Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Tron slår Model X i test av "Rekkevidde, forbruk og ladehastighet"

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 15. oktober 2019, klokken 12:57

« forrige - neste »

oto

Sitat fra: Tellus på onsdag 16. oktober 2019, klokken 15:33
Sitat fra: oto på onsdag 16. oktober 2019, klokken 01:48

Jeg synes Jaguaren, og spesielt Audien, får ufortjent lite tyn for i praksis ikke en gang å være femsetere. Mercedesen har jeg ikke testet.


Den mest vanlige 'SUV' typen i Norge og Europa forøvrig er sjiktet Rav4, BMW X3, XC 60, Audi Q5, Outlander etc etc. Da ligger I-Pace, EQC og etron perfekt plassert. At USA markedet er annerledes er sikkert så, men kan ikke helt se hvorfor noen skal tynes for å lage biler som har en fornuftig størrelse.

Njo, men problemet slik jeg ser det er at biler som e-Tron, Q5 og Q7 faktisk ikke har en fornuftig størrelse utvendig i forhold til hvor dårlig sitteplassutnyttelsen er inni. Det er ikke slik at midtre bakseteplass i e-Tron bare er litt nøktern - den er oppsiktsvekkende hard å sitte på, og merkelig smal i forhold til bilens utvendige mål. Jeg kjenner faktisk ikke til en eneste bil fra Audi som lar fem mennesker sitte godt på langtur, men jeg kan ha oversett noe. Fire skal sitte kjempegodt, men den femte blir henvist til en bulge eller en benk, selv i Q7. En Touran er langt å foretrekke på langtur med fem.

De tyske premiummerkene praktiserer en slags forskjellsbehandling mellom passasjerene som burde være unødvendig i så store biler, men som later til å sitte rotfestet i premiumkulturen. Minner om rariteter som "Master bedroom" i en del luksushytter/hus/leiligheter, der ett par har det flotteste badet helt for seg selv, mens de øvrige må dele et annet.

Jeg er veldig takknemlig for at Tesla prioriterer mer likhet mellom passasjerene, slik at alle barna i en familie på fem eller mer kan sitte omtrent like godt.

Rav4, X3, Outlander er nok mindre enn bilene jeg tenker på her.

Sitat fra: Tellus på onsdag 16. oktober 2019, klokken 15:33
Større er ikke nødvendigvis bedre.

Nei, merkelig nok lager de tyske premiummerkene større biler som ikke er bedre for store familier. :-|

TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

o.b.lix

Sitat fra: oto på onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:56
Jeg er veldig takknemlig for at Tesla prioriterer mer likhet mellom passasjerene, slik at alle barna i en familie på fem eller mer kan sitte omtrent like godt.

Når jeg vurderer ny bil, prøver jeg alltid baksetet først. Dette var en viktig faktor til at model S ble byttet ut til fordel for model X.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

oto

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 17. oktober 2019, klokken 15:44
Sitat fra: oto på onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:56
Jeg er veldig takknemlig for at Tesla prioriterer mer likhet mellom passasjerene, slik at alle barna i en familie på fem eller mer kan sitte omtrent like godt.


Når jeg vurderer ny bil, prøver jeg alltid baksetet først. Dette var en viktig faktor til at model S ble byttet ut til fordel for model X.

Så koselig - da er vi jo minst to på planeten som tenker slik! :)

Det er forbløffende hvor lite fokus motorjournalister flest har på baksetene. Typisk ved nylanseringer er 80% bilder av bilens utside (som du merker 0% til under bruk), så 20% bilder av forseter og dashbord. Evt. noen av drivlinjen. Mens plassen der 3/5-2/4-1/3 av en typisk familie tilbringer all tiden på tur, ikke dekkes i det hele tatt.

Se bare på denne artikkelen fra XC40-lanseringen i går:
https://insideevs.com/news/376604/volvo-xc40-recharge-electric-debut/
:-/
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

automat

Jeg savner evnen til å lade med høy hastighet på høy SOC, slik Audi klarer. Ofte havner superladerne for tidlig på min kjørerute, slik at jeg kommer inn med 30-40-50% (og jeg kan ikke la vær å lade hvis jeg vil hjem igjen.) Da går ladingen tregere enn ønsket.

Så definitivt poeng til Audi her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

JorEl

Audi har jo gjort "sjakktrekket" og kalle 80% fullt batteri for 100%. Så Audi og LG, lurer litt seg selv og kundene..Men finner du rette laderen til Audi, så lader den ok.
Men man må ha en del ladere, for å kalle det et nettverk. :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

tromsø

Sitat fra: JorEl på fredag 18. oktober 2019, klokken 07:25
Audi har jo gjort "sjakktrekket" og kalle 80% fullt batteri for 100%. Så Audi og LG, lurer litt seg selv og kundene..Men finner du rette laderen til Audi, så lader den ok.
Men man må ha en del ladere, for å kalle det et nettverk. :police:

Halvt korrekt. E-tron 55 har 83.6kWh netto og 95 brutto, det vil si en buffer på 12%, ikke 20% som du skriver. Det kombinert med god kjøling gir høy ladeeffekt. Ikke lurer de kundene heller, dette er jo som sagt et smart trekk og ikke noen hemmelig info.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

DagfinnN

Veldig bra at Audi utfordrer Tesla på ladekurve. Intet som bringer verden mer framover enn sunn konkurranse.
Blir spennende å se når første Audi har passert 300k på telleren. Er ikke batteridegenerasjonen noe særlig mer enn på Tesla, er det virkelig knall.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tellus

Audi har gjort det brukervennlig da de kan beholde en høy ladeeffekt helt frem til 100%. Ulempen er selvfølgelig at det til syvende og sist er forbrukeren som betaler for denne brukervennligheten i form ekstra kroner for et 'unødvendig' stort batteri og unødvendig høyere forbruk på grunn av unødvendig høy vekt.

Egentlig blir vi eiere behandlet som litt kunnskapsløse. Audi kunne ha utnytt kanskje 5kWh mer av batteriet. Vi ville ladet like fort opp til det som er maks i dag (litt under 84kWh) , men hadde i tillegg blitt gitt muligheten til å lade opp ytterligere 5kWh (med lavere effekt).

Bilen hadde for alle praktiske forhold blitt en bedre bil, men for de av eierene som ikke ønsker eller makter å forstå hvordan et batteri fungerer så hadde bilen blitt mer komplisert å bruke.

automat

Hvordan hadde denne testen sett ut hvis man satte ladegrensen på Teslaen til 90% permanent? (Tilsvarende daily).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Truls Antonsen

Må har det seg slik at lithiumbatterier degraderes raskere under 40% SOC enn over, slik at for degraderingen sin del, er det mer fornuftig å legge buffer i bunnen, slik at kanskje 0% tilgjengelig er egentlig 10%, og la det være igjen 2% på topp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Jeg vil heller ha tilgang på de siste 20-30 kilometrene, og ha tilsvarende treg lading i toppen, enn å ha de liggende helt utilgjengelig. Om ikke annet at de kunne gitt tilgang til en form for range extender.

JorEl

Min "teori-test" viser at E-tron er en god elbil og Tesla sine er fantastiske 8) E-tron har vel ingenting spesielt som Tesla ikke har, utenom litt luksus i det klassiske/gamle interiøret om man har mye penger.
Ingen er i nærheten av Tesla når man ser på ladenettverk. Kun om man vrir på testen og lar E-tron lade på en ladestasjon som er optimal. Jevnt over så vinner jo Tesla her pga særdeles enkel lading, og at alle laderene virker. OG at det er mange av dem, over hele verden/europa.
Lading 1-0 til Tesla. Forbruk og rekkevidde, da er man oppe i 3-0. Da har "vi" helt glemt det kjekkeste som er elektronikk og fremtidige oppgraderinger som Tesla utvikler gratis for kundene. Jeg har fått mye mer etter mitt kjøp for bare 11måneder siden.
Audi vinner på flere forhandlere, som allikevel er en bremsekloss ifht software-oppgraderinger. Tesla hopper over denne barrieren for de eier alt selv, og trenger ikke ha importører og forhandlere med på laget når bilen skal få ny programvare.
Ellers så lurer jeg på om Audi i det hele tatt har muligheten til å låse opp mer batteri. De har vel kjøpt det av LG, og det følger sikkert en slags garanti med. Audi gjør kanskje bare det de er nødt til, inntil de kan produsere batterier selv.

Edit; barriere uten æ
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vaduz

Personlig ville jeg heller hatt større del av batteriet tilgjengelig og bare ladet til 80-90% som på tesla, veldig rart å betale for så mange celler du ikke kan bruke. Audi har nok bare nerfet bilen litt slik at folk uten elbil kunnskap skal slippe å tenke over det i det hele tatt. Forståelig nok når man må gi garanti på alt sammen. I tillegg er det genial PR da den lader kjemperaskt til «100%» :p

geear

I tillegg har de fått kunden til å betale for batterikapasitet som ikke blir utnyttet, og som de senere kan låse opp for å unngå bytte av batteripakker dersom noen biler skulle falle under garantispec, vipps har de tryllet seg gratis unna ansvaret - på kundens regning. Flinke folk!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA