Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lekkasje eller fukt i trunk / bagasjerom : Tips!

Startet av Handyman, fredag 18. oktober 2019, klokken 12:45

« forrige - neste »

Handyman

Jeg har lest noen poster om problemer med fukt i bagasjerommet som Tesla ikke klarte å finne ut av.
Jeg trodde ikke jeg hadde dette problemet, men jeg har jo bilen i garasje, både hjemme og på jobb.
Det var først da bilen stod ute i sprutregn et par døgn i august, at jeg oppdaget at jeg også hadde lekkasje.
Jeg har plastmatte i trunk hvor det dannet seg en liten "dam". Det var derfor lett å se at vannet dryppet ned fra toppen av trunkåpningen.
Jeg ble overrasket da jeg så at skjøten/sveisen på gummilista var montert i toppen av åpningen i stedet for i bunnen som den burde være.
Jeg tok dette opp med Tesla som tok av lista og monterte den slit at sveisen kom på bunnen ved låsen.
Det er antakelig svært enkelt å fikse selv, men siden jeg kjører forbi Tesla hver dag, og det er en ny bil dekket av garanti og reklamasjonsrett skulle de selv få ordne opp. Noe de gjorde på strak arm. Resultatet er at bilen er potte tett!
Tesla innrømmet at lista var feilmontert, og jeg trodde dette kanskje bare gjaldt min bil (optimist).
I ettertid har jeg sett at dette antakelig gjelder ganske mange biler, faktisk alle de jeg har sjekket.
Har du fukt i bagasjerommet kan derfor være at det er plasseringen av skjøten på gummilista som er årsaken.
Interessant å høre om dette gjelder mange. Hvis skjøten er jevn og fin vil den kanskje ikke oppstå lekkasje.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jarv!s

Jeg står parkert ute hele "året" og har ikke sett noe vann i bagasjerommet eller i frunken.
Har tilogmed dratt opp den derre matta i bagasjerommet for å dobbeltsjekke.

Jeg har også plastmatter i bagasjerom og frunk, eneste gangene de er våte er i det jeg åpner bagasjerommet da drypper det litt ned. Men hvis jeg forstår deg rett så kommer din lekkasje fra dårlig pakning rundt?

Jeg har også hørt om disse tidligere, men har vell hørt mest om at det var mye vann i bunnen av bagasjerommet. Jeg skal være ærlig å si jeg generelt blir litt skeptisk til Tesla når det er så mange fallgruver.. :( Selvom jeg liker bilen godt.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Handyman

Sitat fra: Jarv!s på fredag 18. oktober 2019, klokken 13:19
Jeg har også plastmatter i bagasjerom og frunk, eneste gangene de er våte er i det jeg åpner bagasjerommet da drypper det litt ned. Men hvis jeg forstår deg rett så kommer din lekkasje fra dårlig pakning rundt?
Jeg trodde også dråpene kom da jeg åpnet luka, helt til jeg fant ut at det var en lekkasje.
Men med gummimatte forplanter jo ikke problemet seg.
Sitat fra: Jarv!s på fredag 18. oktober 2019, klokken 13:19
Jeg har også hørt om disse tidligere, men har vell hørt mest om at det var mye vann i bunnen av bagasjerommet. Jeg skal være ærlig å si jeg generelt blir litt skeptisk til Tesla når det er så mange fallgruver.. :( Selvom jeg liker bilen godt.
Spent på om de som har fukt i bunnen bruker gummimatte.
Hvis ikke, kan det tenkes at fukten vil trekke langs filten på plata og tilslutt ned i bunnen.
Der vil det neppe tørke opp.
Amatørmessig idiotfeil, men store konsekvenser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jonoh

Vann som renner ned bakruta vil renne ned i trunken hvis ikke pakningen er tett, eller luka ikke helt låst. Amerikanske forum har beskrevet problemet.

Jeg har fått en fisketank i trunken i regnvær fordi luka ikke var låst,det sto 5cm vann i bunnen.

Det gikk greit å tørke dette opp på ett par døgn med en 12v vifte, masse tørkepapir og ved å la ventilasjonsanlegget gå.
Det ser ikke ut til å være noen systemer der nede som tar skade, ingen merker.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jonoh

Skjøten er øverst midt på. Så kanskje den bør snus.

Handyman

Hvis du ikke har opplevd lekkasjer er det nok ikke så nøye.
Små lekkasjer er vanskelig å oppdage om man ikke har plastmatte.
Usikker på om det kan begynne å lekke når gummien blir eldre og stivere.
Uansett er det bedre med skjøten i bunnen av åpningen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

LeafSwe

Finns några bilder på hur ni tycker gummilisten ska sitta?
Verkar finnas olika gummilister också.
3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA