eller skal man forvente lavere målt kapasitet ved høy belastning og eller lavere batteritemperatur enn det som er nominelt ?

Mengden energi i batteriet er ikke variabelt. Når den er der så er den der. Men når batteriet utlades vil noe komme ut som strøm og noe komme ut som varme. Resistansen i battericeller går opp når temperaturen går ned. Kjører du i 200km/t fra 100%-0% SoC får du ut ca 65kWh fra batteriet. Enda mindre hvis det er kaldt.

Slik jeg forstår det er dog den rapporterte kapasiteten fra API'et påvirket av to ting hovedsakelig. Temperatur og balanse av cellene.

Når JLR sier at du har 84kWh tilgjengelig så er dette ved C/3 and 25C. Viktig å merke seg.

Tellus

Helt enig i det, men spørsmålet er hva instrumentene rapporterer ikke hva du faktisk får ut fra batteriet.

ardevd

Sitat fra: Tellus på fredag 21. februar 2020, klokken 13:49
Helt enig i det, men spørsmålet er hva instrumentene rapporterer ikke hva du faktisk får ut fra batteriet.

Estimert kapasitet basert på temperatur, balanse gitt C/3 and 25C

Tellus

Det er nominell kapasitet på et nytt batteri.

Er det det som alltid rapporteres ? Da skal man alltid kunne lese ut 84.7 kWh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA