Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Framkommelegheit på vinterføre?

Startet av Johan99, tirsdag 15. oktober 2019, klokken 16:33

« forrige - neste »

Johan99

Heisann, eg skriv for nabokona som spør meg til råds om elbil.
Ho slit med å velge mellom Ampera og andre med bra rekkevidda. Ho liker Ampera og kjennner til svakheit med lading og ev rekkevidde på vinter. Mi oppfatning er at dei fleste elbilar er bra på vinterføre, men ho syntes den spann lett på asfalt. - Så derfor håper eg nokon her kan svare. - Klarer den bakkar på snøføre, er den stabil, korleis er antispinn o.l.?
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

DagfinnN

Helt greit på vinterføre. Kan ikke sammenlignes med AWD biler så klart, men ellers har jeg hatt lite problem med den.
Er det glatt om vinteren må man passe på å bruke laveste regen, ellers greit.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Johan99

Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

Tellus

#3
Synes egentlig framhjulene spinner litt mer enn forventet, men tipper det skyldes dekkene mer enn bilen som sådan. Ganske brede vinterdekk på min bil. Ville nok ha vurdert smalere dekk i dag. Vinterhjulene ble kjøpt av Opel. Kanskje et tips å kjøpe dekk separat hvis det er snakk om ny bil.

Ellers har bilen fungert svært bra som bil nummer 2.

Tom E.

Jeg har min AE på Nokian hakka 8 m/piggdekk. Bilen er god på vinteren i nedoverbakke og på flatene, men spinner lett i motbakke da det er vanskelig å dosere kreftene. Kan ikke sammenlignes med min Opel Insignia 4x4 på de samme dekkene.

Enlace

Har piggfrie Winterclaw, Extreme grip som har ble kjøpt gjennom utenom Opel når jeg fikk bilen i 2017. Det er uten pigg og rimelige gode allround dekk, kostet ca. kr. 10 000 inkludert fire alufelger.

I dag 6.2.20 kjørte jeg fra Valdres mot Oslo, +2 grader. Plutselig, mens jeg kom rundt en sving i ca. 90 km. var det to biler som hadde krasjet på min side. Forstod raskt hvorfor da jeg bremset, blank is i kurven - slapp bremsen og svingte over i venstre felt, bilen slang med bakenden, slapp gass, men unngikk å bremse videre, kom inn mot snøkanten og bilen rettet seg opp. Puls på 140! Erfaringen viser at er det is på veien og det dukker opp en hindring så hjelper det ikke så mye med hva slags dekk du har.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA