Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjenkommende ladeproblemer e-golf 2015 - mulig å ordne eller heve kjøpet?

Startet av martaai, fredag 18. oktober 2019, klokken 15:20

« forrige - neste »

martaai

Hei, vet ikke om dette egentlig er noe som går an å få hjelp med på diskusjonsforum men har behov for å drøfte litt.
I august kjøpte jeg en e-golf 2015 fra en forhandler (ikke merkesforhandler) i Oslo. Den hadde gått langt, men fulgt serviceplan hos merkesverksted. Har ikke hatt bil før, men kjøpte nå da jeg skulle flytte til innlandet til en jobb som krever bil.

Nesten fra start var det problem med ladingen: først at jeg fastnet i ladeport men også at bilen ikke tok imot lading. Den siste drøye måneden har bilen vært tre ganger hos Erik Arnesen Bryn (betalt av forhandleren) og hver gang har de fikset på diverse ting, men hver gang har ladefeilen kommet tilbake etter omtrent en uke. Forrige gang var den dagen jeg skulle flytte og kom meg ikke mange mil ut av Oslo før jeg stod ved ladestasjon og ikke kunde lade (testet flere forskjellige) og det var bare så vidt jeg kunde krype tilbake til verksted. Etter en uke var det fikset og da gikk det fint å kjøre nordover, men etter en drøy uke står jeg her igjen og den vil ikke ta imot lading. Har testet hjemmelading både med ladeboks og schuko, og har testet hurtiglading og type 2. Eneste som tok litt lading var en langsom type 2-lader, men der var det glapp og den faller ut stadig (altså ikke fysisk - men plutslig slutter den lade, men om jeg låser og låser opp bilen lader den noen minutt til). akkurat det samme var det som har skjedd tidligere.

Forhandleren er forsåvidt grei (og ordner lånebil), men de mener jo at det er verkstedet som ikke har gjort jobben sin og funnet den grunnleggende feilen. Nå har jeg fått verkstedtime her oppe men først om nesten to uker.
Jeg har begynt å vurdere å heve kjøpet hvis de ikke får orden på det, men det er jo en lang og muligens komplisert prosess som jeg gjerne unngår.

Jeg lurer vel egentlig om dette er noe som er vanlig på gamle golfer? Noen som enten vet hva det kan være eller har noen andre råd? Skal jeg bare prøve å få hevet kjøpet raskest mulig eller er det håp om å få den på stell?

Føler meg alt mer fortvilt...

Nystic

Aldri opplevd lignende på min 2016-modell. Som det fremgår av forbrukerkjøpsloven § 30 har ikke selger "rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel". Derav har du fullt krav på heving av kjøpet, noe som ikke burde medføre store problemer.
Polestar 2, LRDM, MY22

Skal du kjøpe Polestar? Benytt vervelinken min for å få ladekreditt: https://www.polestar.com/no/referral-program/validation?referralId=c0ec6da3-ca14-4374-a0e7-9c100abeacd8

EV-FTW

Jeg ville krevd kjøpet hevet. De har hatt så mange forsøk på å fikse feilen, og det er tydelig samme feil. At forhandler videresender bilen for utbedring er ikke ditt problem, da må forhandler ta saken videre med verksted etter at du har fått hevet kjøpet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nyogusikker

Sitat fra: Nystad97 på fredag 18. oktober 2019, klokken 17:11
Aldri opplevd lignende på min 2016-modell. Som det fremgår av forbrukerkjøpsloven § 30 har ikke selger "rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel". Derav har du fullt krav på heving av kjøpet, noe som ikke burde medføre store problemer.

Du glemmer en setning i loven, har ikke lovdata oppe, men den er noe alla; så lenge det ikke blir urimelige kostnader for selger. Dvs, at en selger tar i retur en bil til antagelig noen hundre tusen, er en urimelig kostnad for selger.

MEN! jeg har selv hatt mange mandagsting, og hadde utvilsomt krevd heving av kjøp om det er slik at du stadig ikke har fått rettet feilen enda.

Jeg merker selv at det letteste er å legge frem saken og dokumentasjonen, og henvise til forbrukerkjøpsloven.
Er selger vrang, så ikke nøl med å henvise til forbrukerråde, eller melde inn sak.

martaai

Har gitt dem en siste sjanse - får en lånebil nå og skal til et annet verksted denne gang. Men om de ikke kan gi et godt nok svar på hva som skjer blir det heving av kjøp. Dette er jo et bilfirma så de kan kanskje levere en annen brukt elbil isteden.
Men jeg håper å få det ordnet.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk


arthur

Sitat fra: nyogusikker på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:43
Sitat fra: Nystad97 på fredag 18. oktober 2019, klokken 17:11
Aldri opplevd lignende på min 2016-modell. Som det fremgår av forbrukerkjøpsloven § 30 har ikke selger "rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel". Derav har du fullt krav på heving av kjøpet, noe som ikke burde medføre store problemer.

Du glemmer en setning i loven, har ikke lovdata oppe, men den er noe alla; så lenge det ikke blir urimelige kostnader for selger. Dvs, at en selger tar i retur en bil til antagelig noen hundre tusen, er en urimelig kostnad for selger.

Her er jeg grunnleggende uenig for selvfølgelig kan man heve et kjøp på en bil med henvisning til loven.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

EV-FTW

Sitat fra: arthur på torsdag 24. oktober 2019, klokken 11:29
Sitat fra: nyogusikker på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:43
Sitat fra: Nystad97 på fredag 18. oktober 2019, klokken 17:11
Aldri opplevd lignende på min 2016-modell. Som det fremgår av forbrukerkjøpsloven § 30 har ikke selger "rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel". Derav har du fullt krav på heving av kjøpet, noe som ikke burde medføre store problemer.

Du glemmer en setning i loven, har ikke lovdata oppe, men den er noe alla; så lenge det ikke blir urimelige kostnader for selger. Dvs, at en selger tar i retur en bil til antagelig noen hundre tusen, er en urimelig kostnad for selger.

Her er jeg grunnleggende uenig for selvfølgelig kan man heve et kjøp på en bil med henvisning til loven.

Tror poenget var at det er mer ved loven enn akkurat det utdraget som ble vist til over. Lovverket fungerer ikke på den måten at en bare kan ta to linjer og bruke dem. Det er flere paragrafer og ofte lover som må ses i sammenheng.
Når det gjelder heving av kjøp er det flere faktorer som må være oppfylt for at heving skal ha hjemmel i lov.

En kan ikke kreve heving av kjøp, kun på grunnlaget at selger har brukt over to forsøk på å rette samme feil. Jmf. forbrukerkjøpsloven paragraf 29 - 31.

Men jeg tenker det er viktig å si fra, og event forsøke å få hevet kjøpet. Men er ikke sagt at det er lett gjort.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

martaai

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering. :)
Jeg tror forsåvidt at jeg hadde kunnet heve kjøpet - men det ser ikke ut som det trengs.
Møller bil i Hamar virker ha bedre peiling enn verkstedet i Oslo, som prøvd tre ganger. I Hamar kjente de igjen problemet, de sa at dette er noe som har sukket opp, de hadde et skriv fra Volkswagen og visste akkurat hva det var. En eller annen hårdvarefeil i lademekanismen (beklager mangel på eksakt beskrivelse - fikk det ikke skriftlig og skjønte ikke helt hva han mente) som måtte byttes ut. "symptomene" som jeg har hatt med både problemer med at fastne i ladere o.l., og at den ikke tar imot lading var begge vanlige. Det viste seg at verkstedet i Oslo faktisk hadde gjort noe med samme del, men om de hadde gjort noe galt eller om de rett og slett var uheldige og satte inn en dårlig del, det vet jeg ikke. Uansett gjorde de servicen på service-garanti.

Foreløpig etter nesten to uker går alt helt fint og problemene har ikke kommet tilbake. Tidligere har det gått omtrent en uke mellom hver gang problemet kom, og nå har jeg i tillegg kjørt mye mer. I Hamar sa de også at hvis noe mer dykker opp tar de det på servicegaranti.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA