Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OTA reduksjon av rekkevidde

Startet av tromsø, onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:41

« forrige - neste »

tromsø

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

C_B_

Sitat fra: tromsø på onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:41
Dere som har model 3, opplever dere samme reduksjon som Bjørn?
https://www.youtube.com/watch?v=QTOaDolXJXU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0bS847LrZYoSv3VHv4ozjV4U_ujDpCUSvTPkhAHN67t_-1NBxLKn0hZPo
Mange har det i følge kommentarfeltet til innlegget hans i hvert fall.

Mener jeg har reduksjon(LongRange/21 000 km), men har ikke finregnet på det. En annen jeg kjenner som har samme bil som meg synes også det har blitt reduksjon(han har kjørt bare noe få tusen km).

Jeg er spent på hva Bjørn finner ut videre.

Nickelilltroll

#2
TeslaBjørn har blitt en "clickbait-tilhenger" som mange andre fra langt tilbake! 8) Hvis man ikke skjønner det så.....

Helt sikkert fått redusert mitt batteri og men når man kommer fra knøttesmå batterier fra før er det ikke et reellt problem. Hvis Tesla og har gådd inn og redusert nettotilgangen på våres batterier for og ha en buffert så sier det meg at de tenker batterigaranti og holdbarhet....win win so to say  :)

At dom ikke formidler detta til oss konsumenter er en annen sak :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Klykken

#3
Samme har skjedd med gamle 85-batterier, i tillegg til redusert ladehastighet: https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.0
Cellespenningen har blitt redusert fra 4.2V til rundt 4.0 til 4.1V, som påvirker ladehastighet, rekkevidde og akselerasjon. Mulig årsak til dette er en "spontanantenning" i Kina i et parkeringshus.

Det pågår en sak mot Tesla vedr dette nå i USA, såvidt meg bekjent.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jlan

Det er vel ikke helt det samme. 4.2V var spenningen nær topplading for 85 batteriet.  Det er 96 batterier i serie, så når han viser 404V ved 90% for Model 3, så er det 4.2V, omtrent som før. TB mener at Model3 har fått en større buffer i bunnen, altså nær utladet batteri, mens det er omtrent likt rundt 100%. Det blir interessant å se om det nå er mer å gå på under 0%.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Rocklobster

Sitat fra: GOS på onsdag 16. oktober 2019, klokken 11:05
Sitat fra: tromsø på onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:41
Dere som har model 3, opplever dere samme reduksjon som Bjørn?
https://www.youtube.com/watch?v=QTOaDolXJXU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0bS847LrZYoSv3VHv4ozjV4U_ujDpCUSvTPkhAHN67t_-1NBxLKn0hZPo
Som rapportert tidligere her på forumet så mistet jeg 10tkm når V10 ble installert.
Hvis du ser videoen mistet du nok 10km i display men over 20km irl. Tesla forsøker å dekke over "skandalen" med å sette ned estimert forbruk for å få nesten samme rekkevidde i display.

GOS

Sitat fra: Rocklobster på onsdag 16. oktober 2019, klokken 12:14
Sitat fra: GOS på onsdag 16. oktober 2019, klokken 11:05
Sitat fra: tromsø på onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:41
Dere som har model 3, opplever dere samme reduksjon som Bjørn?
https://www.youtube.com/watch?v=QTOaDolXJXU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0bS847LrZYoSv3VHv4ozjV4U_ujDpCUSvTPkhAHN67t_-1NBxLKn0hZPo
Som rapportert tidligere her på forumet så mistet jeg 10tkm når V10 ble installert.
Hvis du ser videoen mistet du nok 10km i display men over 20km irl. Tesla forsøker å dekke over "skandalen" med å sette ned estimert forbruk for å få nesten samme rekkevidde i display.

Kanskje. Min er bare kjørt 12000 km (utlevert i februar). I starten så var typical på min også sånn ca 149-150 wh/km, men en eller gangen i vår (tror jeg det var, må se på tidligere innlegg her) så droppet den til 144 wh/km. Jeg registrerte også i sommer at fra å ha ca 74 kwh tilgjengelig fra 100% til 0% så hadde jeg da "betydelig" mindre selv om bilen fortsatt rapporterte 497/498 tkm på fulladet.

Når det er sagt så er jeg ikke sikker på om Bjørns påstand om at 149 wh/km er helt fast. Både på min tidligere S og nå Model 3 så virker det som om det kan variere litt fra tur til tur og tror det er litt avhengig av hva som går bort i indre motstand i batteriet.

Har ikke kjørt langt etter V10 så jeg vet ikke om wh/typical km har endret seg ytterligere.

Jeg bruker TeslaFi har mye gode data der, men jeg kommer nok til å skaffe meg CanBus måler også for Model 3'en. (Hadde det for Model S)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Counterpointer

Mister en reelle km eller er det bare teller som oppgir mindre?

Om jeg har 396 eller 376 etter å ha ladet til 80% (som er min ladegrense til vanlig) så er det jo stor forskjell på sommerføre og medvind eller minus 20 grader og slaps. Det er den reelle rekkevidden som betyr noe for min del. På de forskjellige elbilene jeg har hatt så er det veldig forskjellig hvordan målerne oppgir rekkevidde.

Er det faktisk tilgang til batterikapasitet som er begrenset er det minimum noe en skal opplyse tydelig om.

Tesla endrer jo på ting med jevne mellomrom. Personlig så fikk jeg jo 5% mer power og øket toppfart fra 249 til 261 km/t. Dette opplyste de veldig godt om.

chargedup

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:50
Mister en reelle km eller er det bare teller som oppgir mindre?
Ifølge TB har han mistet ca 6% av batterikapasitet fra bilen var ny, til nå med nyeste oppdatering. Han tror at det sannsynligvis er pga tesla har satt større buffer under 0% og ikke bare degradering av batteriet. Bufferen under 0% er ikke mulig å benytte seg av og dermed har vi alle mistet kapasitet, sannsynligvis fordi de har funnet ut at batteriet varer lenger med større buffer.
For å prøve å dekke over tapet i tilgjengelig batterikapasitet har Tesla oppjustert hvor mange km rekkevidde man har tilgjengelig i display/app med å senke forbruket som er satt av Tesla (ikke som i andre merker der rekkevidde i GOM er i forhold til hvordan man kjører) fra 149-150 til 144-145 wh/km.
Etersom også andre ivrige brukere har gjort lignende tester og fått resultat som indikerer det samme, virker det troverdig at de med V10 har tatt bort noe av det vi alle har hatt av tilgjengelig batteri tidligere. Tesla har ikke opplyst oss som kunder om dette ved oppdatering.

De fleste av oss merker ikke et tap på 6% rekkevidde ettersom man normalt ikke kjører over 40-50 mil. Relativt vanskelig å dokumentere også, må starte full, kjøre hele rekkevidden, lade helt opp og gjøre utregninger der man må ha eksakte tall fra tidligere (hvem tar opp video av ladeskjermen hver gang man hurtiglader?).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

stefse

Denne hersens rekkeviddeindikatoren(gjett-o-meteret) er som bestilt for å bedrive snusk.
Gi oss cellespenningsverdier og batteritemperatur. Det finnes.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Tom

Har hatt bilen stående på ute jobb uten lading siste 30 timer.
Sist jeg sjekket i går kveld via appen viste den 131km.
Når jeg hentet bilen i dag kl 1400 så viste gom 134km..åpnet appen og den viser 131km igjen før den oppdaterer..
Ser at tempraturen i går kveld/natt var nedenom 4 grader og temp når jeg henter bilen er 12 grader..

Gom justerer seg etter temp?

GOS

Sitat fra: Tom på onsdag 16. oktober 2019, klokken 16:14
Har hatt bilen stående på ute jobb uten lading siste 30 timer.
Sist jeg sjekket i går kveld via appen viste den 131km.
Når jeg hentet bilen i dag kl 1400 så viste gom 134km..åpnet appen og den viser 131km igjen før den oppdaterer..
Ser at tempraturen i går kveld/natt var nedenom 4 grader og temp når jeg henter bilen er 12 grader..

Gom justerer seg etter temp?

Førs og fremst: Batteriindikatoren er ikke GOM på Telsa'er da det alltid er antall gjenstående tilgjengelig kwh på batteriet dividert med ett fast forbruk per Typical kilometer.

Bortsett fra det så er svaret Ja, det vil variere noe med temperaturen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

N00b

Alle sammen burde legge inn spørsmål til Tesla om dette via vår Tesla konto. La dem svømme i det.

tromsø

Sitat fra: N00b på onsdag 16. oktober 2019, klokken 19:28
Alle sammen burde legge inn spørsmål til Tesla om dette via vår Tesla konto. La dem svømme i det.

Helt enig!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA