Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flere elbiler fører til mer kjøring.

Startet av elektrolux, mandag 14. oktober 2019, klokken 08:07

« forrige - neste »

elektrolux

I følge denne artikkelen er det de med flere elbiler som kjører mest.

https://www.nettavisen.no/nyheter/slik-endrer-elbilen-kjoremonsteret/3423854351.html

Det stemmer med vårt bruksmønster, men spørsmålet er om vi ville kjørt mindre med ferre elbiler i stallen.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rævedilter

Iom. at de variable kostnader med å kjøre er lågare på ein elbil enn fossilbil vil det jo verta kjørt meir totalt ja, uavhengig av om ein har ein eller fleire elbiler. Miljøaspektet vil og gjera det lettare å setje seg i elbilen i staden for å nytta andre transportmilder.

JorgenM

Langt billigere å kjøre EL, så klart vi kjører mer :)
Vi kjører de 3-4 milene til nærmeste by et par ganger i uka i stedet for å handle på den lokale og dyre butikken (der også bygdadyret bor...) ca 500 meter unna huset.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Espen Hugaas Andersen

Jeg har ved flere anledninger byttet ut fly med elbil. Så for min del stemmer det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Vi kjører også mer enn før, men har knapt satt mine føtter i et fly siden vi fikk elbil(er).

Polestar

Jeg har ved flere anledninger byttet ut sykkel med elbil. Så for min del stemmer det.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Orbit

Nå skiller undersøkelsen så langt jeg kan se ikke mellom at brukerne kjører mer fordi de har skaffet seg elbil, og de som skaffer seg elbil fordi de kommer til å kjøre mer. Selv havner jeg i siste kategori, da jeg så at årlig kjørelengde kom til å femdoble seg (4' -> 20'/år). Det var for oss litt mer akseptabelt å kjøre mye når det ble elektrisk, selv om jeg godt vet at også elbilkjøring bidrar noe i negativ retning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Roy Aasen

Jeg kjører avgjort noe mer...men det er fordi dieselvogna blir spart så langt det råd.
Snitt i måneden er ca 5500 km eller sånn ca 65000km i året.
Extra kjøring bare fordi at det er elbil, nei det orker jeg ikke.😊


Vesel

#8
Tviler ikke. Jeg kjører ihvertfall mye mer nå med elbil enn før uten. Har måttet øke årlige kjørelengde hos forsikringsselskapet fra 8 000 km til 30 000 km, men kan forhåpentligvis redusere litt igjen nesten år. Økninga i kjøring har litt å gjøre med økning i behov, men trolig mest med at jeg nå kan kjøre med god samvittighet både for miljøet og for lommeboka. Teknologibomba Tesla Model 3 er også utrolig artig å kjøre med alle sine finesser og funksjoner, og den er komfortabel og ligger godt på veien, og det gjør at jeg gleder meg til hver eneste tur og finner stadig "unnskyldninger" for å kjøre den.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

emurof


jlan

Sitat
- Den gjennomsnittlige økningen i forsikret kjørte kilometer utgjør 2,4 prosent av den totale forsikrede kjørelengden blant de som har kjøpt elbil. Det kan brukes som et estimat på den negative effekten av kjøp av elbil i stedet for bensin/dieselbil, sier Erik Figenbaum og Susanne Nordbakke i TØI til Nettavisen.
Man tar altså for gitt at det å kjøre bil er negativt. Men da ser man jo bort fra ting som:
- Elbil i stedet for fly mm.
- Mer tilgjengelig arbeidskraft (siden mindre tid brukes på transport).
- Spredning av influensaepidemier på offentlige transportmiddel.
- Fare for å skade seg som fotgjenger eller syklist.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jon65

Bilkjøring i de store byene i rushperioden er vel negativt.
Utover det er det vel stort sett ikke negativt utover det man bruker av energi som ikke er all verden?

Kristian O

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:33
Jeg har ved flere anledninger byttet ut fly med elbil. Så for min del stemmer det.
Vi også. To turer til Spania med elbil, det hadde vore HEILT uaktuelt med fossil.
I tillegg blir også turer i Norge som tidligere betydde fly no tatt med elbil.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

gak

Jeg tror økningen i bilkjøringen er uavhengig om det er elbil eller fossilbil. At en bare kan kjøre elbil - og ikke fossilbil- i stedet for å fly er jo helt idiotisk. Det er jo like bra å kjøre fossilt i stedet for å fly? Det er mulig det blir billigere på korte strekninger å kjøre el, men å bruke det som argument for elbil stiller jeg meg sterkt tvilende til. Det er vel marginalt bedre å kjøre elbil vs fossil med hensyn til å reise med fly. Spesielt over korte strekninger.
Det som er årsaken (tror jeg) er at det er billigere å kjøpe elbil og kjøre elbil. Jeg kjører i stedet for å ta kollektivt, og sykkelen har ikke blitt brukt siden 2015.  Bilhold er endelig blitt billig i forhold til andre land vi gjerne sammenligner oss med, men det fordrer en elbil.
Polo 2.5

turfsurf

Sitat fra: gak på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 00:10
Det er jo like bra å kjøre fossilt i stedet for å fly? Det er mulig det blir billigere på korte strekninger å kjøre el, men å bruke det som argument for elbil stiller jeg meg sterkt tvilende til. Det er vel marginalt bedre å kjøre elbil vs fossil med hensyn til å reise med fly. Spesielt over korte strekninger.
Det er noen som tenker miljø og, ikke bare økonomi. Vi har f.eks 70 mil til familie som vi har kjørt elbil i stedet for fly 4-5 ganger i året siden 2013.

I tillegg vil nok en del Tesla eiere være uenig med deg i at det kun er marginalt billigere på Europatur...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA