Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt Nissan Leaf. Trenger tips

Startet av chrhar, torsdag 17. oktober 2019, klokken 20:13

« forrige - neste »

chrhar

Jeg vurderer en brukt nissan leaf 2014 modell 2.gen. Det som gjør meg litt usikker er kilometerstanden. Den er i dag på rundt 110.000km. Batteriet har 12 av 12 igjen. Bilen koster ca70000.

Er dette et godt kjøp eller burde jeg finne en som har gått kortere?

Carl Anton Stenling

Dersom dette er en bil som har gått i Norge under normale betingelser vil nok batteriet holde temmelig mye lengre. Du kan evt. be om en batteristatus som spesifiserer SOH f.eks. ved hjelp av Leaf Spy.
Det som kan være mer bekymring er at noen dyre slitedeler har en risiko for å måtte byttes. Spesielt AC-kompressoren er kostbar.
Med såpass lang kjørelengde bør man også sjekke bremseskiver, klosser m.v.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trekkoppbil

Bruktbilprisene avhenger mye av km-stand.

Det jeg synes er viktigere å se etter, er tilstanden på batteriet, som kan gjøre mindre utslag på prisen, men som har betydning for rekkevidde og gjenværende levetid. Med diagnoseutstyr som Leaf Spy Pro kan man lese av SOH og hvis man fullader batteriet først, kan man lese av hvor mange kwt man da har.
Det kan være høye temperaturer og stadige fulladinger som sliter batteriet. Hvis man leser av resultatene, så behøver man ikke å sjekke så nøye opp hvor bilen er kjørt eller hvordan den er holdt.

Felger og dekk kan sjekkes for slitasje, skader på sida, om det er ønskelige typer for deg og for manglende tpms.

Du bør også være bevisst om det er utstyr du trenger som skinn, Bose, arroundview eller 6kw likeretter. 4.3 toms skjerm eller trykksjerm.

Thomas Parsli

Sitat fra: chrhar på torsdag 17. oktober 2019, klokken 20:13
Jeg vurderer en brukt nissan leaf 2014 modell 2.gen. Det som gjør meg litt usikker er kilometerstanden. Den er i dag på rundt 110.000km. Batteriet har 12 av 12 igjen. Bilen koster ca70000.

Er dette et godt kjøp eller burde jeg finne en som har gått kortere?

12/12 barer er bra ved 110.000km, men jeg ville ikke kjøpt bilen uten en bruktsjekk hos NAF: https://www.naf.no/tjenester/naf-test-ved-kjop/

Prisen kan jeg ikke vurdere uten å sjekke både finn.no og kvdnorge.no -men det kan jo du gjøre selv ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA