Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FSD?

Startet av Elgolferen, tirsdag 15. oktober 2019, klokken 06:18

« forrige - neste »

Elgolferen

Valgte å kjøpe uten fsd på min, angrer ikke, men ser musk setter opp prisen på den igjen nå, hva mener dere her inne? Er det verdt å kjøpe dette?

storole

Enkelt: Hadde jeg skulle bestilt nå så hadde jeg ikke valg FSD...
2023 Tesla MY P (EAP)
2019 Tesla M3 LR (FSD og Boost) - Solgt

DeepFu

Sitat fra: storole på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 07:52
Enkelt: Hadde jeg skulle bestilt nå så hadde jeg ikke valg FSD...
Samme. Autopilot inneholder egentlig alt jeg trenger. (Og jeg har FSD...)
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Smurfboy

Sitat fra: Elgolferen på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 06:18
Valgte å kjøpe uten fsd på min, angrer ikke, men ser musk setter opp prisen på den igjen nå, hva mener dere her inne? Er det verdt å kjøpe dette?

Bestilte først med, deretter endret jeg orderen da funksjonene i FSD ikke fungerer så stabilt som de skal og er ganske langt unna. Taktikken han bruker her er vel en typisk salgsteknikk for å få folk som sitter på gjerdet til å få panikk og slå til, evt bestille bil før året er omme får å få Q4 til å please aksjonærer og aksjekurs. Har du 50.000 liggende og er gjedsfri med god buffer på sparekonto derimot, så hvorfor ikke

S4e

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 08:29
Sitat fra: storole på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 07:52
Enkelt: Hadde jeg skulle bestilt nå så hadde jeg ikke valg FSD...
Samme. Autopilot inneholder egentlig alt jeg trenger. (Og jeg har FSD...)

Den funksjonen som du virkelig vil savne er skifte fil på motorvei. Uten FSD pakken må du avbryte AP og restarte igjen hver gang du skal bytte fil. Med mye lyder, selv om det har blitt bedre med Joe mode.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Elgolferen

Høres ikke ut som ett sjakktrekk å kjøpe fsd pakken da nei. Eneste jeg savner er feltskifte, resten bryr meg fint lite, er igrunn ganske uinteressant etter min mening at bilen kjører seg selv fra a til b, da kan jeg heller dra kollektivt. Men feltskifte er ikke verd 50k for min del, takk for svar!

DeepFu

Sitat fra: S4e på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 10:40
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 08:29
Sitat fra: storole på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 07:52
Enkelt: Hadde jeg skulle bestilt nå så hadde jeg ikke valg FSD...
Samme. Autopilot inneholder egentlig alt jeg trenger. (Og jeg har FSD...)

Den funksjonen som du virkelig vil savne er skifte fil på motorvei. Uten FSD pakken må du avbryte AP og restarte igjen hver gang du skal bytte fil. Med mye lyder, selv om det har blitt bedre med Joe mode.
Nja, kjørte 1000 mil gjennom Europa i sommer, og var ikke søkkimponert over filskifte akkurat. Endte stort sett med å slå av fsd og bytte fil selv.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Handyman

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:01
Sitat fra: S4e på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 10:40
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 08:29
Sitat fra: storole på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 07:52
Enkelt: Hadde jeg skulle bestilt nå så hadde jeg ikke valg FSD...
Samme. Autopilot inneholder egentlig alt jeg trenger. (Og jeg har FSD...)

Den funksjonen som du virkelig vil savne er skifte fil på motorvei. Uten FSD pakken må du avbryte AP og restarte igjen hver gang du skal bytte fil. Med mye lyder, selv om det har blitt bedre med Joe mode.
Nja, kjørte 1000 mil gjennom Europa i sommer, og var ikke søkkimponert over filskifte akkurat. Endte stort sett med å slå av fsd og bytte fil selv.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Veldig rart at det oppleves så forskjellig!
Jeg kjører motorvei hver dag med mange feltskifter og det funger helt topp.
Kun svært sjelden at jeg opplever at det ikke funker.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nickelilltroll

Kan vare litt enig i detta med hva man får for prisen. Vanlig AP hade gjort seg fint for meg skjønner jeg etter 700 mil på autobahn og franske motorveier. Den er rett og slett litt pinglete og ødelegger trafikkflyten, både deg selv og andre.

F eks. ved filbyte så skall den ha massevis av luke både frem og bakover. Endte opp med att jeg måtte ta over og deaktivera 9 av 10 ganger før og ikke lage kluss for andre medtrafikanter. Når det er sagt så fungerer den bedre på Skandinaviske motorveier der det er langt mellom disse trafikkorkerne og mer plass generellt.

Synes det er helt utruligt at Tesla ikke fått orden på denna fantominbremsingsgreja ennå. Ligger litt i korta at bilene krever HW 3, bare for at det ikke skjedd noe siden bilen kom på markedet. Jajo, folk kan si hva dom vil, den ene SW har gjort noen plasser bedre men opplever at den rykker og napper på nye steder neste uke.... >:(

Heller har dem ikke fått orden på alle disse påkjørningsramper, der bilen skal dra seg ut mot høyre i hytt og pine, samme der. Må avbryte og ta over. Pendler en del mil til jobben og det har ikke forandret seg noe der heller.

Når motorveien deler seg til to-felts fra et klarer den ikke og bestemme seg for hvilket og avbryter selv, andre ganger legger den seg i forbikjøringsfeltet....vart detsamme siden mars....

Har prøvd mange forskjellige avstandsinstillinger og annet med samme resultat. AP per idag er ok men og håpe på noe som ligner på forsvarlig FSD i nærmeste tid er bare tull. JA, jeg er en av dem som som kjøpt EAP til 41 5000kr, føler meg ikke snytt....ennå, men bør komme noe konkret mot bedre autonomitet istedenfor spill og annet nonsens.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

GOS

Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:17
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:01
Sitat fra: S4e på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 10:40
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 08:29
Sitat fra: storole på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 07:52
Enkelt: Hadde jeg skulle bestilt nå så hadde jeg ikke valg FSD...
Samme. Autopilot inneholder egentlig alt jeg trenger. (Og jeg har FSD...)

Den funksjonen som du virkelig vil savne er skifte fil på motorvei. Uten FSD pakken må du avbryte AP og restarte igjen hver gang du skal bytte fil. Med mye lyder, selv om det har blitt bedre med Joe mode.
Nja, kjørte 1000 mil gjennom Europa i sommer, og var ikke søkkimponert over filskifte akkurat. Endte stort sett med å slå av fsd og bytte fil selv.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Veldig rart at det oppleves så forskjellig!
Jeg kjører motorvei hver dag med mange feltskifter og det funger helt topp.
Kun svært sjelden at jeg opplever at det ikke funker.

Forskjellen ligger vel i at om det er tett med biler i venstre så kommet AP seg aldri ut da den krever så veldig stor luke. I slike tilfeller så må en kjøre manuelt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RuneW

Sitat fra: GOS på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 12:12
Forskjellen ligger vel i at om det er tett med biler i venstre så kommet AP seg aldri ut da den krever så veldig stor luke. I slike tilfeller så må en kjøre manuelt.

Det som er forunderlig er at det er lassevis med videoer fra statene der bilen kjører full NoA og tar seg fram og tilbake mellom feltene med stor selvtillit og relativt spisse albuer.

Hvordan kan det være så forskjellig?

Når det er sagt så synes jeg ikke NoA er så aller verst for meg med min kjørestil, men så har jeg en svært lite aggressiv (*) kjørestil i utgangspunktet. Jeg mener bestemt å merke en forbedring på ting som hvor langt forbi man må være før man trygt kan blinke inn til høyre igjen. Før kunne bilen finne på å bremse om bilen bak var for nærme...


(*) Og ja, jeg vet at det er selvsagt ikke en kjeft her på forumet som i egne øyne har en aggressiv kjørestil  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Ludde

Slik jeg har forstått det så setter EU regler en brems på hva som er tilgjengelig for oss. For eksempel at vi må nappe i rattet med jevne mellomrom for å holde AP aktivert og at bilen varsler dersom en sving blir for knapp, selv om bilen fint fortsetter å kjøre på egenhånd.

Selv bruker jeg AP mer enn forventet, men er samtidig glad for at jeg valgte bort FSD. Det virker ikke som at det er noen særlig fordel med FSD så langt. Og de funksjonene som er ekstra setter EU en stopper for uansett.
Kan selvfølgelig være at dette endrer seg om noen år, men med vinterveier og varierende veioppmerking er det enda et godt stykke igjen før selvkjøring blir en realitet. Tipper bilen er byttet ut før FSD viser sin verdi.

GOS

Sitat fra: RuneW på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:36
Sitat fra: GOS på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 12:12
Forskjellen ligger vel i at om det er tett med biler i venstre så kommet AP seg aldri ut da den krever så veldig stor luke. I slike tilfeller så må en kjøre manuelt.

Det som er forunderlig er at det er lassevis med videoer fra statene der bilen kjører full NoA og tar seg fram og tilbake mellom feltene med stor selvtillit og relativt spisse albuer.

Hvordan kan det være så forskjellig?

Når det er sagt så synes jeg ikke NoA er så aller verst for meg med min kjørestil, men så har jeg en svært lite aggressiv (*) kjørestil i utgangspunktet. Jeg mener bestemt å merke en forbedring på ting som hvor langt forbi man må være før man trygt kan blinke inn til høyre igjen. Før kunne bilen finne på å bremse om bilen bak var for nærme...


(*) Og ja, jeg vet at det er selvsagt ikke en kjeft her på forumet som i egne øyne har en aggressiv kjørestil  :laugh:

I europa er det ganske strenge regler. Husker ikke helt i farten, men mener det er noe slikt som:
-2 sekund etter at du har satt på blinklys så må de  ha begynt sin ferd på å skifte fil, altså så må åpningen være der like etter at du setter på blinklyset. Om den ikke kan begynne å bevege seg etter disse 2 sekundene så bryter den forsøket.
-innen 5 sekund, altså 3 ekstra sekund i forhold til forrige punkt så må den ha krysset filskifte linjen med venstre (for) hjul. Om så ikke skjer så avbrytes forsøket.

Så inntil EU godkjenner andre regler så blir det litt vanskelig å få god flyt på forsikringene med NOA.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Nickelilltroll

Sitat fra: Ludde på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:56
Slik jeg har forstått det så setter EU regler en brems på hva som er tilgjengelig for oss. For eksempel at vi må nappe i rattet med jevne mellomrom for å holde AP aktivert og at bilen varsler dersom en sving blir for knapp, selv om bilen fint fortsetter å kjøre på egenhånd.

Selv bruker jeg AP mer enn forventet, men er samtidig glad for at jeg valgte bort FSD. Det virker ikke som at det er noen særlig fordel med FSD så langt. Og de funksjonene som er ekstra setter EU en stopper for uansett.
Kan selvfølgelig være at dette endrer seg om noen år, men med vinterveier og varierende veioppmerking er det enda et godt stykke igjen før selvkjøring blir en realitet. Tipper bilen er byttet ut før FSD viser sin verdi.

Sikkert fler en meg som fått 100% FSD uten godkjenning fra hverken EU el andre pekfingerfolk. Løsningen koster 69kr og fåes på Biltema. Mener Biltema kaller den treningsvekt ankel, 0,75kg ;) Funker som bare den.

Huff, NÅ får jeg sikkert kjeft fra alle reddharer og paragrafryttere  :police: Føljer faktiskt med på veien, bare at jeg ikke trenger og nappe i varken ratt eller andre ting lenger  ;D
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

ryback

Jeg synes nå at bilen har blitt flinkere til å holde stø kurs når det er påkjøringsfelt til høyre, men den er ikke 100% ennå. Men den har blitt såpass bra at jeg gidder å bruke AP når jeg ligger i høyre felt selv på veier med mange påkjøringsfelt, feks e18 fra Sandvika og inn mot Oslo.

Jeg synes ikke NoA er spesielt smidig når det kommer til feltskifte. Den avbryter mange ganger og noen ganger drar jeg så mye i rattet at AP skrur seg av. Kanskje det er enklere om man har en ankelvekt hengende på rattet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA