Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva gir billigst mulig elbil over 1-3 år?

Startet av AreGar, onsdag 15. februar 2012, klokken 11:40

« forrige - neste »

AreGar

Har nylig fått opp øynene for elbil og deres fordeler, spesielt med tanke på min irritasjon over å betale bompenger i stor grad da jeg passerer bommen en del i løpet av en uke, at jeg kan lade gratis på universitetet er heller ingen ulempe.. :)

Så jeg har lurt på hva som gir lavest mulig kostnad over 1-3 år.

Har egentlig ikke mye penger å handle bil for så kunne tenkt meg en type PSA med 5 seter, herunder Partner/Belingo, men hvordan er driftskostnadene?
Har fått inntrykk av at disse ikke er fullt så brukervennlige som bensinbiler og det kan bli dyrt om noe ryker på disse.

Forsåvidt kunne jeg tenkt meg en Leaf og ser at disse er "overkommelige" med en pris på rundt 2500 kr / mnd med lån ved riktige forutsetninger, og dette er vel omtrent det jeg bruker i dag på bensin og bompenger i løpet av en måned, men er litt usikker på om dette er en god ide, og ikke minst om jeg får noe lån da jeg er student.

Ønsker meg en 5-seter, da jeg har unge(r) som skal i barnehage og kone som også skal fraktes, i tillegg til at jeg kjører med squashgjengen frem og tilbake.
Daglig kjøremønster er 2-6 turer på rundt 10 km, så enhver elbil vil vel takle dette, har dog ikke muligheten til å lade hjemme, men ladestasjon finnes det ellers nok av såvidt jeg har sett, kjøpesenter/parkeringshus og universitetet, så det tror jeg vil gå greit.

Også litt bekymret for komforten da jeg er vant til store tyske biler (A8/E-klasse)...

edyrli

Med PSA, kan du slippe rimelig unna, men det er som du nevner ikke helt forutsigbart. Ryker motor eller flere batteri blokker begynner det fort å koste en del.
Leaf vs Trilling er jo bare en vurdering sak. Leaf er en vesentlig bedre bil, men koster jo deretter.
Det desisert rimeligste er som jeg har gjort.
Kjøpe en billig reva til 40-50 lapper, putte i et nytt batteri og vips har man latterlig lave utgifter til bil de 3 neste årene. Dette bli jo utelukket for deg siden du har behov for 5 sitteplasser.

Siden du også legger en del vekt på comfort står du vel kun igjen med Leaf.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Thomas Parsli

Hvis du er i tvil om du kan finansiere en Leaf fordi du er student, er vel ikke komforten i en Audio A8 relevant?
Å prøvekjøre alternativene bør være mulig, men det er ikke A8 komfort på disse bilene.

Slik jeg ser det har du tre alternativer

1) PSA registrert for fem personer
-Disse er det ikke så mange av, de fleste er registrert for fire.
-Kostnadene er usikre, men legger du rundt 100.000,- i bilen slipper du sannsynligvis store reprasjoner.
-Verditapet tror jeg imidlertid kan vært stort.

2) Trilling (hvis fire seter er akseptabelt)
-For under 200.000,- er dette et godt kjøp.
-Ingen store kostnader over tre år (nybilgaranti)
-Verditapet kan blir stort over tre år

3) Leaf
-Med vinterdekk og gummimatter ender du på over 280.000,-
-Ingen store kostnader over tre år (nybilgaranti)
-Verditapet kan blir stort over tre år

* Hvis du må ha plass til fem: Leaf
* Hvis du ikke har mer enn rundt 100.000,-: PSA
* Hvis du har mer enn 100.000 og mindre enn 280.000,-: Trilling

Et alternativ er jo å vente et års tid å se an bruktprisen på Leaf og Trillingene.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)


elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

AreGar

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 15. februar 2012, klokken 12:50
Hvis du er i tvil om du kan finansiere en Leaf fordi du er student, er vel ikke komforten i en Audio A8 relevant?
Å prøvekjøre alternativene bør være mulig, men det er ikke A8 komfort på disse bilene.

A8 er helt klart et alternativ da det er det som står i garasjen nå ;)
Men den må ofres fordi pengene skal investeres anderledes, derfor jeg lurer på å ta lån da det viktigste er i utgangspunktet løpende kostnader, og i og med at jeg har nå 2-3000kr/mnd i driftsutgifter + vedlikehold og veiavgift/forsikring er det tilsynelatende like billig å ta et lån og kjøpe en Leaf. Ikke minst blir det langt mer forutsigbart med en nybil med garanti.

Har sett på det som ligger på finn og må si det virker litt "kjipt", forstår jo selvfølgelig at det er en del av prisen ved å ha elbil, og er derfor jeg tenker litt på Leaf, da den ser ut til å være den beste av elbilene man får i dag. Selvfølgelig er Tesla langt nærmere A8, men denne har jeg ikke råd til ennå :D

Forøvrig er det ikke mer enn ca 5 mnd til jeg er ferdig utdannet, men fram til kona er ferdig utdannet vil det være vanskelig økonomisk siden barnehage utgiftene tredobles, studielånet begynner å løpe samt avdrag på bolig kommer. Derfor tenker jeg på den billigste totale pakka, da om 3 års tid vil det være mye mer fleksibilitet da vi begge vil jobbe.

Føler kanskje at det er litt nedtur å skifte ut A8n med en kangoo i samme prisklasse da opplevelsen nok er litt forskjellig... Og om jeg har litt uflaks med kangooen og må koste på den betydelig beløp vil jeg være bedre stilt med Audien da den allerede har fått astronomiske summer i påkost :D

Sannsynligvis vil uansett e-klassen stå parkert her da vi reiser innimellom på langtur, og er kjekt med hengerfeste..

Ang verditapet på en elbil er nok veldig avhengig av volumet og ikke minst avgiftene.
Om det blir innført strenge krav for kjøring på kalde dager og dermed dieselbilnekt vil elbilen øke i verdi, og enda mer så om det innføres rushtidsavgift og elbilene går fri av denne.

Stjerneglis

Det er vel 5 års garanti på Leaf og trillingene!?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

AreGar

Leafen har i alle fall 5år på både bil og batteri.

Noen som vet hvor ofte den må på service og hva det vil koste? Er det type en gang hvert år eller må batteriet fylles med vann til stadighet som på PSA?

Aspiranten

Leaf service 1x per år eller hver 20,000 km.

Service på Leaf er i hovedsak sjekk og diagnose ved verksted. Du slipper oljebytte, reg.reim, kjølevæske osv., og du må bytte bremser sjeldnere pga. du bremser med regenmotor istedetfor fysiske bremser.

Jeg antar at den A8`n du har er bruktbil utenfor garanti, så da er vel regnestykket heller 6000,- i mnd for å eie den? Mtp. service, slitedeler som dekk, bremser, foringer, hjulstilling etc. skal byttes fortløpende de neste årene, og da snakker vi store kostnader...

Flere regnestykker peker på at det er "nesten like lønnsomt" å kjøpe ny bil med 5 års garanti og 100% ferske slitedeler. For vår del, som er avhengig av x antall kroner i mnd og ikke så nøye med bruktprisen om 5-8 år, så er elbilens utgifter det vi før betalte i reperasjoner, drivstoff og service. Da tenker jeg på bruktbil rundt 100-150,000,-

Du har 5 års garanti, og en av de sikreste bilene på markedet akkurat nå i en Leaf.

Jeg vil påstå at den er bedre å kjøre enn E-klasse fra 2001 (har eid) og Audi A4 2006 (eier). Men det er nok ett stykke opp til moderne A8  :) Anbefaler sterkt at du prøvekjører en. iMiev er ikke en vanlig bil i mine øyne, men det er Leafen. Også så luksus å sette seg inn, sette på spotify over bluetooth og legge hendene på det oppvarmede rattet...  ;D

Gunstig å kjøpe nybil

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=598897
Nissan Leaf

AreGar

Ja, når jeg sier jeg bruker 2-3000kr /mnd er det kun drivstoff og bompenger, og dette er i all hovedsak Mercedesen da Audien med dieselmotor ikke er noe å kjøre småturer med, så den ville nok uansett blitt solgt.
Har vel kosta 3000kr / mnd alene i verksted på den, men har nok vært litt uheldig også..
Ser jo at forsikringa på en Leaf er halvparten av min gamle A8, men rekkevidden er bra ;) Oslo --> Bodø på en tank ca... Men da snakker vi 3-sifret beløp på pumpa også.... :/

Om Leafen er bedre å kjøre enn en 2001 E-klasse så tror jeg ikke det er noe problem, men ser for meg at en PSA ikke er i nærheten :D

Heldigvis tror jeg at Leaf selges her i Kristiansand så burde kanskje ta meg en tur opp der å se.

Men hvordan er det med disse ladestasjonene? Jeg kommer sannsynligvis ikke til å ha mulighet til å lade bilen hjemme, og må stole på stikkontakter rundtomkring, dette er vel ikke anbefalt.. ?

Go-carter

Hvor pendler du?

Jeg pendler Skedsmo-Oslo, og det er ikke tvil om at jeg går massivt i pluss, selv med lån på en ny bil.

Du sparer inn bensinkostnader, bompenger, og ikke minst parkering. Det er en del i måneden som heller kan brukes på å betale ned bilen, enn å finansiere statskassa ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

AreGar

Tror ikke jeg vil gå i pluss men kostnaden vil gå omtrent i null med lånet istedenfor bensin og bom.
Fordelen er da å slippe småirritasjon ved å planlegge kjøring ift bomringen og i tillegg parkeringspenger..
Når den tidsdifferentierte bompengeavgiften innføres vil det også gi en fordel..

Go-carter

Selvfølgelig vil det gå i "pluss". Både økonomisk, og med tanke på glede :)

Med tanke på å "gå i pluss", så mener jeg at du fremdeles har like mye utgifter, men pengene går til deg selv(nedbetaling), enn å finansiere avgiften på bensin, betale bomring, parkering etc.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

AreGar

Sitat fra: Go-carter på torsdag 16. februar 2012, klokken 23:23
Selvfølgelig vil det gå i "pluss". Både økonomisk, og med tanke på glede :)

Med tanke på å "gå i pluss", så mener jeg at du fremdeles har like mye utgifter, men pengene går til deg selv(nedbetaling), enn å finansiere avgiften på bensin, betale bomring, parkering etc.

Spørsmålet vil vel heller være hvor mye som går i nedskrivninger på en ny bil kontra den gamle bilen jeg har som ble eugodkjent på mandag og vil neppe tape seg noe i verdi på 2 år.
Det er derfor jeg mener jeg ikke vil gå i pluss da nedskrivningene på en Leaf vil være på samme nivå som kostnadene jeg har i dag, med unntak av eventuelle uforutsette reparasjoner osv som kanskje vil tilfalle, og der står man litt bedre med en ny bil i forhold til garanti.

jkirkebo

Sitat fra: AreGar på fredag 17. februar 2012, klokken 12:26
Spørsmålet vil vel heller være hvor mye som går i nedskrivninger på en ny bil kontra den gamle bilen jeg har som ble eugodkjent på mandag og vil neppe tape seg noe i verdi på 2 år.
Det er derfor jeg mener jeg ikke vil gå i pluss da nedskrivningene på en Leaf vil være på samme nivå som kostnadene jeg har i dag, med unntak av eventuelle uforutsette reparasjoner osv som kanskje vil tilfalle, og der står man litt bedre med en ny bil i forhold til garanti.

Ja, det var det med reparasjonene da. Kjørte Touranen til hytta i går og fikk plutselig en ny gul varsellampe på instrumentpanelet og teksten "emissions workshop" i displayet. Ser ikke frem til å få vite hva dette vil koste...(katalysatorbytte ? hmm)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA