Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plass til 5 voksne ?

Startet av ksolvik, onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

ksolvik

Hvordan er plassen i en S - 5 seter for 5 "normalbygde" 60-70 kg og ca 170 - 180 cm lengde - tenker da spesielt på plassen i baksete  ;D
Er det bedre plass i en Model X ?

Muffinman

Ja det går men ikke spesielt komfortabelt med 3 voksne bak. Det er bedre plass i TMX.

Jambo

#2
Sitat fra: ksolvik på onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:44
Hvordan er plassen i en S - 5 seter for 5 "normalbygde" 60-70 kg og ca 170 - 180 cm lengde - tenker da spesielt på plassen i baksete  ;D
Er det bedre plass i en Model X ?
Veldig lav sittehøyde bak, som fører til at knærne blir høyt oppe i forhold til lårene, slik at man ikke får hvile beina/lårene nedpå sitteputen. Jeg er forresten 174 cm høy, og det var slik baksetet kjentes ut for meg. Jeg vil gå så langt som å si at det er få biler som passer så dårlig for voksne i baksetet som model S, men jeg har ikke prøvd meg baki en model 3, så kan jo hende den er verre. Model X skal ha nokså grei sittehøyde, men baserer meg på Youtube her, da jeg ikke har sittet i en model X selv.

Edit: Jeg glemte å legge til at jeg prøvde baksetene på en bilutstilling, slik at jeg sammenlignet baksetene med nært sagt alt som var av nybiler. Ingen bakseter var så dårlige som model S.

Jeg glemte også å legge til at en ekstra grunn til at det er så ubehagelig i baksetet i model S er at man ikke får beina under forsetet heller. Det blir dermed en svært fastlåst posisjon beina får. Det er muligens noe avhengig av hvor lange personene foran er.

jlan

TM3 er OK for 4 voksne. For 5 voksne synes jeg TMX 6-seter er best av Teslaene. Men folk er forskjellige, det beste er å ta en prøvetur.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amatøren

Sitat fra: jlan på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:18
For 5 voksne synes jeg TMX 6-seter er best av Teslaene.

Vel vi, familie på fem, vurderte (og reserverte) TMX 6-seter, men droppet det etter ekstra runde i 'tenkeboksen'. Den som satt på bakerste rad måtte sitt litt på skrå med bena mellom setene på andre rad for ikke å stivne i bena. Da sitter man ikke ideelt med tanke på mulig kollisjon. Skulle man sitte rett bakerst så måtte man sprike med med bena. Altså ett bena på hver side av setet foran. I tillegg så kom kneet litt i klem mellom seteryggen og bilsiden. Det var ikke behagelig.

Kan nevnes at vi er en familie med lange ben. Selv vår datter er over 180(!) cm nå.

Så konklusjonen vår er at bilen er for kort for tre seterader på langtur.

Sikkert greit til lokal kjøring tenkte vi.

Som skrevet før folk er forskjellige og prioriterer forskjellig.

Dere MÅ prøve dere frem. Det er vel som alle andre, det er snakk om så mye penger at det er dumt å angre etterpå.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:57
Som skrevet før folk er forskjellige og prioriterer forskjellig.
Dette er helt riktig. Men fremdeles er Model X helt klart den beste bilen for fem personer, da kan man evt velge femseteren. Den har ihvertfall ett ok sete i midten (om man ikke er veldig høy). Selv endte vi opp med motsatt konklusjon etter å ha prøvd begge deler.  Ville heller sitte med beina litt på skrå enn skulder mot skulder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Føler man sitter mer oppreist og på en benk i X, og det gjelder alle setene. I S så setter man seg ned i bilen. Åpningen til baksetet er ikke spesielt bra i S, men når man først er inne synes jeg plassen og komforten er god. Vi har kjørt med 2 barneseter bak + en slank voksen. Det går akkurat :P

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. oktober 2019, klokken 06:55
Sitat fra: Amatøren på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:57
Som skrevet før folk er forskjellige og prioriterer forskjellig.
Dette er helt riktig. Men fremdeles er Model X helt klart den beste bilen for fem personer, da kan man evt velge femseteren. Den har ihvertfall ett ok sete i midten (om man ikke er veldig høy). Selv endte vi opp med motsatt konklusjon etter å ha prøvd begge deler.  Ville heller sitte med beina litt på skrå enn skulder mot skulder.

Enig med deg. Og tar man med seg et par gode puter inn i bilen kan man få det svært behagelig på 3.rad. På langtur ville jeg faktisk foretrukket den plassen fremfor 2.rad da man får strukket beina helt ut når man sitter bakerst. Jeg kunne nok sovnet ganske raskt der bak ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. oktober 2019, klokken 11:13
På langtur ville jeg faktisk foretrukket den plassen fremfor 2.rad da man får strukket beina helt ut når man sitter bakerst. Jeg kunne nok sovnet ganske raskt der bak ;)
Hehe, det er akkurat argumentet til eldste datteren vår, hun sitter der selv om det er ledig på andre rad  :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Diravi

Baksetet på en Model S er vel omtrent like romslig som på Model 3; muligens litt bredere. I vår S uten glass- eller panoramatak toucher håret såvidt oppi himlingen på de to ytterste plassene; jeg er 173 cm høy. På biler med glasstak, og forsåvidt på midtplassen, får du noen cm til - da har du omtrent samme takhøyde som i Model 3.

Lårstøtten er OK for min høyde så lenge jeg enten strekker bena litt ut eller bedriver litt «manspreading». Og det er det plass til i en S, for det er ganske langt fra forkant av sitteputen bak og til forseteryggen, bak de fleste sjåfører.

Men folk sitter forskjellig; jeg sitter med ryggen helt inntil rygglenet, som jeg ville gjort det i førersetet. Vet det er en del som slenger seg ned som i en sofa i baksetet; med baken litt ut fra rygglenet; de vil oppleve noe bedre takhøyde og tilsvarende (enda) dårligere lårstøtte.

Når det er sagt; jeg prøvesatt en helt ny Volvo XC40, og den hadde ikke nevneverdig bedre lårstøtte enn Model S.

Bredden strekker bare til for tre voksne på relativt korte turer, med mindre de er små eller ganske smalskuldret. Da er nok X et bedre valg, slik flere her skriver.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA