Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva ville dere valgt ?

Startet av ksolvik, tirsdag 15. oktober 2019, klokken 09:02

« forrige - neste »

ksolvik

Hei

Trenger noen tips fra dere :)
Har i dag en Volvo XC90 D5 2016 7-seter insc.mod. gått ca 70.000km
Vurderer å bytte til en Tesla X - men hvilken bil skal jeg velge ?
Budsjettet er på maks 750.000,-
Bør jeg gå for en så ny som mulig, eller er det ok å velge en som har gått 40-50 tusen.?
Er det noe spesielt jeg bør tenke på/undersøke før jeg kjøper en slik bil?
Gratis lading ?
Autopilot?
Premium?
Hvor store dekk?
Har tenkte å kjøpe en 5 seter, da vi trenger mye plass!
Hengerfeste- skinn er også viktig.
Har linket noen biler:
1.  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=147011985
2.  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=158161612
3. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=157920574

Eller er det noen andre typer jeg bør velge ?






geear

Ja, du bør prøve "delskinn"-setene før du konkluderer med kun skinn (som er fake uansett, kanskje med unntak av de eldste bilene). De ser ganske bra ut og er desidert mest komfortable for min bakende. Ikke kalde, ikke varme, og sitter bedre fast. ;)

Gratis lading er det få som har (før juni '17?), og i praksis er det snakk om en liten kost. Tesla sin lading er billig.

Hjul må du velge basert på hva du selv foretrekker, utseende eller rekkevidde/støy. Godt merkbar forskjell.

nie

Bør jeg gå for en så ny som mulig, eller er det ok å velge en som har gått 40-50 tusen.?  Kommer an på om du vil ha 75 eller 100. Med ditt budsjett kan du få en ganske ny X75 med lav km ganske godt under budsjettet eller en X100 med noe mer km. Bruk avgjør hva som er viktigst for deg.

Gratis lading ?
Ikke så viktig med en normal årlig kjørelengde. Kjører du mye og langt kan gratis lading ha LITT betydning.


Autopilot?
Blir et spørsmål om pris på objektet. AP kan kjøpes/låses opp så her er det bare å sammenholde bilpris med kostnad for å åpne AP.

Premium?
Jeg ville ikke betalt noe særlig ekstra for denne kontra en bil uten premium. Bilens øvrige tilstand er mye viktigere.

Hvor store dekk?
Smak og behag.


Hengerfeste-
Styr unna biler uten, ettermontering var iallfall vanskelig før.

skinn er også viktig.
Se svar fra GR over. Kombisetene til Tesla er virkelig GODE.



Morten M.

Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

oto

Viktigere enn skinn og looks (i hvert fall for meg) er digitale muligheter:
- Biler produsert f.o.m. ca. sommer 2017 har hardware (redundans i kabelføring til sensorer etc.) som muliggjør senere oppgradering til full selvkjøring.
- Biler produsert etter ca. mars 2018 har kraftigere mediaprosessor (MCU 2) som gir deg spill, Netflix, Youtube, etc.
Tror dette er de omtrentlige tidspunktene. Korriger om feil, folkens.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Ellemelle

Jeg ville ventet til det nærmer seg årsslutt, og Tesla presser på for å nå historisk salgsrekord.
Da kan du trolig gjøre et kupp på nybil, gjerne kombinert med superlav rente som i praksis gir deg 50-100.000 ekstra i rabatt.
Med et budsjett på 750k er du veldig nær en splitter ny femseters X, og det er vesentlig bedre enn å kjøpe brukt.

ksolvik

Sitat fra: oto på onsdag 16. oktober 2019, klokken 11:33
Viktigere enn skinn og looks (i hvert fall for meg) er digitale muligheter:
- Biler produsert f.o.m. ca. sommer 2017 har hardware (redundans i kabelføring til sensorer etc.) som muliggjør senere oppgradering til full selvkjøring.
- Biler produsert etter ca. mars 2018 har kraftigere mediaprosessor (MCU 2) som gir deg spill, Netflix, Youtube, etc.
Tror dette er de omtrentlige tidspunktene. Korriger om feil, folkens.
Er det slik å forstå at biler produsert før mars 2018 ikke får Netflix, YouTube, etc. ?

k1


Tiger123

Sitat fra: oto på onsdag 16. oktober 2019, klokken 11:33
Viktigere enn skinn og looks (i hvert fall for meg) er digitale muligheter:
- Biler produsert f.o.m. ca. sommer 2017 har hardware (redundans i kabelføring til sensorer etc.) som muliggjør senere oppgradering til full selvkjøring.
- Biler produsert etter ca. mars 2018 har kraftigere mediaprosessor (MCU 2) som gir deg spill, Netflix, Youtube, etc.
Tror dette er de omtrentlige tidspunktene. Korriger om feil, folkens.

Min S er registrert 24 april i fjor. Antagelig produsert i mars som en av de siste, om ikke den siste bilen med MCU1.

ksolvik

#9
Takk for mange gode innspill.
Hva tenker dere om denne bilen ?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=160477265 

Bor på sørlandet, er litt langt for å kjøre opp til Trondheim for en test-tur,  - er det galskap å kjøpe denne bilen uprøvd / sett ?  :o

geear

Ikke galskap å kjøpe en bil med fabrikksgaranti usett nei, men det sier seg selv at det må stemme med det du ser etter mtp utstyr og pris. Ville sjekket om det var import først.

Snålt at de har manipulert bort (?) spoileren på bildet fra siden. ??? Skal ikke være motorisert spoiler på denne.

ksolvik

Sitat fra: gr på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:35
Ikke galskap å kjøpe en bil med fabrikksgaranti usett nei, men det sier seg selv at det må stemme med det du ser etter mtp utstyr og pris. Ville sjekket om det var import først.

Snålt at de har manipulert bort (?) spoileren på bildet fra siden. ??? Skal ikke være motorisert spoiler på denne.

Takk for innspill og meget gode øyne :-)  Det så ikke jeg... men når jeg ser mer på bildene, ser det ut som de har manipulert flere bilder, for å få bedre bilder.. Skal spørre dem, men tipper det er en retusjering-glipp..

ksolvik

Noen spørsmål til fra en litt forvirret XC90-eier ;)

1. Er det dash-cam på denne bilen ? ( evnt. hvor mange kameraer er det ? ) Kan man kjøpe flere kameraer eller bestilles dette når bilen bygges ?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=160477265   

2. Ang. Tesla app-  må man betale årlig for denne tjenesten slik som jeg nå gjør med Volvo-OnCall ?

geear

1. Biler utlevert fra ca. november 2017 har AP2.5, og da har de dashcam med parkeringsmodus integrert. Siden det ble implementert har funksjonen brukt ett sidekamera på hver side (bakover) og et av frontkameraene, men det er snakk om at det skal få (eller har fått nå med V10) mulighet for å bruke ryggekamera også.

2. Hvis datoen på bilen er riktig (annonser uten regnr irriterer meg) så er det nok meningen det skal bli årlig betaling ja, har vært snakk om en liten tusenlapp årlig for alt inkl. (app, spotify, tunein og nå andre streamingtjenester), fra og med år to. Vet ikke om noen har fått trekk enda. Biler (eller eiere?) fra før en eller annen gang (tidlig 2018?) har gratis.

Sjøhyene

Jeg ville prioritert batteri og valgt en 100D som hadde gått litt. Km betyr lite for en Tesla, alder er viktigere etter min mening. F.eks noe sånt:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=158686636
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA