Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel til Leaf (2015) og Kia Optima PHEV (2018)

Startet av Fredrikbk, tirsdag 15. oktober 2019, klokken 09:15

« forrige - neste »

Fredrikbk

Hei,

Jeg har nettopp installert ladeboks fra Easee med 32A kurs. Jeg ønsker å lade både Nissan Leaf (2015) og en Kia Optima PHEV (2018). Leafen har støtte for 6,6 kW. Jeg ønsker å kjøpe en ladekabel som passer til begge bilene. Må jeg ha type 2 - type 2 32A, siden kursen til ladeboksen er 32A? Og går det fint, selv om Kia'en trekker betydelig mindre?

Lars C. Krogenæs

Du må ha 2 ladekabler, en til Leafen som er type2-type1 og en til Optimaen som er type2-type2. For Leafen bruker du en 32A kabel.

For Optimaen kan du bruke enten en 16A eller 32A kabel. Om den er 1-fas eller 3 fas spiller heller ingen rolle. Bilen tarimot det den greier å fordøye, som er 16A, men ikke noe mer.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Fredrikbk

Takk for svar! Så dumt, jeg håper jeg kunne bruke samme kabel. Finnes det noen overgang? Jeg kunne tenkt meg å ha en kabel låst fast til laderen.

elektrolux

Du skal ikke bruke overgang på en mode 3 kabel. En overgang koster like mye som en ekstra mode 3 kabel så dermed faller også det argumentet vekk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA