Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Tron slår Model X i test av "Rekkevidde, forbruk og ladehastighet"

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 15. oktober 2019, klokken 12:57

« forrige - neste »

Torpedo Ted

https://www.dagbladet.no/tema/fire-suv-er-i-stortest-suveren/71699889

Tidenes mest useriøse elbil-test? De må ha brukt mye tid på å planlegge hvordan de skal klare å få E-Tron til å vinne en test med disse kriteriene  :laugh:

Sitat
I tillegg er alle enige om at bilen må ha så lang rekkevidde som mulig, og deretter skal den kunne lades i lynets hastighet.

Elbil24 har derfor tatt med oss de fire bilene på en grundig rekkeviddetest, med påfølgende ladetest i etterkant. Hvilken bil kommer lengst, og hvilken evner å ta til seg ny energi så raskt som mulig?

Vi tester rett og slett 100 – 0, og deretter 0 – 100 igjen.


SitatDet tok noe som føltes som en evighet å tømme de fire bilene, men så var det endelig på tide på lade dem opp igjen. Ikke bare nok til å komme seg hjem igjen, men hele veien - fra null til 100 prosent. I det daglige bruk anbefales det naturligvis å holde seg innenfor 20 – 80 prosent av arbeidsområdet, ettersom dette er batteriets trivselsområde. Derfor har vi naturligvis også logget tiden det tar å lade opp nettopp 20-80 prosent i tillegg.

SitatAt vi valgte Ionitys ladere på Ringdalsskogen var ingen tilfeldighet.
Nei, dere hadde jo undersøkt på forhånd at dette var eneste måten E-Tronen hadde noen som helst mulighet å konkurrere...


THE

Når det gjelder lading synes jeg forsåvidt det er OK å teste på CCS-lynladere. Selv om det ikke er alt for mange av de ennå, så bygges de ut ganske raskt både av Ionity, BKK, Fortum, Grønn Kontakt og andre ladetilbydere. X raven kan også lades på disse CCS-laderne like raskt som på Teslas egne superladere.

Når det gjelder ladekurve så er jo eTron overlegen Tesla. eTron lader med 150 kW nesten til 100%, og ladeeffekt på Tesla stuper jo ganske raskt, og faller under 100 kW ved ca 50%. Hvis man velger å lade Tesla til 60% SOC i stedet for 80% eller enda verre 100%, så blir vel ladehastigheten på eTron og Tesla ganske lik i mottatt energi pr tid siden Tesla har større netto batterkapasitet enn eTron. Lavere forbruk på X kompenserer også for lavere ladeeffekt på høy SOC, slik at på langkjøring tror jeg ikke det vil være store forskjeller i tidsbruk på X og eTron forutsatt tilgang på rask lading for begge biler.

Heldigvis kommer det konkurrenter som kan konkurrere med Tesla både når det gjelder rekkevidde, ladehastighet, praktiske egenskaper og pris. Foreløpig vinner Tesla på ladenettverk, men det er slutt på den tida da Tesla er det eneste alternativet som elektrisk familiebil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Jeg synes egentlig testen var helt grei. De lever av klikk og må selge det som en champagneseier :) Den vipper akkurat over i E-Trons favør i en test som er satt opp for at E-Tron skal kunne levere best mulig og ved i innspurten trekke inn komfort og andre faktorer fra en annen test hvor deres preferanser ender på E-Tron fremfor Model X. Hadde testen tatt med ladenettverk hadde Model X vunnet, men det gjorde de ikke. De burde riktignok hatt det som et vesentlig punkt i forflytningshastighet for å gjøre testen mindre snever, men det valgte de å droppe.

Det er et viktig poeng at E-Tron lader raskt i et stort register. Dermed er det mindre viktig om pausebehovet inntreffer på 10,20,30 eller 40% SOC og en kan hoppe bukk over diskusjonen rundt ladeintervall da den er god uansett. Slik situasjonen er nå med svært få lynladere blir poenget enda mer viktig da E-Tron har langt færre ladealternativer enn Model X. I tillegg til dette kommer utfordringene med de ladealternativene som finnes (kø, apper, defekte ladere osv).

Jeg opplever at testen er gitt forutsetninger som gjør at resultatet ble annerledes enn det folk flest vil oppleve, men så lenge den er veldokumentert, viser ladekurve, beskriver i detalj hvordan de har kjørt etc blir det opp til hver og en å se om deres langturbehov kan kåre vinner for eget behov.
For noen vil det jo eksempelvis være gull verd med 15 mil ekstra rekkevidde i Model X. Min erfaring siste 6 år er at ladeeffekt ved høy SOC er mye mindre viktig enn ladeeffekt ved lav/middels SOC, så selv om jeg ikke har bruk for 15 mil ekstra rekkevidde klarer jeg ikke hente ut særlig av fordelen som E-Tron har over Model X på høy SOC. På langturene jeg tar kjører jeg normalt batteriet godt ned og har lengre pauser. Når pausen er over har jeg mer enn nok energi til å komme meg til destinasjon. Høyere effekt ville ikke hjulpet.
I et scenario hvor en forsøker å kjøre mest mulig effektivt og beregne ankomst lader med lav SOC og avreise straks neste lader er innen rekkevidde vil også Model X vinne pga lavere forbruk og relativt effektiv lading på lav og middels SOC.
Der jeg for egen del kårer en vinner er på mange ladere, mange stolper og smidig ladeopplevelse. Jeg kjører helt bekymringsfritt rundt i Norge/skandinavia. Det gjør jeg pt ikke med E-Tron, EQC eller Ipace selv om enkelte ruter nå begynner å bli greit dekket. Såpass ærlige burde nok testerne vært også. Eksempelvis ta en tur Oslo-Trondheim-Oslo og fortell igjen hva som tenkes om forflytningshastighet og opplevelse av bilene i praksis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elninja1

387 eller 536 er vel det som er relevant. Om vinteren si 20 prosent mindre. 300 eller 420. Jeg velger den som slipper å måtte lade på vei til hytta og null rekkevidde angst

Torpedo Ted

Sitat fra: Elninja1 på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:33
387 eller 536 er vel det som er relevant. Om vinteren si 20 prosent mindre. 300 eller 420. Jeg velger den som slipper å måtte lade på vei til hytta og null rekkevidde angst

Ja, poenget her er jo at hele testscenariet er utrolig kunstig. Det eneste E-Tron scoret bedre på er ladingen - og da kun på én spesifikk forhåndsvalgt lader.

Ingen tvil om at ladekurven til E-Tron var bedre, men likevel - hvordan i alle dager kan de vurdere det som viktigere enn både rekkevidde og forbruket, som ikke bare er litt dårligere, men vesentlig dårligere. Og de har jo selvfølgelig ikke tatt med ladenettverket til Tesla og mye lavere pris, tilgjengelighet m.m.

En annen ting jeg stusser litt på, er hvorfor norsk media mer eller mindre ignorerer forbrukstallene i testene til konkurrentene til Tesla. Dersom KIA hadde kommet med en SUV tilsvarende BMW X5, men med en motor som hadde et forbruk som lå 25% høyere, hadde den fått regelrett slakt i enhver test. Mens på en elbil, hvor forbruk er mye mer vesentlig, blir det bare nevnt som en fotnote?

Thomas Parsli

Det er godt å vite at hvis jeg skal kjøre rundt 1000km mellom to Ionity-ladere kan jeg spare litt tid i en Audi.
I teorien.

Hvis jeg derimot kjører Oslo-Bodø (1198km) kan jeg bruke 19:44 i Audi E55 1) og 18:14 i Tesla Model X 2)
I praksis.

Men det kommer sikkert flere Ionity-ladere slik at Audien ikke bruker halvannen time mer  :laugh:

1) https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=79f5a0f2-06f4-40d8-9e23-f20860a74420
2) https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=2e575629-f40e-42d3-a8e0-6f224044fb0b
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:17
I et scenario hvor en forsøker å kjøre mest mulig effektivt og beregne ankomst lader med lav SOC og avreise straks neste lader er innen rekkevidde vil også Model X vinne pga lavere forbruk og relativt effektiv lading på lav og middels SOC.

Det var slik vi kjørte til Danmark forrige uke. Beregnet å ankomme neste lader med mellom 5 og 10% SOC (havnet som regel på 7-8%) og ladet typisk opp til 50-60%. Da hadde vi ofte snitteffekt på over 100kW, noe jeg synes er ganske bra med X75D. Den makset jo tidligere ut på 94kW, nå klarer den 127kW rundt 30% SOC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

oto

Hatten av for Audis ladekurve. 39 min 0-100% for det som tross alt er et 95kWh batteri er imponerende. Og Øyvind.h's poeng med at den nesten flate kurven gjør SoC ved ankomst nesten irrelevant for ladeutbyttet, er bra.

Topp at A & J & M lager elbiler, de er flotte på mange måter, men det forundrer meg hvor mange tester, som denne, som totalt ignorerer det som bør være poenget med å drasse rundt på en svær SUV: Antallet mennesker og gjenstander bilen evner å frakte!

Jeg synes Jaguaren, og spesielt Audien, får ufortjent lite tyn for i praksis ikke en gang å være femsetere. Mercedesen har jeg ikke testet.
J & A er 4 1/2 -setere eller mindre. Midtsetet på andre rad i Audien er noe av det mest ubekvemme jeg har sittet på og lent meg mot i en bil. Midtplassen i e-Golfen vår er faktisk klart å foretrekke. Til og med tredje rad i Xen vår er langt behageligere for en som meg på under 175cm. Denne merkelige prioriteringen fra Audi gjør at e-tron er 100% uaktuell for vår familie på fem, sammenlignet med så å si alle familiebiler jeg kjenner til fra Passat-størrelse og oppover. Og i alle fall sammenlignet med X. Å skulle ha kjørt Audi de 6000 kilometerne vi kjørte i Europa i fjor, sittende i 1200 av dem på trebenken i midten bak, er ikke spesielt fristende. Selvsagt er det et luksusproblem, familier på fem har antagelig hatt det mega på Europaferie i Talbot også. Men relativt til de fleste, i norsk 2019-målestokk, alminnelige familiebiler, er Audien simpelthen ikke en ordentlig femseter.

Xen er m.a.o. i stand til å frakte 50% flere passasjerer, til tross for faktisk å bruke minst energi, noe som får forstemmende lite oppmerksomhet, synes jeg. I tillegg er Xens bagasjevolum klart størst. Riktignok kompenserbart med takboks på de andre tre, dog med ytterligere forbruks-penalty.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

turfsurf

Sitat fra: oto på onsdag 16. oktober 2019, klokken 01:48
Jeg synes Jaguaren, og spesielt Audien, får ufortjent lite tyn for i praksis ikke en gang å være femsetere. Mercedesen har jeg ikke testet.
Mercedesen er og 4+1 konfigurasjon. Ikke noe for langtur med 5 personer dessverre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 17:11
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:17
I et scenario hvor en forsøker å kjøre mest mulig effektivt og beregne ankomst lader med lav SOC og avreise straks neste lader er innen rekkevidde vil også Model X vinne pga lavere forbruk og relativt effektiv lading på lav og middels SOC.

Det var slik vi kjørte til Danmark forrige uke. Beregnet å ankomme neste lader med mellom 5 og 10% SOC (havnet som regel på 7-8%) og ladet typisk opp til 50-60%. Da hadde vi ofte snitteffekt på over 100kW, noe jeg synes er ganske bra med X75D. Den makset jo tidligere ut på 94kW, nå klarer den 127kW rundt 30% SOC.
Det er nok mest effektivt mtp ladetid målt i minutter, men jeg kjørte motsatt vei i sommer (fra Hvide Sande) til destinasjon 13 mil før Oslo. Da hoppet vi over Middelfart og Slagelse. Ladet i Køge etter ca 31 mil. Spiste lunsj og en is, deretter 2 nye timer og hoppet over Lödddköpinge og Mellbystrand før dobesøk og kaffe i Falkenberg. Så hoppet vi over Kungälv og Uddevalla, handlet mat på Tanum (hvor det ble mer opportunistisk lading ettersom det var der butikken lå) og så rett på hytta.
2-3 timers legg var perfekt pga barn i bilen. 243Wh/km og 829km gikk omtrent like fort og med samme pausebehov som fossil. Samme høye tempo på motorvei også med 110-120-130 soner pluss litt ekstra. I DK er veiene så fine at 140-150 der føles som å ligge på fartsgrensen på norsk motorvei.
I falkenberg fikk nok barna leke 10 minutter ekstra pga behov for mer strøm, men på en hel dags tur er det nesten ikke noe poeng å nevne.
Med X100d hadde turen blitt identisk. Men hadde det vært vinter ville X100d vært nødvendig for å kjøre ruten likt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nosi1202

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:49

En annen ting jeg stusser litt på, er hvorfor norsk media mer eller mindre ignorerer forbrukstallene i testene til konkurrentene til Tesla. Dersom KIA hadde kommet med en SUV tilsvarende BMW X5, men med en motor som hadde et forbruk som lå 25% høyere, hadde den fått regelrett slakt i enhver test. Mens på en elbil, hvor forbruk er mye mer vesentlig, blir det bare nevnt som en fotnote?

Sannsynligvis fordi det ikke gir det helt store utslaget på lommeboka, men selvfølgelig noe på tiden. Forhåpentligvis blir det snart slik at man ikke sammenligner elbiler fordi de er elbiler, men opererer med klasser som på fossile biler.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Tellus

Sitat fra: oto på onsdag 16. oktober 2019, klokken 01:48

Jeg synes Jaguaren, og spesielt Audien, får ufortjent lite tyn for i praksis ikke en gang å være femsetere. Mercedesen har jeg ikke testet.


Den mest vanlige 'SUV' typen i Norge og Europa forøvrig er sjiktet Rav4, BMW X3, XC 60, Audi Q5, Outlander etc etc. Da ligger I-Pace, EQC og etron perfekt plassert. At USA markedet er annerledes er sikkert så, men kan ikke helt se hvorfor noen skal tynes for å lage biler som har en fornuftig størrelse.

Model X er en stor bil og passer for de som tidligere kjørt rundt i X5,  XC 90 og diverse varianter av minibusser.

Større er ikke nødvendigvis bedre.

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke så ulikt i USA. Det selges haugesvis med mindre SUVer. Det er derfor Tesla kommer med Model Y, som havner ganske nært i-Pace, EQC, mf. (Men Model Y er sjuseter.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tiger123

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:49
Sitat fra: Elninja1 på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:33
387 eller 536 er vel det som er relevant. Om vinteren si 20 prosent mindre. 300 eller 420. Jeg velger den som slipper å måtte lade på vei til hytta og null rekkevidde angst

Ja, poenget her er jo at hele testscenariet er utrolig kunstig. Det eneste E-Tron scoret bedre på er ladingen - og da kun på én spesifikk forhåndsvalgt lader.

Ingen tvil om at ladekurven til E-Tron var bedre, men likevel - hvordan i alle dager kan de vurdere det som viktigere enn både rekkevidde og forbruket, som ikke bare er litt dårligere, men vesentlig dårligere. Og de har jo selvfølgelig ikke tatt med ladenettverket til Tesla og mye lavere pris, tilgjengelighet m.m.

En annen ting jeg stusser litt på, er hvorfor norsk media mer eller mindre ignorerer forbrukstallene i testene til konkurrentene til Tesla. Dersom KIA hadde kommet med en SUV tilsvarende BMW X5, men med en motor som hadde et forbruk som lå 25% høyere, hadde den fått regelrett slakt i enhver test. Mens på en elbil, hvor forbruk er mye mer vesentlig, blir det bare nevnt som en fotnote?

Nå er det jo veldig mange i Norge spesielt, kanskje nabolandene våre også, som sverger til tysk bil, og ikke akkurat ønsker nye aktører i bilbransjen velkommen.
At denne testen er laget av slike er mye mulig. At de ihvertfall er mindre objektive er vel bevist i valget av kriterier.

Noen vil at alt skal være som det alltid har vært, og vil ikke innse forandringene som er kommet med elbiler. De er nok spesielt bitre over at de ikke har de beste bilene lenger..

Stylete Audi RS, BMW M ellerhvadeheter som før var kongene ute i bilmiljøene, parkerer jeg med et lite ledig smidig skyv på pedalen i min elektriske bil:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA