Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skeivslitte dekk

Startet av hgs, onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:55

« forrige - neste »

hgs

Oppdaget kraftig skeivslitasje på framdekkene da jeg bytta dekk i dag. Pilot Sport 4 på originale 18' aerofelger. Ca 1 mm igjen på innsiden, 4 på utsiden. Dette er vel langt utenfor det som er akseptabelt? Dekkene er kjørt ca 26000 km. Dette må vel gå an å kreve hjulstillingskontroll på.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

magnetic

#1
i tillegg så øker wattforbruket, da bilen ikke ruller like lett med ploging/streking av hjula.
Så det kan være lurt å følge med på slitasjen på dekka, og måle mønster på innsiden og utsiden, FØR 26000km
Så man kan får retta opp skjeve hjulvinkler tidligere

Her er også en med feil toe in, med mer slitasje på innsiden.
Servicing your Tesla model 3: The Complete Guide
  https://youtu.be/9h3W-0iWYvc?t=231

Vesel

Har du kjørt med for høyt trykk?
Ifølge TPMS var dekktrykket på bilen min oppe i 3,7 bar da jeg kjørte på Autobahn i sommer i 180 i steikende sol og 38°C. Antok at det var det høye trykket som førte til noe ujevn slitasje hos meg. Ikke så mye slitasje som hos deg da.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

gigafactory

Bråket ikke de dekkene noe jævlig når de var så slitte?

hgs

Sitat fra: magnetic på onsdag 16. oktober 2019, klokken 23:27
i tillegg så øker wattforbruket, da bilen ikke ruller like lett med ploging/streking av hjula.
Så det kan være lurt å følge med på slitasjen på dekka, og måle mønster på innsiden og utsiden, FØR 26000km
Så man kan får retta opp skjeve hjulvinkler tidligere

Her er også en med feil toe in, med mer slitasje på innsiden.
Servicing your Tesla model 3: The Complete Guide
  https://youtu.be/9h3W-0iWYvc?t=231
Forbruket har vært bra, ca 1.3 -1.4 kWh ved normal langkjøring på norsk landevei. Ikke kjent noen tegn til sporing eller vibrasjoner heller, så har ikke hatt noen mistanke. Jeg er kjent med at det har vært mye hjulstillingsfeil på Model S, men har ikke hatt i tankene at dette skulle bli et problem på lettere Model 3 med mindre felger.

Sitat fra: Vesel på torsdag 17. oktober 2019, klokken 18:27
Har du kjørt med for høyt trykk?
Ifølge TPMS var dekktrykket på bilen min oppe i 3,7 bar da jeg kjørte på Autobahn i sommer i 180 i steikende sol og 38°C. Antok at det var det høye trykket som førte til noe ujevn slitasje hos meg. Ikke så mye slitasje som hos deg da.
Jeg tror ikke det. Vi har vanligvis 3.1 bar (45 psi), og det hadde vi også på Model S uten slike problemer. Hva det var i varmen på europaturen vår i sommer er jeg ikke sikker på. Men det burde vel uansett ført til lik slitasje bak om hjulstillingen hadde vært OK? Vi fikk iallfall aldri noe varsel om ulikt trykk i dekkene. 

Sitat fra: gigafactory på torsdag 17. oktober 2019, klokken 19:49
Bråket ikke de dekkene noe jævlig når de var så slitte?
Nei - Dvs: Det er alltid vanskelig å si siden dette i tilfelle kommer snikende over lang tid, og da kan det bli ganske ille før man reagerer siden man venner seg til lyden. Den ble hakket stillere da vinterdekkene (Nokian R3) kom på, men er uansett vant med fra Model S at de piggfrie vinterdekkene var stillere enn sommerdekkene.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Vesel

#5
Sitat fra: hgs på torsdag 17. oktober 2019, klokken 22:09
Sitat fra: Vesel på torsdag 17. oktober 2019, klokken 18:27
Har du kjørt med for høyt trykk?
Ifølge TPMS var dekktrykket på bilen min oppe i 3,7 bar da jeg kjørte på Autobahn i sommer i 180 i steikende sol og 38°C. Antok at det var det høye trykket som førte til noe ujevn slitasje hos meg. Ikke så mye slitasje som hos deg da.
Jeg tror ikke det. Vi har vanligvis 3.1 bar (45 psi), og det hadde vi også på Model S uten slike problemer. Hva det var i varmen på europaturen vår i sommer er jeg ikke sikker på. Men det burde vel uansett ført til lik slitasje bak om hjulstillingen hadde vært OK? Vi fikk iallfall aldri noe varsel om ulikt trykk i dekkene.
Hvis du dro fra Norge med 3,1 bar så hadde du godt mulig enda høyere trykk enn meg på Autobahn. Jeg hadde 2,9 bar med "kalde" dekk da jeg dro, som er det som er anbefalt trykk på denne bilen (se i dørkarmen ved førerdøra). TM3 veier noe mindre enn TMS, derfor skal den også ha noe lavere dekktrykk.

Jeg bare husker vi lærte på kjøreskolen at om man kjører med for høyt trykk på dekkene så vil de slites mer på midten. Kjører man med for lavt så vil de slites mer på sidene. Ved riktig dekktrykk skal de slites likt. TPMS ga heller ingen varsel til meg om at 3,7 bar var for høyt, så jeg bare kjørte på jeg også og tenkte bare det var fin-fint med lavere rullemotstand. Vet ikke ved hvilke avvik TPMS begynner å gi varsel, men synes da en forskjell på 0,8 bar fra idealet er mye når jeg tenker på det i ettertid. Jeg hadde trodd den ville slått ut ved +/-0,3 bar eller deromkring.

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

N00b

Disse bilene vil bruke mer dekk du er vant med fra før. Mine dekk gikk 16.000km før jeg bytta over nå. De holder kanskje 1 sesong til og ja innsiden foran er synlig mer slitt enn utsiden. Så får de bli bakdekk neste år

Ingeniøren

#7
Kan vel og tyde på at camber vinkel ikke er stilt skikkelig. Ville snakket med Tesla om saken om de kanskje bevist har valgt en for stor negativ camber for bedre stabilitet.

https://www.youtube.com/watch?v=jSFmUmVWBp0
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Randeboy

Ganske vanlig på biler med sportslige kjøreegenskaper å ha aggressiv camber, som igjen betyr at dekk kan slite skeivt. Det er noe dere bare må leve med.

jlan

Det skal være mulig å få en indikasjon på hva som er feil ved å se på hvordan slitasjen er fordelt:
https://images.app.goo.gl/jAnQZVE9K3DBQW6LA
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hgs

Da har bilen vært hos Tesla, og de tok hjulstillingskontroll og justering på garanti uten diskusjon da de så sommerdekket. Må også si at Rud har tatt seg skikkelig opp siden vi sist var innom med Model S'en for noe over ett år siden - proft mottak og utlevering, og alt klart til den tida man hadde fått oppgitt. Stor kontrast til gamle dager da man kunne bli sittende en evighet, keyfob'en ble rota bort og en annen gang fant de ikke engang bilen da vi skulle hente den..:o Kudos, dette går framover! 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

arthur

Sitat fra: N00b på fredag 18. oktober 2019, klokken 18:27
Så får de bli bakdekk neste år

Mange eksperter som diskuterer om disse skal foran eller bak og hvor de beste/mest slitte dekkene skal være, og hvorfor.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amatøren

Har hørt at hvis man har forskjellig slitasje og skal 'tyne' dekkene ett år til så settes de beste foran.

Det er for at når man kjører i mye vann så presser forhjulene bort vannet (de med mest mønster leder best bort vannet) før mer slitte bakhjul kommer.

Jo mer slitte dekkene er, jo mindre vann kan de være før vannplaning.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på onsdag 06. november 2019, klokken 07:26
Sitat fra: N00b på fredag 18. oktober 2019, klokken 18:27
Så får de bli bakdekk neste år

Mange eksperter som diskuterer om disse skal foran eller bak og hvor de beste/mest slitte dekkene skal være, og hvorfor.

Kommer vel litt an på om bilen er over eller under styrt, hvor den trekker og hvordan man kjører, men selv har jeg alltid satt de best foran.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Macnus

Sitat fra: Randeboy på lørdag 19. oktober 2019, klokken 12:14
Ganske vanlig på biler med sportslige kjøreegenskaper å ha aggressiv camber, som igjen betyr at dekk kan slite skeivt. Det er noe dere bare må leve med.
+1  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA