Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjertesukk - Lading til maks SoC

Startet av fantonsen, fredag 18. oktober 2019, klokken 09:42

« forrige - neste »

fantonsen

Nå som JaguarNorge  :+1: er kommet på banen her inne, så tenkte jeg å ta opp en enkel liten sak som irriterer mange I-Pace eiere. Det gjelder mulighet for å begrense ladingen til en selvvalgt SoC. I dag blir bilen alltid ladet til 100%, og om en ønsker å stoppe ladingen før dette, så må dette gjøres manuelt, eller via ladestasjonene for de som har den muligheten.

JLR har sagt at det er uproblematisk å lade til 100% med tanke på bufferen i toppen av batteriet, og jeg er fullt med på at det ofte ikke er behov for å begrense dette, og at mange nok er unødig bekymret for å lade bilen fullt opp.
Men uansett hva JLR sier, så er det fortsatt flere gode grunner til IKKE å lade bilen fullt opp i enkelte tilfeller:

- Noen kjører lite i det daglige (og lader fullt opp igjen hver natt), og da er det bedre for batteriet i det lange løp å ligge del under 100%.
- Dersom en skal reise bort, og la bilen stå urørt for en lengre periode, så er det iallefall ikke bra at batteriet er hverken fullt eller tomt (selv med dette bufferet).
- Regenereringen på høyt nivå er veldig svak/fraværende ved høy SoC. Dette plager også mange. Mulighet for lavere opplading kan også løse dette problemet.


Det hele koker ned til at det er MANGE som ønsker at bilen kan settes opp til å stoppe ladingen ved en selvvalgt SoC. Og dette er noe som forventes av en elbil i disse dager. Mange ønsker å ta vare på sine batterier, også utover garantitiden på bilen. Dette var til og med vist frem som en funksjon på demobilene like etter lanseringen, men er altså tatt bort på alle kundebiler. HVORFOR?  ???

Dette burde være verdens enkleste ting å legge inn igjen. Så hvorfor da skape så mye unødig misnøye for noe så enkelt?
Ha det gjerne gjemt langt bort i avanserte innstillings-menyer slik at brukere flest ikke trenger å tenke på dette. Men gi iallefall oss avanserte brukere som ønsker dette en mulighet for å kunne sette dette.

Jeg vet at dere i JaguarNorge ikke har noe med dette å gjøre, men er det noe dere kan gjøre for å få pushet på JLR for å få inn denne enkle funksjonaliteten igjen? (Vinn-Vinn for alle parter...)
Dessverre så finnes det ingen offisielle kanaler vi kan bruke for denne typen tilbakemeldinger/forslag til endringer av systemene i denne ellers så fantastiske bilen.
Det eneste vi brukere kan gjøre, er å klage høyt på diverse forumer rundt om i verden (noe mange gjør), men det meste av dette blir dessverre glatt oversett av JLR.
Så hvilken påvirkningskraft kan dere ha på noe slikt?
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Ingeniøren

Ønsker også denne funksjonen, så støtter innspillet  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Støttes,

Jeg kommer aldri til å la en elbil stå fulladet over mer enn noen timer uansett. Uten mulighet til å sette en begrensning på maks SOC blir det unødvendig planlegging. På toppen av det heler fungerer det ikke å pause lading via app (Dette har blitt fikset i en senere telematikkversjon visstnok).


Dette burde være ganske enkelt å få til.

daktari

I youtube-video fra våren 2018 var det vist hvordan dette fungerte i bilens GUI, men dette er altså fjernet igjen midlertidig. Et rart valg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RayBomb

Hvis du har telematikk versjon 16.2 eller nyere, og en android telefon, så kan jeg varmt anbefale appen WATTCAT.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

xref

WattCat funker bra ja. Du har rett i at bilen egentlig skulle ha støtte for dette. Det var et UI for det i infotainment. Den gamle offisielle appen har også et fullt fungerende UI for Max SoC. Utrolig nok var man ikke fornøyd med brukervennligheten så man droppet det hele.

Argumentet er at det null problem å lade til 100%. Å lade til 80% på I-Pace gir ingen målbar gevinst. Du må ned til 50% for at det skal være noe poeng. Da er det samtidig større sannsynlighet for å kjøre bilen tom så JLR lot det heller bare være og oppfordrer til å lade helt opp. Hurtiglading er mye mer skadelig for batteriet feks.

Mitt argument er at funksjonen er nyttig hvis bilen skal stå over tid.

Men for å sitere Stephen: "I wish people would just stop worrying and enjoy the car. Charging to 100% is not a problem!".
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

RayBomb

Jeg for min del gjør det kun for å ha sterk regenerering på bilen.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

Sitat fra: RayBomb på fredag 18. oktober 2019, klokken 17:26
Hvis du har telematikk versjon 16.2 eller nyere, og en android telefon, så kan jeg varmt anbefale appen WATTCAT.

Hvordan får man tak i WattCat ? Var inne på de engelske I-pace sidene men strandet på en kryptisk side. Virket som man måtte få en invitasjon eller noe. Vet der er en beta men dog...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RayBomb

#8
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:33

Hvordan får man tak i WattCat ? Var inne på de engelske I-pace sidene men strandet på en kryptisk side. Virket som man måtte få en invitasjon eller noe. Vet der er en beta men dog...
Edit: appen er kommet i åpen beta, sjekk denne tråden
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

xref

Kommer åpen beta av WattCat om noen dager så da trenger man ikke lenger invite heller ;)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Ingeniøren

Og WattCat har den funksjonaliteten som etterlyses her...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

fantonsen

Jeg er fullt klar over at det er mange omveier for å få til noe tilsvarende, og WattCat er absolutt en av dem.
Men WattCat sin løsning krever bl.a. en gitt TCU-versjon som mange ikke har, og er i tillegg kun for Android-brukere. Det utelukker enda flere.
Og mange av disse løsningene er kompliserte, og/eller passer ikke med mange brukeres systemer/kompetanse/mobil-os etc...

Uansett så var det ikke meningen å her diskutere disse alternative løsningene rundt det egentlige problemet. Det kan gjøres i mange andre fråder/forumer.

Håpet mitt med denne tråden var å påpeke at det er mange som ønsker en enkel og offisiell vei til begrenset ladenivå for batteriet (slik demo-biler hadde), og ikke minst å få en tilbakemelding fra @JaguarNorge på hva de mener om denne saken.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Ingeniøren

Det kan jo hende at dette ikke er implementert da brorparten av bilene har en software som ikke støtter det. Det sies at Telematikk må være min 16.2 før det funger stabilt og det er ikke på plass i hele bilparken enda. Når det er på plass kommer det kanskje... om ikke annet fordi wattcat har det..

Greit å kjøre på en beta som wattcat men ikke den offisielle - enda.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Blir veldig overrasket om JLR velger å komme med støtte for dette i nær fremtid. Utifra mine samtaler med gjengen på engineering virker det som om infotainment-teamet har gitt opp å lage en løsning for det som funker. Det finnes API-kall for både permanent og midlertidig Max SoC men de gir ganske umiddelbar feilmelding når man prøver å bruke de. Der har jeg et større håp om å klare å overtale dem til å fikse det :)

fantonsen

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 20. oktober 2019, klokken 15:09
Det sies at Telematikk må være min 16.2 før det funger stabilt og det er ikke på plass i hele bilparken enda. Når det er på plass kommer det kanskje... om ikke annet fordi wattcat har det..

Vel, det siste der er en heller uheldig tanke, fordi Wattcat har også det samme kravet om 16.2 for at denne funksjonen skal virke. Den virker iallefall ikke med min 15.2, og er hovedgrunnen til at jeg selv ikke bruker denne funksjonen i Wattcat.

Sitat fra: ardevd på søndag 20. oktober 2019, klokken 17:28
Blir veldig overrasket om JLR velger å komme med støtte for dette i nær fremtid. Utifra mine samtaler med gjengen på engineering virker det som om infotainment-teamet har gitt opp å lage en løsning for det som funker. Det finnes API-kall for både permanent og midlertidig Max SoC men de gir ganske umiddelbar feilmelding når man prøver å bruke de. Der har jeg et større håp om å klare å overtale dem til å fikse det :)

Takk for tilbakemeldingen.
Jeg må jo bare si at jeg synes det er svært merkelig dersom de gir opp noe så enkelt som dette?
Iallefall en permanent begrensning på SoC (som kan endres av brukere) burde være enkelt å få til. Skjønner ikke helt hvordan dette kan skape så store problemer?
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA