Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradering av OV, ikke godkjent?

Startet av Olee, onsdag 16. oktober 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

Olee

I forbindelse med installering av ny ladeboks fikk jeg tilbud fra elektriker om å legge opp til 22kW lading, og endring av OV til 50A. Bor i et forholdsvis nytt byggefelt med 400V. Etter installasjonen ser jeg at jeg har fått installert 16A sikring til ladeboksen, og får beskjed om at jeg kun fikk godkjent 40A OV. Lurer på om dette er normal praksis? Befinner meg i Lyse-land om noen skulle ha erfaring derifra..

KjellG

Trenger du mer? Si at du kommer hjem med hyttebilen søndag kveld og lader 11kW fra 21:00 til 07:00, til sammen 110 kWh. Har du større kjørebehov på mandag enn 70 mil?
Med effekttariffen lurende i horisontenkan det være at 22kW lading blir vel dyrt. Eneste plunder her er om du får besøk av en med kun 1-faselader ombord, da hadde det kanskje vært greit med 32A til ladeuttaket hvis gjesten kan nyttiggjøre seg det.

Olee

Tja, kanskje jeg gjør det, men det var ikke det jeg lurte på  ::) Behovet er ikke over natten, heller til turer på ettermiddagen.. Nå har jeg en bil som tar i mot 22kW, og en som lader på 32A enfase, så det hadde i hvert fall blitt brukt av og til.
Effekttariffen er jeg ikke veldig redd for, da jeg tviler på avgift basert på hovedsikring. Lading på høy effekt på natten er heller ikke sikkert at utløser noen voldsom tariff, på ettermiddagen derimot...

geear

1. Hva er årsaken til avslaget? For eksempel for liten inntakskabel eller kapasitet i nettet?

2. Elendig av elektriker/installatør å ikke informere deg om at de fikk avslag på søknaden til Lyse, før de monterer noe annet enn dere ble enige om.

3. Med 400V burde det gå fint å bruke mer enn 16A til elbil med 40A inntak. Selv 20A ville gitt 25% raskere lading på bilen som kun støtter 1-fas.

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:19
1. Hva er årsaken til avslaget? For eksempel for liten inntakskabel eller kapasitet i nettet?

2. Elendig av elektriker/installatør å ikke informere deg om at de fikk avslag på søknaden til Lyse, før de monterer noe annet enn dere ble enige om.

3. Med 400V burde det gå fint å bruke mer enn 16A til elbil med 40A inntak. Selv 20A ville gitt 25% raskere lading på bilen som kun støtter 1-fas.

Nja, det bør være 25A ledig etter min mening. 25A er typisk størrelse på komfyrkurs, og som regel er det også andre forbrukere på samme fase. Med 3-fase lading ville jeg nok ikke gått høyere enn 16A på 40A inntak og 25A på 50A inntak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Siggen

Opplever, gitt kapasitet i foranliggende nett at vi får det vi bestiller av Lyse Elnett såfremt vi leverer fornuftige effektbudsjett. Huker jeg bare av for elbilader og ønsket nytt OV fra feks 4x40A til 4x63 så blir det avslått temmelig kjapt og nedjustert til midt i mellom da det ikke uten videre er grunngitt hvorfor effektuttaket skal økes markant..

I noen nyere byggefelt så ligger det gjerne utbyggingsavtaler til grunn der det er maks 4x32A eller 4x40A som gjelder. Men det er det utvikler av feltet som i sin tid har kjipet ned på..


svingen

Ønsket og øke fra 32a 3fase 400v til så mye som mulig,fikk da 50a hvis skulle ha mere måtte kabelen fra skap til garasje byttes,(50k ville da få 80a) det her var hafslund. Elektriker selskap bare kopi pasta svar fra hafslund og forklarte "på norsk" hva det betydde i praktisk. Det her bør du få av elektriker selskap.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Nordlands

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. oktober 2019, klokken 18:33
Sitat fra: gr på onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:19
3. Med 400V burde det gå fint å bruke mer enn 16A til elbil med 40A inntak. Selv 20A ville gitt 25% raskere lading på bilen som kun støtter 1-fas.

Nja, det bør være 25A ledig etter min mening. 25A er typisk størrelse på komfyrkurs, og som regel er det også andre forbrukere på samme fase. Med 3-fase lading ville jeg nok ikke gått høyere enn 16A på 40A inntak og 25A på 50A inntak.
Hvorfor ikke bruke lastbalansering? De få minuttene du makser induksjonstoppen eller har på mange ting samtidig spiller det vel liten rolle om ladingen går litt saktere. Med justerbar ladestrøm kan man også bruke lavere ladestrøm til vanlig slik at det mesteparten av tiden vil være bra ledig kapasitet.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

jkirkebo

Sitat fra: Nordlands på søndag 20. oktober 2019, klokken 12:26
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. oktober 2019, klokken 18:33
Sitat fra: gr på onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:19
3. Med 400V burde det gå fint å bruke mer enn 16A til elbil med 40A inntak. Selv 20A ville gitt 25% raskere lading på bilen som kun støtter 1-fas.

Nja, det bør være 25A ledig etter min mening. 25A er typisk størrelse på komfyrkurs, og som regel er det også andre forbrukere på samme fase. Med 3-fase lading ville jeg nok ikke gått høyere enn 16A på 40A inntak og 25A på 50A inntak.
Hvorfor ikke bruke lastbalansering? De få minuttene du makser induksjonstoppen eller har på mange ting samtidig spiller det vel liten rolle om ladingen går litt saktere. Med justerbar ladestrøm kan man også bruke lavere ladestrøm til vanlig slik at det mesteparten av tiden vil være bra ledig kapasitet.

Det går selvsagt, men da må man inn med en del ekstra utstyr og kompleksitet. Så spørs det da om det er verdt det, eller om 3x16A er mer enn nok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moderator 2

Jeg ville lagt opp til 3X32A, men strupet ladestasjonen på 3X16. Da kan du enkelt justere opp hvis det blir ønskelig senere. F.eks ved å installere en effektmåler. Kan også bli aktuelt hvis det viser seg at lading blir utrolig billig mellom kl 03 og 04 om natten. Da kan man guffe på....
Legger du tynn kabel i dag, kan du risikere å måtte lade i rushen på ettermiddagen til dyr tariff.

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Wisd0m

Støtter forrige taler.

Legg opp til 3x32 A i egen installasjon og behold hovedsikringen. Sett laderen til 16 A (har selv 11 kW lader og det holder i lange baner). Blir det tariff som gir deg gode muligheter for lading på natt kan du abonnere på Tibber eller annet system, evt. bare bruke timer å lade på 3x32 på natt.

Edit: og da anbefaler jeg easee boks siden du kan endre ladestrømmen selv, men det er antageligvis litt sent?

Olee

Fikk ikke vite hvorfor det ble avslag, kun beskjed om at det ikke ble godkjent. Inntakskabelen tror jeg var stor nok, i hvert fall det jeg fikk inntrykk av når elektriker var innom og kikket. 
Har en 25A sikring til platetopp og en 25A til en kolbe i en bereder(som ikke blir brukt).

Ikke så lett å "få lagt opp" til 3x32A når elektriker også kom med kabelen. Det ble lagt 6mm2 tror jeg.

Etter noen uker nå har jeg merket at det ikke er 22kW ladingen jeg savner mest, men 32A enfaseladingen.
Fikk satt inn 20A sikring istedenfor 16A. Noen sjanse for å øke enda et hakk til 25A?
Var forresten en Easee boks som ble montert, og den fungerer supert  :)

jkirkebo

Sitat fra: Olee på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 15:34
Fikk ikke vite hvorfor det ble avslag, kun beskjed om at det ikke ble godkjent. Inntakskabelen tror jeg var stor nok, i hvert fall det jeg fikk inntrykk av når elektriker var innom og kikket. 
Har en 25A sikring til platetopp og en 25A til en kolbe i en bereder(som ikke blir brukt).

Ikke så lett å "få lagt opp" til 3x32A når elektriker også kom med kabelen. Det ble lagt 6mm2 tror jeg.

Etter noen uker nå har jeg merket at det ikke er 22kW ladingen jeg savner mest, men 32A enfaseladingen.
Fikk satt inn 20A sikring istedenfor 16A. Noen sjanse for å øke enda et hakk til 25A?

Det er ikke noe problem å øke til 25A om du har 6mm2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olee

Men mer enn 25A går ikke? Ca 15m kabel.
Kan Tibber Pulse brukes til lastbalansering, eller må man inn med mer fancy utstyr?

Chris Neumann Ruud

Pulse overvåker fasebelastning så dersom easee støtter det kan den nok styres fra Tibber.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA