Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakbremser e-Up er ikke vedlikeholdsfrie

Startet av elektrolux, lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:52

« forrige - neste »

elektrolux

Etter at en 500 Kr EU kontroll feilet bakbremsene på skjev og dårlig bremseeffekt var det tid for å brette opp ermene og tre til verks.

Er utskjemt med Franske trommelbremser som ser ut som nye selv etter 20 år, så ble overrasket over tilstanden på VW sine etter kun 6 år og 70 000 km. Etter å ha lest meg litt opp på tema er vist dette ikke så uvanlig, så rett og slett tvilsom kvalitet.

Høyre side sin trommel måttet tvinges av med 🔨 og vel inne var alt svart og dekket av tykt lag med bremsestøv.

Fram med høytrykksvasker og etterpå konstatere at bremseskorne var dekket med en rødlig blanding av det som må være bremsestøv og rust. Selve trommelen hadde rustkant som måtte dreies av, og tegn til mer belegg og spor i bremseflaten.

Armen for håndbrems ville ikke bevege seg, så full demontering og rustløser etterfulgt av kjedespray fikset det. Skoene ble pusset ned til opprinnelig belegg med grad 40 sandpapir og alt satt sammen igjen med kopraslipp på anleggsflater.

På andre siden holdt det med høytrykksvask, skopuss og kjedespray.

Moralen er å løsne den ene lille Torx skruen i forbindelse med hjulbytte en flott Påskedag, og vaske rent inni og smøre opp bremsene bak annenhvert år.

Ingen nye deler var nødvendig, og vil sannsynligvis aldri bli nødvendig. (utover håndbremswire) og tatt i tide betyr dette 1/2t ekstra Påskekos annenhvert år.

For pengene spart, kan en det andre året reise på skitur til Alpene.

Bildene viser høyre side etter vask, men før fix
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Typhoon7

De er de desidert dårligste jeg har hatt på noen bil. Når Møller i tillegg ikke klarte å montere de korrekt ved en anledning, så ble de ikke bedre.

Mine har vært inne 3 ganger på garanti i løpet av 57000 km. Nå er det meste skiftet ut inkl wire, så nå ser det ut til at de er ok.

Daruu

Er det justering fra baksiden på disse?
Har sett noen biler som ikke har hatt gummiplugg over disse hullene (mulig det skulle ha vært det riktignok), men det i kombinasjon med norsk klima gjør at det setter seg rimelig fort...
2020 VW Eup range

Aja

Håper trommelbremsene på nye Id3 blir av bedre kvalitet enn dette...

elektrolux

#4
Sitat fra: Daruu på lørdag 19. oktober 2019, klokken 20:05
Er det justering fra baksiden på disse?
Har sett noen biler som ikke har hatt gummiplugg over disse hullene (mulig det skulle ha vært det riktignok), men det i kombinasjon med norsk klima gjør at det setter seg rimelig fort...

Det skal være mulig å justere bremsene bakfra noe som ville betydd lettere demontering, men tilgangshullene er knøttsmå, og jeg fant ikke ut noen fornuftig bruk av dem. I stedet ble det rå makt, og heller bøye tilbake deler som må gi etter. Viktig å dreie / file ned rustkanten som dannes, for enklere demontering neste gang.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Daruu

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. oktober 2019, klokken 09:14
Sitat fra: Daruu på lørdag 19. oktober 2019, klokken 20:05
Er det justering fra baksiden på disse?
Har sett noen biler som ikke har hatt gummiplugg over disse hullene (mulig det skulle ha vært det riktignok), men det i kombinasjon med norsk klima gjør at det setter seg rimelig fort...

Det skal være mulig å justere bremsene bakfra noe som ville betydd lettere demontering, men tilgangshullene er knøttsmå, og jeg fant ikke ut noen fornuftig bruk av dem. I stedet ble det rå makt, og heller bøye tilbake deler som må gi etter. Viktig å dreie / file ned rustkanten som dannes, for enklere demontering neste gang.

Men det satt ingen plugg i disse hullene? Isåfall har man vel en stor del av grunnen til at det setter seg der...
2020 VW Eup range

sveander

Har du vært flink å bruke håndbrekket. Kan det gjøre noen forskjell ?

Jeg regner med at du ikke har hatt bilen hos Møller på service ( som om det gjorde noen forskjell)

Er det bare en skrus som holder dekslet , det vi skal ta av en påskedag
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

elektrolux

Brukt bremsene som vanlig. dvs når bilen er fulladet, og håndbrems ved parkering.

Det som forundrer meg er oppbygging av støv. Burde være så godt som ingen støv fra en bremse som blir brukt så lite som en bakbremse på en elbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Arctic

Etter 5,5år og tett på 80000km var det bytte av det aller meste for min del. Byttet ut tromler, bremsesko, hjulbremssylinder på begge sider, fjærer på begge sider. Fryktelig mye rust og en skikkelig kant inne i tromlene, som gjorde demontering noe vanskelig. Pga. lekkasje av bremseveske i begge hjulbremsesylindrene, så var bremsene så godt som uvirksomme (lite eller ingen bevegelse). Kjøpte deler fra Tyskland og gjorde jobben selv, så ble ikke så veldig kostbart. Møller har ikke kommentert bakbremsene før nå i sommer (etter at garantien gikk ut selvfølgelig...) og jeg tenker jo at de må jo ha vært slitt en god stund nå....
2019 Hyundai Kona electric
2014 E-Up! - Solgt

Mortstokk

Min 2015 modell e-up fikk "toer feil" for dårlige bak-bremser på sin første EU kontroll for et par måneder siden
Måtte bytte bremsesko. Bilen hadde da gått 39.000km.
Jeg er nøye med å bruke bremsene, og tar ofte en litt hardere nedbremsing. Likevel så setter altså bremsene seg fast i rust og skitt. Har hatt problemer med fastsittende parkeringsbrems allerede før bilen hadde rundet et år.


Blir spennende å se erfaringer om et års tid når ID3 har rullet en stund på norske veier.


epifant

#10
Sitat fra: elektrolux på mandag 21. oktober 2019, klokken 11:51
Det som forundrer meg er oppbygging av støv. Burde være så godt som ingen støv fra en bremse som blir brukt så lite som en bakbremse på en elbil.

Jeg har aldri opplevd noen andre biler hvor håndbrekket henger på etter noen dagers inaktivitet, eller hvor det oppstår subbelyd fra tromlene omtrent dagen etter. Avstanden mellom sko og trommel virker å være helt minimal.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Elmo

Det var vel et kjent problem på de tidligste eUp'ene at bakbremsene hang på.
Er kolleger fikk dramatisk kortere rekkevidde inntil det ble fikset.  Jeg tror VW endret noe på designen etter en stund
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Autostrammemekanismen er en fjørbelastet kile. Ikke utenkelig at denne kan justere seg selv i forbindelse med brems og "hull i veibanen" altså store G krefter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. oktober 2019, klokken 07:57
Autostrammemekanismen er en fjørbelastet kile. Ikke utenkelig at denne kan justere seg selv i forbindelse med brems og "hull i veibanen" altså store G krefter.
Nei, det gjør den selvsagt ikke. Jeg tipper forklaringen på oppbyggingen av bremsestøv er at du har lekkasje i hjulsylindrene. Løft på støvmansjetten på begge sider av sylinderen og sjekk at det er helt tørt der. Det er det nok neppe på din bil. Helt unødvendig å bruke makt for å få av tromlene. Drei tromelen slik at en av bolthullene blir stående i underkant av den kone kilen, og vipp den oppover med en liten skrutrekker, da returnerer selvjusteringen og du kan ta trommelen rett av
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Aha. Forfra ikke bakfra. Skal huske det til neste gang.

Vanskelig å si om sylinderen var tett, da den ene falt ut under demontering og måtte trykke på plass igjen., men det var i tilfelle kun svak svetting.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA