Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tolking av prisforslag og hjelp

Startet av Kar Andrea Solli Älveborn, torsdag 17. oktober 2019, klokken 19:45

« forrige - neste »

Kar Andrea Solli Älveborn

Hei, skulle ta inn bilen Think city 2010 for EU kontroll, fikk beskjed etter kort tid at bilen krevde reparasjoner for 30.000,- legger ved prisforslaget.

Forstår ikke hva som må fikses utfra forslaget, tenkte å prøve å gjøre noe selv. Noen som kan hjelpe?

I tillegg så ble bakakselen byttet ut for mindre enn to år siden, dog en overhalt bakaksel. Syntes det var noe merkelig da jeg kjøpte bilen for ett år siden og verksted ikke hadde noe å bemerke på bilen.

mohpet

Bremseklosser, skiver og bærearmer foran ryker innimellom, dette er forbruksvarer spesielt klosser og skiver. Drivaksel bak ryker også, min røk etter 6 år og har holdt i 2, håpeg den holder en stund. Overhaling av batteriboks er velnpga fukt/lekkasje der og ikke EU relatert antar jeg, men er det lekk så må du få fikset det ellers ryker kort etc. Men det er jo 8000 pluss mva bare den posten da. Så ca 20000 er EU slik jeg ser det. Kjipt, men bil koster innimellom.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Kar Andrea Solli Älveborn

Tusen takk for svar!
Er hull i batterikassa som har ført rust, ser ut som at det er kjørt på/over noe.

Men det at bakakselen holdt mindre enn to år?

Og hva slags bærearmer foran er det jeg trenger?

Vidar_S

Sitat fra: Kar Andrea Solli Älveborn på fredag 18. oktober 2019, klokken 10:31
Tusen takk for svar!
Er hull i batterikassa som har ført rust, ser ut som at det er kjørt på/over noe.

Men det at bakakselen holdt mindre enn to år?

Og hva slags bærearmer foran er det jeg trenger?

Jeg tør ikke si sikkert om det er samme bærearm som en annen biltype, men demontering/bytte av bærearmene foran er definitivt noe du kan gjøre selv. Jeg solgte begge bærearmene på en delebil jeg hadde til et lokalt verksted som hadde en Think inne til reparasjon (med samme problemer som din) ettersom de slet med å få tak i deler annetstedsfra.

Litt avhengig av ditt bosted og faktisk tilstand på delebilen kan du jo vurdere denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150861843  Står riktignok ikke noe om status på delene i annonsen, men da får du muligens både batterikasse, bærearmer og bakaksel. Alternativt kan du sikkert få kjøpt delene i løsvekt hos dem.

Sånn på generell basis kan du i alle fall spare deg et verkstedsbesøk for bremsene og bærearmer så lenge du har jekk og vanlig verktøy tilgjengelig. Batterikasse og bakaksel har jeg ikke begitt meg ut på selv, men ser for meg det er noe mer jobb :)

Sånn om du ikke har lastet ned "verkstedsmanualer" for Think'en allerede kan du finne de her: https://www.dropbox.com/sh/eh3neuqwqjmcmut/AAA5vjd44TpoksiH2SatA1uEa   Der ligger steg-for-steg instruksjoner på det aller meste.

Med tanke på bakakslingen så høres jo ikke to år imponerende ut for "overhalt" bakaksling, men aner ikke om man har noe reklamasjon på sånt. Jeg hadde nok sjekket med NAF-advokat (eller tilsvarende) om det er noe man kan gå videre med.

Kar Andrea Solli Älveborn

Igjen mange takk for svar, og takk for gode tips!

mohpet

http://elbilwiki.no/index.php/Ny-Think:Deleliste

Bremseskiver og klosser er fra Peugeot 106
Bakaksel er fra Peugeot 206, men jeg tror ikke den er helt lik
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

elektrolux

Du kan enkelt dra bakre bærearm av og sjekke tilstanden på lageret.

Vi fikk en usaklig feil på dette på egen Think, og tok det for god fisk helt til vi sjekket og fant ut at der ikke var noe problem med akslingen.

Får en til å mistenke at slike "vanlige" feil for lett blir ført opp som mangel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Arnie

Etter min mening har norske EU-kontroller gått helt av skaftet. Jeg fikk også krav om skifte av bærearmer på min Think ved en av de siste EU-kontrollene, og den var gått knapt 20.000 km. Toleransene som kreves av Biltilsynet er strengere enn det produsenten har oppgitt, etter det jeg har hørt. Og verkstedene er livredde for å få kontroll og dermed kanskje miste retten til å foreta EU-kontroll. Derfor forlanger de skifte av deler for å være på den sikre side. Bukken og havresekken! De sikrer seg omfattende jobbing, samtidig som de sikrer at de har ryggen fri i tilfelle kontroll. Jeg våger den påstanden at det skiftes alt for mye deler på disse kontrollene - helt unødvendig. Dermed blir det også alt for dyrt å få bilen på skilt i to nye år, og alt for mange biler blir dermed skrotet. Dårlig samfunnsøkonomi, og det blir ganske håpløst for folk med dårlig råd å holde seg med bil. Trist.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA