Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flere elbiler fører til mer kjøring.

Startet av elektrolux, mandag 14. oktober 2019, klokken 08:07

« forrige - neste »

JorgenM

Nettavisen snur dette til noe svært negativt i overskriften sin på Facebook:

Norske elbileiere gjør noe overraskende negativt for miljøet

Sparer FB-kommentarene til fredags-øl'en  :+1: :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

stefse

Fakta: Det selges nå over halvparten elbiler i Norge. De fleste kommentarer i kommentarfelt, er negative til elbiler.

Konklusjon: De fleste kommentarfeltbrukere kjøper ikke ny bil.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

kVArh

#17
For noen går kjørelengden ned.
Kjørte km i året:

År                            Fosil          El        Total
2000 - 2015           24537        0             24537
2016                        6693        23135     29828
2017                        3241        23668     26909
2018                        2582        22570     25152
2019 (jan-aug)          0             14005     14005
2019                         0             21008     21008
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

OhmPaPa

Kjørelengden opp
Flygelengden dramatisk ned (kjører til søreuropa)
Toglengden noe ned
Busslengden halvert (fra ganske lavt i utgangspunktet)
Taxilengden litt ned (hvor blir det av Tesla sin autonome taxi?)
Sykling - økt noe (pga elsykkel - ikke pga miljø ol.)
Turgåing som før (alt for lite)
Hurtigbåt som før (ganske lite)

Summa summarum: bedre for miljøet - litt bedre for kondisen

gak

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 06:27
Sitat fra: gak på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 00:10
Det er jo like bra å kjøre fossilt i stedet for å fly? Det er mulig det blir billigere på korte strekninger å kjøre el, men å bruke det som argument for elbil stiller jeg meg sterkt tvilende til. Det er vel marginalt bedre å kjøre elbil vs fossil med hensyn til å reise med fly. Spesielt over korte strekninger.
Det er noen som tenker miljø og, ikke bare økonomi. Vi har f.eks 70 mil til familie som vi har kjørt elbil i stedet for fly 4-5 ganger i året siden 2013.

I tillegg vil nok en del Tesla eiere være uenig med deg i at det kun er marginalt billigere på Europatur...
Uffda. Jeg tenker ikke bare økonomi, ikke har jeg nevnt at det er billigere på de såkalte europaturene (europeisk strømmiks), men økonomi ligger til grunn for at jeg kjører elbil. Hva motivet er for å kjøre elbil burde være uinteressant. Å selvforherlige sine valg så lenge miljøet spares er også ok, men står på mitt. Det å kjøre langt med fossilbil i stedet for å fly er bedre mht utslipp av co2. Hvis valget sto mellom å kjøre fossilbil eller fly de 70 milene så ville du valgt fly?
Polo 2.5

Espen Hugaas Andersen

Fly kan fint ha mindre utslipp enn fossilbil, men det kommer litt an på hvilket fly, hvilken flyrute og hvor mange man er i bilen. Sånn grovt sett kan man regne 100-200 gram per passasjerkm, der en dieselbil er omkring 150 gram/km. Altså er man alene i bilen kan fly fort være renere.

For min del ville jeg ikke til særlig grad valgt fossilbil over fly. Økonomi spiller inn, men det er også det at elbil er bedre å kjøre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Men det er som du sier, Gak, det er jo egentlig irrelevant hvorfor folk bytter ut fly med elbil, der de ellers ikke ville byttet ut fly med fossilbil. Om det er økonomi, kjørefølelse eller miljø som er utløsende er likegyldig for miljøet.

Poenget er jo at folk velger å bytte ut 100-1400 gram per km (1-7 passasjerer) med 0-100 gram per km (avhengig av strømkilden - mer kull lengre sør).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

#22
Jeg kjører fordi jeg synes det er moro å kjøre. Hadde en 04' Mini Cooper S fra 2008-2010, den var hysterisk morsom å kjøre. Så hadde jeg en BMW 320D Coupe og en Passat 1.9TDI stasjonsvogn før jeg kjøpte en BMW i3 og etterhvert Tesla S. Passaten ble lite kjørt pga at den var kjip og kjedelig. 320 Coupeen og i3en ble mye kjørt pga at de var moro også. Nå med Tesla blir i3en litt kjedelig igjen og står derfor mer i ro, mens Teslaen får kjørt seg en del. Elbiler, og generelt litt "moro biler" innbyr helt klart til mer kjøring for min del.

Ellers, jeg prioriterer kjøring foran å fly. En ting er alt stresset på flyplasser med sikkerhetskontroller, innsjekk, pass og whatnot, for så å få det trangt og bråkete på flyet i x antall timer. En annen ting er det at man ikke får sett noe som helst mens man flyr. Med bil stopper man der det passer og tar alt i eget tempo. Opplevelsen er mye bedre for alle som deltar på bilturen, etter min erfaring.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Oddaa

Kjører (dessverre) en del mer enn før.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

hELgenen

Kjører akkurat som før. Men det jeg undrer på er om biltype slår inn her.

Rollep

Sitat fra: Oddaa på onsdag 16. oktober 2019, klokken 16:45
Kjører (dessverre) en del mer enn før.
Hvorfor dessverre, det er da ingen som tar skade av at du kjører mer enn før.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Jambo

Sitat fra: Rollep på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Oddaa på onsdag 16. oktober 2019, klokken 16:45
Kjører (dessverre) en del mer enn før.
Hvorfor dessverre, det er da ingen som tar skade av at du kjører mer enn før.
Mer utslipp av mikroplast fra økt dekkslitasje.

Kristian O

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 16. oktober 2019, klokken 06:58
Fly kan fint ha mindre utslipp enn fossilbil, men det kommer litt an på hvilket fly, hvilken flyrute og hvor mange man er i bilen. Sånn grovt sett kan man regne 100-200 gram per passasjerkm, der en dieselbil er omkring 150 gram/km. Altså er man alene i bilen kan fly fort være renere.

For min del ville jeg ikke til særlig grad valgt fossilbil over fly. Økonomi spiller inn, men det er også det at elbil er bedre å kjøre.
Fra A til B med bil vil eg tru som regel er lengre enn A til B med fly, så det er nok lurt å ikkje kun sjå på gram pr passasjerkilometer.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Oddaa

Sitat fra: Rollep på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Oddaa på onsdag 16. oktober 2019, klokken 16:45
Kjører (dessverre) en del mer enn før.
Hvorfor dessverre, det er da ingen som tar skade av at du kjører mer enn før.
Tja, mer trafikk er ikke akkurat målsetningen i byene. Svevestøv/ partikler genererer også elbilene. Og kondisen hadde vel vært bedre om jeg fortsatt syklet til og fra jobb.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA