Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skeivslitte dekk

Startet av hgs, onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:55

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: Randeboy på lørdag 19. oktober 2019, klokken 12:14
Ganske vanlig på biler med sportslige kjøreegenskaper å ha aggressiv camber, som igjen betyr at dekk kan slite skeivt. Det er noe dere bare må leve med.

Nå har ikke Model 3 særlig aggressiv camber da.

hgs

Sitat fra: model3citizen på torsdag 07. november 2019, klokken 15:54
Sitat fra: Randeboy på lørdag 19. oktober 2019, klokken 12:14
Ganske vanlig på biler med sportslige kjøreegenskaper å ha aggressiv camber, som igjen betyr at dekk kan slite skeivt. Det er noe dere bare må leve med.

Nå har ikke Model 3 særlig aggressiv camber da.

Det skal den da heller ikke ha, så sant man ikke ber om det selv. En vanlig familiebil skal ikke trenge å være satt opp slik at den ene siden av dekket slites nesten dobbelt så fort som den andre. Var aldri i nærheten av slik ujevn slitasje etter 160000 km i Model S.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Ludde

#17
Vekker denne tråden til livet igjen siden det snart nærmer seg tiden for dekkskift. 
Byttet over til vinterdekkene i dag (vet det er tidlig men logistikkutfordringer tvingte det frem i år). Bilen har gått over 50000 km, så planen var å kjøpe nye sommerdekk før neste sesong. Jeg har fulgt litt med slitasjen på dekkene over sommeren og til min store overraskelse når jeg tok de av så var slitasjen på innsiden av dekkene helt ekstrem. Dette gjelder alle 4 hjulene. Vet at jeg har kjørt med litt for lite luft gjennom deler av sommeren, ca 2,7-2,8 bar. Ellers så har jeg tatt hjulstillingskontroll hos tesla for under et år siden med vinterhjulene på (235/40/19) hvor noen av hjulene fikk en liten justering.

Hva tenker folket her? Flere som har hatt lignende erfaring?

Synes det er rart om lufttrykk alene kan utgjøre så stor feilslitasje og da nesten kun på innsiden.

pekle

Bytta mine på ca 50k i sommer (dekkene hadde gått ca 30), hadde skjev slitasje foran. Har alltid hatt hjulene hos Vianor, så vet ikke om de har blitt rotert eller ei.

Har aldri kjørt med lavt trykk.

GOS

Sitat fra: Ludde på søndag 12. september 2021, klokken 20:34
Vekker denne tråden til livet igjen siden det snart nærmer seg tiden for dekkskift. 
Byttet over til vinterdekkene i dag (vet det er tidlig men logistikkutfordringer tvingte det frem i år). Bilen har gått over 50000 km, så planen var å kjøpe nye sommerdekk før neste sesong. Jeg har fulgt litt med slitasjen på dekkene over sommeren og til min store overraskelse når jeg tok de av så var slitasjen på innsiden av dekkene helt ekstrem. Dette gjelder alle 4 hjulene. Vet at jeg har kjørt med litt for lite luft gjennom deler av sommeren, ca 2,7-2,8 bar. Ellers så har jeg tatt hjulstillingskontroll hos tesla for under et år siden med vinterhjulene på (235/40/19) hvor noen av hjulene fikk en liten justering.

Hva tenker folket her? Flere som har hatt lignende erfaring?

Synes det er rart om lufttrykk alene kan utgjøre så stor feilslitasje og da nesten kun på innsiden.

På min, kjørt 54000 km, oppdaget jeg tilfeldigvis ekstrem slitasje på innsiden av fremdekkene i sommer. Også bakdekkene var slitt på innsiden, men i og med at jeg ikke selv tok av dekka så vet jeg ikke om det var like ekstremt.

Jeg har kjørt med 3 psi for MYE i lufttrykk, som skulle si mer slitasje på midten æ, ergo konkluderte jeg at noe måtte ha skjedd med hjulstillingen.

Jeg tror det må skjedd i løpet av siste år da jeg selv inspiserte dekkene i fjor.

Bestilte time for hjulstillingskontroll / justering hos Tesla i forrige måned. Det var litt 'out of spec' men ikke veldig, allikevel nok til å gnage dekka. Det blir siste sesong på de sommerdekkene.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

EDS89

#20
Jeg har noe høyere interesse for bil. Ettersom mine biler har som oftest installert senk med dempere/ polyforinger i understell etc. Hjulstillingskontroll foretar jeg faktisk hvert 2-3 år. Spesielt mår understellet er stivet opp. Med tanke på all julingen understellet får igjennom antall kjørte km på veien også. Men 3.7 bar hørtes helt ekstremt ut. På min fossil kjører jeg mellom 2.6-2.8 bar på 18" Feks. Dekk og lufttrykk er noe man skal følge med for å unngå slitasje på dekk på utsiden eller innvendig, eller at Hjulstillingen er skeive på bilen.
At man får dette på garanti overrasker meg litt. Ettersom det er noen som ikke vet hva et hull i veien gjør med bilen kontra noen andre som unngår å kjøre i  hull på veien når man kjører. Ser at bærearmer, camber etc blir flittig byttet på Tesla underveis.
Med såpass høy vekt bilen har. Så forstår jeg jo fort at noen ikke er helt bevisst på hvor mye kjørestil påvirker slitasjen bilen blir utsatt på i understellet.

HCO

Jeg tok ut min TM3 tidlig i 2019, og har også opplevd at den innerste delen av mønsteret er blitt blankslitt mens det er mye mønster igjen i resten av slitebanen. Hadde dekket blitt jevnt slitt, kunne det vart kanskje 2-3 sesonger lengre.

Jeg bytter nå til det nye Michelin Primacy 4+. I tillegg til at forløperen (Primacy 4) både er et bra dekk og fungerer godt med elbil (originaldekk på flere merker og modeller), har jeg funnet flere steder der det står beskrevet at dekkstammen på Primacy 4+ er forbedret for å bedre veigrepet og sikre jevnere slitasje.

For eksempel dette sitatet fra actualidadmotor.com:
Sitat(...) the casing has been revised to allow a more homogeneous tread, so that both in acceleration and braking, as well as in curves, the contact surface is more uniform. This not only guarantees a better grip and safety, but also a regular wear (...)

Så det blir spennende å se hvordan det går med disse dekkene ifht. skjevslitasje. Alle tester tilsier dessuten at Primacy gir bedre rekkevidde enn de fleste "vanlige" dekk, uten de ulempene man typisk får med dekk som er særskilt utviklet for elbil. For eksempel gikk Hyundai Kona i sin tid fra 449 til 484 kilometer WLTP, bare ved å bytte til Primacy 4 som originalmontert dekk.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

RJK

Håper du tok en hjulstillingskontroll, for er første settet skjevslitt, så vil tilnærmet garantert det neste og bli det, om du ikke har fått fikset hovedproblemet.

Hadde du hatt slitasjen midt på eller på begge sider av rullebanen, så er det som regel pga feil dekktrykk. Slitt i midten, så har du for høyt lufttrykk, og er det på begge sider, så er det for lite lufttrykk.

Det er relativt sjeldent at man får slitt innerste del pga veldig sporete vei, der man hele tiden kjører mest på innersiden av sporet på begge dekk. Men kan selvsagt være en mulighet om du får det på begge hjulparene på begge sider.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

HCO

Hjulstillingskontroll ble tatt nå i januar. Det var litt utenfor toleransene på et par av målene, men ikke så mye at det forklarer denne slitasjen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA