Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nexendekkene som følger Kona originalt

Startet av Limodriver, tirsdag 15. oktober 2019, klokken 10:24

« forrige - neste »

Limodriver

Da er en sommersesong med Nexendekkene gjennomført. Jeg må vedgå at jeg ikke er verken imponert eller fornøyd med dekkene. Mine erfaringer er at det er en god del hjulstøy med dekkene og på vått føre skulle en tro de var satt inn med glider. Ved sjekk av mønsterdybden nå i høst er de også slitt mye i forhold til kjørelengde.

Konklusjonen min er lite slitesterke dekk med mye hjulstøy. Med hensyn på kjøreegenskaper er det ikke noe å skryte av på tørr vei selv om bremseegenskapene virker gode, egenskaper i sving er mer tvilsomt. På våt vei fremstår de som enestående glatte. Våtegenskapene er faktisk så dårlige at jeg vurderer å kaste en sesong gamle dekk da det er galskap å sende ut kjerring og unger med Nexendekkene på vått føre. Eneste fordelen må være om en sliter med kravstore Koner som vil skilles og det egentlig vil være best å bli kvitt hele Kona :)

Spajderman

Enig! Det eneste jeg har å utsette på bilen er dekkene som ble levert med. Helt utrolig at det går an å levere dekk med høy rullemotstand, mye støy og dårlig våtgrep på en helt ny elbil. Klaget til forhandler, men det ga meg ikke annet enn at han kunne selge meg nye dekk og legge de om gratis...

Roy Aasen

Synes dekkene er helt utmerket.  Har en jobbvei som har mer svinger enn rette strekk. Ingen problem med å vrenge bilen inn i svingene på våt vei. Eneste er at drivhjulene mister festet littegrann når jeg fullgass ut av sving/rundkjøring/kryss. På tørra heller ingen problemer.
Kjørelengden er nære på 30000km. Har ikke målt, men er mye igjen. Holder nok nærmere 50000km. Vet ikke helt hva som kan gi mer kjørelengde, Michelin ettellerannet kanskje?

Finnes ikke noen fasit på dekk.😙

batterimannen

Hører mye hjulstøy på bilen, men siden jeg ikke har prøvd med andre dekk så kan jeg ikke si hva som skyldes manglende lysisolering eller hva som skyldes dekkene.

Merker at dekke spinner lett på vått føre når man trykker litt ekstra på pedalen ut av lyskryss etc (med eco modus), men har ikke noe sammenlikningsgrunnlag med andre sommerdekk på samme bil...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ID4

Opplever det som behagelig å gå over til vinterdekk cont7 piggfrie. Dette pga redusert støy. Det er en vesentlig forskjell. Normalt med mindre støy fra vinterdekk pga mykere gummi. Usikker om bytte til andre sommerdekk vil gi samme reduksjon i støy, om det gjør det så vurderer jeg å bytte til våren.

Kjeman

Byttet til Yokohama advan 701, da disse viste 67db. Men kunne spart meg for byttet , da de støyer om ikke mer en nexendekkene.  Men kjører også leaf og litt Zoe, og merker ikke særlig forskjell på støy i forhold til disse. Litt mer romling i Konaen.  Det er hjulopphenget som avgjør hvor mye det støyer i en bil. Er dette dårlig isolert i forhold til støy, så nytter det ikke hvor mye en bytter dekk. Romlingen vil fortsatt være der.  Ignorer det som må være av hjulstøy og den vil etterhvert være helt grei.  Vil du ha det tilnærmet støyfritt fra hjulene, så er det Audi, Mercedes, i-jaguar som gjelder, men da skjønner vi at prisen dobles. Her må vi være realister.  Konaen er tross alt en god bil og kjøre, og rekkevidden går langt over nevnte premiummerker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA