Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace

Startet av ardevd, lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:19

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Chimp på søndag 10. november 2019, klokken 10:26
Sitat fra: aviocat på onsdag 06. november 2019, klokken 19:35
"Battery voltage". Hvor er volt verdien hentet fra?
Startup battery, auxiliary battery eller er det fra DC/DC converter.

Lurer også på dette, og hva bør man ha i volt?

Og hva er TCU battery? Denne har variert litt i prosent hos meg.

Det er vel ikke stor forskjell på en elbil og fossil her så linken under gir deg vel en del info. Stusser litt på spenningen som WattCat angir da den normalt viset 13.5 V og 15.5 V når bilen lades - virker litt høyt om det er riktig.

https://sonnak.com/batterikunskap/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RayBomb

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 10. november 2019, klokken 10:43
Sitat fra: Chimp på søndag 10. november 2019, klokken 10:26
Sitat fra: aviocat på onsdag 06. november 2019, klokken 19:35
"Battery voltage". Hvor er volt verdien hentet fra?
Startup battery, auxiliary battery eller er det fra DC/DC converter.

Lurer også på dette, og hva bør man ha i volt?

Og hva er TCU battery? Denne har variert litt i prosent hos meg.

Det er vel ikke stor forskjell på en elbil og fossil her så linken under gir deg vel en del info. Stusser litt på spenningen som WattCat angir da den normalt viset 13.5 V og 15.5 V når bilen lades - virker litt høyt om det er riktig.

https://sonnak.com/batterikunskap/

Nå sies det også at AGM batterier foretrekker høy volt (16v) ved opplading i forhold til vanlige våt batteri som ligger på rundt 14,5v
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

JaguarNorge

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:46
Sitat fra: Theppan på onsdag 23. oktober 2019, klokken 13:27
Hmmm. Det er derfor jeg litt lenger opp stilte spørsmål om det er forskjell på ulike ladere (Ladekladder eller ladestasjoner).

Jeg registrerer at når  batteriet er ladet 100% (Ladehastighet går noe ned siste par timene) så kobler laderen ut.
Gjennom Jaguar sin app og WattCat så ser jeg at batteriet lades i ca 1/2 time etter at appene rapporterer 100%.

Deretter skrur laderen seg av. Da kan jo ikke batteriene balanseres.
Mulig jeg skal teste med ladekladden også, men har registrert det samme med en annen type2 lader.

Men er det ikke bilen som styrer dette så lenge kontakten står i ? Ladet bilen full i natt vha vegglader og koblet meg på igjen på jobb i dag med kladd og bilen var full igjen ila en times tid. Fulgte litt med ila dagen og så at tallet for kWh økte sakte men sikker ila av dagen mens health holdt seg konstant.

Litt usikker på Jaguar, men for min forrige bil BMW i3 ble det anbefalt å koble bilen til laderen om man reiste bort over lengre tid, nettopp for at bilen skulle kunne lade bilen over tid ved behov.
Våre elbiler kan stå parkert i minst seks måneder, men å lade elbilen minst én gang per måned er optimalt. Batteristyringssystemet er elektronisk styrt og bruker svært lite energi.

Chimp

Tcu battery da? Mener jeg har hatt mellom 90-95% mens battery health har alltid vært 100%
Nå har jeg 90 i tcu, fulladet og "kun" 83kwh mot tidligere 84,5. Er absolutt ikke bekymret av tallene, vil bare vite om det har en sammenheng at tcu faller (... Som er hva?...)

ardevd

TCU battery indikerer SoC på det dedikerte batteriet til telemtrimodulen :)

aviocat

WattCat battery voltage, relevanse til batteri spenning??
Opplevd eksempel:

20191024 feilvarsling:
"OK å kjøre forsiktig Bremsepedalens fasthet redusert"

WattCat battery voltage   15,7V
lot seg kjøre 3km, så kom flere feilvarsler.
Assistance ringt. Viking kom med planbil.
I-Pace lot seg ikke kjøre opp på rampen, P blinker rødt og ikke mulig å velge D-N-R.

Feilsøking: Målte spenningen på batteriene:
Startup battery      14,4V   
Auxiliary battery     5,9V
         
Viking booster tilkoblet Auxiliary battery og bilen lot seg kjøre opp rampen for transport.

20191105: BOX-PWR-DIS Pn.: J9C10581 skiftet

SSM74424 Action: Accessory and Ignition on position.
WattCat battery voltage   16,8V
Startup battery      14,86V   
Auxiliary battery    14,86V
I-Pace SE solgt
BMW iX1

ardevd

Interessant. Jeg trodde det var spenningen på hovedbatteriet men jeg aner ikke for å være ærlig. API'et spesifiserer ikke. Kanskje jeg sender avgårde en mail til engineering og spør.

Ingeniøren

Sitat fra: ardevd på mandag 11. november 2019, klokken 22:18
Interessant. Jeg trodde det var spenningen på hovedbatteriet men jeg aner ikke for å være ærlig. API'et spesifiserer ikke. Kanskje jeg sender avgårde en mail til engineering og spør.

Tror det kan være lurt da hovedbatteri ligger på 400V+, men mindre vi snakker forbi hverandre...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

#69
Og der var "Trips" / Siste turer på plass i appn.

Herlig ardevd, du gjør en kjempe jobb  :+1:

Edit: Lurer på hva den siste posten i Trips betyr, den meg grønt ikon og som hos meg ligger på 98-100% - er det økonomi da jeg normalt tar det pent i Øko mode og bare følger trafikken (ikke mye valg som regel...)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. november 2019, klokken 09:11
Og der var "Trips" / Siste turer på plass i appn.

Herlig ardevd, du gjør en kjempe jobb  :+1:

Edit: Lurer på hva den siste posten i Trips betyr, den meg grønt ikon og som hos meg ligger på 98-100% - er det økonomi da jeg normalt tar det pent i Øko mode og bare følger trafikken (ikke mye valg som regel...)

Det er "total eco score" i prosent ja :) Når "trip details" er på plass får du også eco score på bremsing, hastighet og gasspådrag :)

Ingeniøren

Tror det er noe feil på angivelse av ladehastighet i WattCat.

Har sett det lenge da det virker som + km/h ikke henger sammen med det som står i parentes. F.eks nå så startet jeg lading med +30/h (1.6 kW) på jobb i dag og når flere kommer går hastigheten ned og nå står det +15/h (1.6 kW). Mao så endres ikke antall kW - virker som den står konstant på 1.6 kW/ 7 Amper i parentesen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 15. november 2019, klokken 07:07
Tror det er noe feil på angivelse av ladehastighet i WattCat.

Har sett det lenge da det virker som + km/h ikke henger sammen med det som står i parentes. F.eks nå så startet jeg lading med +30/h (1.6 kW) på jobb i dag og når flere kommer går hastigheten ned og nå står det +15/h (1.6 kW). Mao så endres ikke antall kW - virker som den står konstant på 1.6 kW/ 7 Amper i parentesen.

Det er nok helt sikkert riktig. Problemet i dag er at utregning av lade-effekt er riktig men API'et oppgir upresise data så resultatet blir ofte feil. Spesielt ved meget høy eller lav effekt.

Jeg tenkte å teste en mye enklere utregning for å se om det gir mer fornuftige resultat. Så får vi se :)

Theppan

Skyldes disse feilmeldingene manglende kommunikasjon mellom bilen min og Jaguars servere, eller feil hos Jaguars servere?

Opplever mye ustabilitet nå de siste to dagene (Ja, har ver. 1.0.1) av WattCat.

Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

Ingeniøren

Opplever noe av det samme de siste dagene. Wattcat laster ikke inn alle data og Jaguar sin sier at bilen er utenfor range og bør flyttes. Det siste på steder det aldri har vært problemer før...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA