Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flere elbiler fører til mer kjøring.

Startet av elektrolux, mandag 14. oktober 2019, klokken 08:07

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Rollep på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Oddaa på onsdag 16. oktober 2019, klokken 16:45
Kjører (dessverre) en del mer enn før.
Hvorfor dessverre, det er da ingen som tar skade av at du kjører mer enn før.

En misforståelse blant en del elbil eiere er jo nettopp dette - det skader ingen.
Men dersom en faktisk tar elbilen på tur nedover Europa så er det jo ikke slik at denne turen ikke påvirker miljøet negativt. På en slik tur lader man f.eks med stor andel strøm produsert fra kull eller kjernekraft.
Det kommer også like mye svevestøv fra en elbil som fra en tilsvarende tung fossil. I bunn og grunn handler det om at forbruk alltid vil påvirke miljøet - og jo mer forbruk jo mer negativt påvirkning blir det - så dersom en går bananas ved overgang til elbil - ja så spises miljøfordelen opp ganske fort. Et ekstrem tilfelle vil jo være folk som f.eks Tesla Bjørn som har gjort det til levebrød å kjøre mil etter mil. Mange kan nok oppfatte denne aktiviteten der han prater varmt om elbiler og virkelig viser at man kan bruke elbil til lange distanser - er en aktivitet som fremmer miljøet. Men i bunn og grunn forbruker han opp ressurser og skader miljøet.

espenri

Vi faller inn i kategorien som kjører mer etter anskaffelse av elbil, det er fordi kjøp av elbil (i tillegg til fossil) var grunnet endring i transportbehov. Den ekstra kjørelengden hadde kommet uansett for min del, men den kom nå altså i form av el istedetfor billig diesel.

Dette er vel i praksis effekten av at elbilen er blitt "nummer to" bilen i en husholdning? Hvis man ser på de som har byttet fossil mot el som eneste bil tviler jeg på at tallene er like tydelige.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Klykken

Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. oktober 2019, klokken 07:16
Sitat fra: Rollep på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Oddaa på onsdag 16. oktober 2019, klokken 16:45
Kjører (dessverre) en del mer enn før.
Hvorfor dessverre, det er da ingen som tar skade av at du kjører mer enn før.
På en slik tur lader man f.eks med stor andel strøm produsert fra kull eller kjernekraft.
Og du mener kjernekraft er forurensende? Det er 0 utslipp.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

#33
Sitat fra: Kristian O på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:45Fra A til B med bil vil eg tru som regel er lengre enn A til B med fly, så det er nok lurt å ikkje kun sjå på gram pr passasjerkilometer.
Sant nok. Men det kan være en like stor/større omvei å komme seg til/fra flyplassen. Jeg har f.eks byttet ut fly med bil på Kongsberg - Bergen. Med fly må man da først kjøre bil til Sandefjord, som er ca 90 km i motsatt retning.

(Og så når man kommer seg til Bergen blir det leiebil, som regel fossil.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Orbit

Sitat fra: Klykken på torsdag 17. oktober 2019, klokken 08:08
Og du mener kjernekraft er forurensende? Det er 0 utslipp.

Ikke helt nullutslipp, men veldig mye bedre på CO2. I følge kjernekraftindustrien selv, er CO2-utslippene på linje med vannkraft - hvor begge har sine største bidrag fra bygging av anleggene (dvs 2-3% av livsløpsutslipp ift å produsere tilsvarende strøm fossilt).

(I tillegg kommer et avfallsdeponeringsproblem med dagens kjernekraft.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rollep

Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. oktober 2019, klokken 07:16
Sitat fra: Rollep på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Oddaa på onsdag 16. oktober 2019, klokken 16:45
Kjører (dessverre) en del mer enn før.
Hvorfor dessverre, det er da ingen som tar skade av at du kjører mer enn før.

En misforståelse blant en del elbil eiere er jo nettopp dette - det skader ingen.
Men dersom en faktisk tar elbilen på tur nedover Europa så er det jo ikke slik at denne turen ikke påvirker miljøet negativt. På en slik tur lader man f.eks med stor andel strøm produsert fra kull eller kjernekraft.
Det kommer også like mye svevestøv fra en elbil som fra en tilsvarende tung fossil. I bunn og grunn handler det om at forbruk alltid vil påvirke miljøet - og jo mer forbruk jo mer negativt påvirkning blir det - så dersom en går bananas ved overgang til elbil - ja så spises miljøfordelen opp ganske fort. Et ekstrem tilfelle vil jo være folk som f.eks Tesla Bjørn som har gjort det til levebrød å kjøre mil etter mil. Mange kan nok oppfatte denne aktiviteten der han prater varmt om elbiler og virkelig viser at man kan bruke elbil til lange distanser - er en aktivitet som fremmer miljøet. Men i bunn og grunn forbruker han opp ressurser og skader miljøet.
Så pass ja.

Veldig mye av min kjøring er langturer i Europa, og enda mer skal det bli når jeg blir pensjonist. Men det er jo godt å vite at hvis det blir for mye mas med lading og lignende kan jeg med rimelig god samvittighet gå tilbake til 911 eller Panamera :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Arha

Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. oktober 2019, klokken 07:16
Det kommer også like mye svevestøv fra en elbil som fra en tilsvarende tung fossil.
Dette stemmer heller ikke, da den farligste delen av svevestøvpartiklene er uforbrent eksos.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Øyvind.h

Sitat fra: Arha på fredag 18. oktober 2019, klokken 11:43
Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. oktober 2019, klokken 07:16
Det kommer også like mye svevestøv fra en elbil som fra en tilsvarende tung fossil.
Dette stemmer heller ikke, da den farligste delen av svevestøvpartiklene er uforbrent eksos.
Er ikke også en del av de skadelige partiklene fra bremsene, noe en elbil konsumerer vesentlig mindre av enn fossil?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nei til klimasvindel

Sitat fra: emurof på mandag 14. oktober 2019, klokken 13:21
Er det kausalitet, eller bare korrelasjon?

Hvorfor ikke heller spørre om det er en sammenheng, eller bare tilfeldige likheter?

Dampmaskin

Sitat fra: Nei til klimasvindel på fredag 18. oktober 2019, klokken 12:02
Hvorfor ikke heller spørre om det er en sammenheng, eller bare tilfeldige likheter?
Kanskje fordi kausalitet er en spesifikk type sammenheng, og korrelasjon ikke nødvendigvis er tilfeldig?

ryback

Jeg kjøpte elbil i juni. Jeg har fra tidligere el-sykkel og gammel en dieselbil som går på brukt frityrolje.
De turene jeg ofte tok med el-sykkel tidligere tas nå med el-bil. Småhandling etc. Jeg betaler faktisk like mye bompenger idag med elbil som det jeg gjorde tidligere med dieselbil pga mange flere passeringer. Dieselbilen har stått i 2-3 måneder nå. Det er vel på tide å ta en liten tur med den så den ikke "står på seg" feil.
Vi kjørte til Berlin i høstferien. Tidligere ville det blitt flytur/ingen tur.

hELgenen

https://www.aftenposten.no/digital/i/GGXBVx/Podkast-Et-halvt-ar-med-Tesla-Model-3--Har-endret-maten-jeg-bruker-bil-pa

Så der forsvant vel en del miljøgevinster opp i røyk. Noen formelig fråtser i billige mil. Minner meg litt om når det deles ut gratis alkohol - noen takler det bare ikke...

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. november 2019, klokken 23:43
Så der forsvant vel en del miljøgevinster opp i røyk. Noen formelig fråtser i billige mil. Minner meg litt om når det deles ut gratis alkohol - noen takler det bare ikke...
Hørte du podcasten i det hele tatt? Mesteparten av grunnen til at han kjørte lengre med elbil er jo at han heller kjører bil en fly på de lengre turene. Da blir vel heller miljøgevinsten enda større...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. november 2019, klokken 08:48
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. november 2019, klokken 23:43
Så der forsvant vel en del miljøgevinster opp i røyk. Noen formelig fråtser i billige mil. Minner meg litt om når det deles ut gratis alkohol - noen takler det bare ikke...
Hørte du podcasten i det hele tatt? Mesteparten av grunnen til at han kjørte lengre med elbil er jo at han heller kjører bil en fly på de lengre turene. Da blir vel heller miljøgevinsten enda større...

Det er akkurat det samme som vi gjør. Vurderer aldri fly til f.eks Bergen lengre, nå blir det bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. november 2019, klokken 13:22
Det er akkurat det samme som vi gjør. Vurderer aldri fly til f.eks Bergen lengre, nå blir det bil.
Samme her, har ikke flydd privat siden vi fikk vår første Tesla. Det inkludere og sommerferier til varmere strøk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA