Skrevet av Emne: Tolking av prisforslag og hjelp  (Lest 345 ganger)

Kar Andrea Solli Älveborn

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Tolking av prisforslag og hjelp
« på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 19:45 »
Hei, skulle ta inn bilen Think city 2010 for EU kontroll, fikk beskjed etter kort tid at bilen krevde reparasjoner for 30.000,- legger ved prisforslaget.

Forstår ikke hva som må fikses utfra forslaget, tenkte å prøve å gjøre noe selv. Noen som kan hjelpe?

I tillegg så ble bakakselen byttet ut for mindre enn to år siden, dog en overhalt bakaksel. Syntes det var noe merkelig da jeg kjøpte bilen for ett år siden og verksted ikke hadde noe å bemerke på bilen.

mohpet

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 521
    • Vis profil
Sv: Tolking av prisforslag og hjelp
« Svar #1 på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 21:02 »
Bremseklosser, skiver og bærearmer foran ryker innimellom, dette er forbruksvarer spesielt klosser og skiver. Drivaksel bak ryker også, min røk etter 6 år og har holdt i 2, håpeg den holder en stund. Overhaling av batteriboks er velnpga fukt/lekkasje der og ikke EU relatert antar jeg, men er det lekk så må du få fikset det ellers ryker kort etc. Men det er jo 8000 pluss mva bare den posten da. Så ca 20000 er EU slik jeg ser det. Kjipt, men bil koster innimellom.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Kar Andrea Solli Älveborn

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Tolking av prisforslag og hjelp
« Svar #2 på: fredag 18. oktober 2019, klokken 10:31 »
Tusen takk for svar!
 Er hull i batterikassa som har ført rust, ser ut som at det er kjørt på/over noe.

Men det at bakakselen holdt mindre enn to år?

Og hva slags bærearmer foran er det jeg trenger?

Vidar_S

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 99
    • Vis profil
Sv: Tolking av prisforslag og hjelp
« Svar #3 på: fredag 18. oktober 2019, klokken 12:37 »
Tusen takk for svar!
 Er hull i batterikassa som har ført rust, ser ut som at det er kjørt på/over noe.

Men det at bakakselen holdt mindre enn to år?

Og hva slags bærearmer foran er det jeg trenger?

Jeg tør ikke si sikkert om det er samme bærearm som en annen biltype, men demontering/bytte av bærearmene foran er definitivt noe du kan gjøre selv. Jeg solgte begge bærearmene på en delebil jeg hadde til et lokalt verksted som hadde en Think inne til reparasjon (med samme problemer som din) ettersom de slet med å få tak i deler annetstedsfra.

Litt avhengig av ditt bosted og faktisk tilstand på delebilen kan du jo vurdere denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150861843  Står riktignok ikke noe om status på delene i annonsen, men da får du muligens både batterikasse, bærearmer og bakaksel. Alternativt kan du sikkert få kjøpt delene i løsvekt hos dem.

Sånn på generell basis kan du i alle fall spare deg et verkstedsbesøk for bremsene og bærearmer så lenge du har jekk og vanlig verktøy tilgjengelig. Batterikasse og bakaksel har jeg ikke begitt meg ut på selv, men ser for meg det er noe mer jobb :)

Sånn om du ikke har lastet ned "verkstedsmanualer" for Think'en allerede kan du finne de her: https://www.dropbox.com/sh/eh3neuqwqjmcmut/AAA5vjd44TpoksiH2SatA1uEa   Der ligger steg-for-steg instruksjoner på det aller meste.

Med tanke på bakakslingen så høres jo ikke to år imponerende ut for "overhalt" bakaksling, men aner ikke om man har noe reklamasjon på sånt. Jeg hadde nok sjekket med NAF-advokat (eller tilsvarende) om det er noe man kan gå videre med.

Kar Andrea Solli Älveborn

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Tolking av prisforslag og hjelp
« Svar #4 på: fredag 18. oktober 2019, klokken 15:01 »
Igjen mange takk for svar, og takk for gode tips!

mohpet

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 521
    • Vis profil
Sv: Tolking av prisforslag og hjelp
« Svar #5 på: fredag 18. oktober 2019, klokken 22:17 »
http://elbilwiki.no/index.php/Ny-Think:Deleliste

Bremseskiver og klosser er fra Peugeot 106
Bakaksel er fra Peugeot 206, men jeg tror ikke den er helt lik
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13530
    • Vis profil
Sv: Tolking av prisforslag og hjelp
« Svar #6 på: søndag 20. oktober 2019, klokken 10:24 »
Du kan enkelt dra bakre bærearm av og sjekke tilstanden på lageret.

Vi fikk en usaklig feil på dette på egen Think, og tok det for god fisk helt til vi sjekket og fant ut at der ikke var noe problem med akslingen.

Får en til å mistenke at slike "vanlige" feil for lett blir ført opp som mangel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

Arnie

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 232
    • Vis profil
Sv: Tolking av prisforslag og hjelp
« Svar #7 på: søndag 20. oktober 2019, klokken 20:27 »
Etter min mening har norske EU-kontroller gått helt av skaftet. Jeg fikk også krav om skifte av bærearmer på min Think ved en av de siste EU-kontrollene, og den var gått knapt 20.000 km. Toleransene som kreves av Biltilsynet er strengere enn det produsenten har oppgitt, etter det jeg har hørt. Og verkstedene er livredde for å få kontroll og dermed kanskje miste retten til å foreta EU-kontroll. Derfor forlanger de skifte av deler for å være på den sikre side. Bukken og havresekken! De sikrer seg omfattende jobbing, samtidig som de sikrer at de har ryggen fri i tilfelle kontroll. Jeg våger den påstanden at det skiftes alt for mye deler på disse kontrollene - helt unødvendig. Dermed blir det også alt for dyrt å få bilen på skilt i to nye år, og alt for mange biler blir dermed skrotet. Dårlig samfunnsøkonomi, og det blir ganske håpløst for folk med dårlig råd å holde seg med bil. Trist.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).