Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Advarer mot «fantombremsing» på Tesla

Startet av vegardg, søndag 13. oktober 2019, klokken 19:26

« forrige - neste »

LitenKuling

Virker som model 3 ble litt bedre med 32.11.1 :+1: . Synd det ikke går ann å skru av adaptiv cruisekontroll. Autosteer med vanlig cruisekontroll hadde jo vært  mye bedre frem til de klarer å fikse bremsingen.
TM3 LR AWD

geirci2

Sitat fra: vegardg på søndag 13. oktober 2019, klokken 23:22
Sitat fra: geirci2 på søndag 13. oktober 2019, klokken 21:17
På en kjøretur Trondheim-Orkanger t/r i dag lot jeg derfor Tesla'n få en ny sjanse - og hva skjer? Som å kjøre en helt ny bil - INGEN fantombremsing
Bremser den ikke oppe på Sandmoen lengre?

Vet ikke, slo på/av ACC før/etter Klett-krysset :-)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Vesel

#17
Opplever fantombremsinger mest i sammenheng med tunneller og større broer, og i nærheten av vogntog og større lastebiler. Bremsingene er ubehagelige, spesielt for passasjerer, (og pinlige når det er bil bak) men opplever dem overhodet ikke som farlige så lenge bilen bak holder et minimum av avstand.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

S4e

Sitat fra: LitenKuling på søndag 13. oktober 2019, klokken 23:30
Virker som model 3 ble litt bedre med 32.11.1 :+1: . Synd det ikke går ann å skru av adaptiv cruisekontroll. Autosteer med vanlig cruisekontroll hadde jo vært  mye bedre frem til de klarer å fikse bremsingen.

Jeg opplever også en betydelig forbedring med 32.11.1. 

Minimalt med fantombremsing eller nøling å kjøre forbi "skumle" lastebiler etc.
Generelt mykere både bremsing og akselerasjon.
Synes også den ikke drar til høyre ved påkjøringsfiler uten markering, men holder seg med samme avstand i forhold til markering på venstre side.

(Med alle mulige forbehold - kanskje lysforholdene har vært gunstige de siste gangene jeg kjørte...)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Bzzlink

Ser flere skriver at bilen smeller inn bremsene, det har jeg aldri opplevd, kun at den slår på regen.

Hvis den for noen foretar nødbrems så skjønner jeg at de blir redde.


1000kwh

Har noen her opplevd faktisk ABS-bremsing under kjøring med autopilot og uten at det har vært en reel fare? Det tviler jeg veldig sterkt på, for det røsker ekstremt i setebeltet. Mange hevder det er "bråbremsing", men lyden fra bremsepedalen er bare at den spretter tilbake og ikke at ABS har slått inn.

Sier ikke at det er bra nok med det som skjer i dag, men det finnes mange dramaqueens som skal advare mot alt mellom himmel og jord.

Nickelilltroll

Krisemaksimering på sitt beste!  :D Har da mange fantombremsinger jeg og, som alle andre. Men går da ann og ikke vare så skvetten og heller følge med på hva autopiloten driver med. Må si detta blitt mye bedre på min bil etter sw V10.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

RuneW

Sitat fra: mwillanger på mandag 14. oktober 2019, klokken 13:20
Ser flere skriver at bilen smeller inn bremsene, det har jeg aldri opplevd, kun at den slår på regen.

Hvis den for noen foretar nødbrems så skjønner jeg at de blir redde.

Kan bare snakke for meg selv men jeg har (på motorvei) aldri opplevd at bilen bruker bremsene ved fantombremsing, kun bremsing med motor (regenerering). Og etter 15.000km tror jeg det har skjedd kanskje 10 ganger at dette har vært "dramatisk".
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

MrBeery

#23
Dette er faktisk et vanlig problem i bransjen. BMW i3 og Audi Etron lider også av fantombremsing. Har en god del erfaring med i3 og den er svært lite glad i lastebiler, reflekterende skilt og tunneller.

znkr

Sitat fra: vegardg på søndag 13. oktober 2019, klokken 23:22
Sitat fra: geirci2 på søndag 13. oktober 2019, klokken 21:17
På en kjøretur Trondheim-Orkanger t/r i dag lot jeg derfor Tesla'n få en ny sjanse - og hva skjer? Som å kjøre en helt ny bil - INGEN fantombremsing
Bremser den ikke oppe på Sandmoen lengre?
Har testet både Model 3 og Model S på det partiet der. Blir alltid nedbremsing når påkjøringsrampen kommer på toppen der. Retning Trondheim altså.

Gjenstår å teste det med v10...
Model Y LR 2022

emurof

Sitat fra: vegardg på søndag 13. oktober 2019, klokken 19:26
https://www.nrk.no/ostfold/advarer-mot-_fantombremsing_-pa-tesla-1.14714384

SitatTesla Norge bekrefter at de har fått enkelte tilbakemeldinger om problemet og at de jobber med å undersøke saken.

Enkelte, faktisk. Om de ikke innser at ALLE Teslaer fantombremser i hytt og pine kan en undres hvor mye data de faktisk samler inn fra bilene.

Jeg merker ikke noe særlig fantombremsing. Har vel hatt det kanskje et par ganger, men det begynner å bli en stund siden nå.

Da tenker jeg på skikkelig "bråbrems", ikke bare at den ikke øker hastigheten til angitt hastighet eller sakker rolig ned.

turfsurf

Sitat fra: MrBeery på mandag 14. oktober 2019, klokken 14:07
BMW i3 og Audi Etron lider også av fantombremsing. Har en god del erfaring med i3 og den er svært lite glad i lastebiler, reflekterende skilt og tunneller.
Kan bekrefte at i3 fantombremser og, men den leser ihvertfall fartsgrensene. i3 har dog en morsommere variant hvor den ignorerer bilen foran og med stor glede kjører inn i den hvis du ikke følger med (og nei, jeg hadde ikke byttet til DCC modus).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eraser

Tør ikke bruke dette om jeg har en bil liggene for nært bak, heller ikke forbi påkjøringsfelter. Har ikke fått testet så mye etter v10 oppgradering. Noen som mener dette er bedre med HW3?

finn_roen

#28
Trist at AP2 er så dårlig, jeg har i mange år brukt AP1, og både autopilot og adaptiv cruice control har fungert overraskende god, ble sjokket da jeg nylig kjøpte model3 med AP2, den er jo direkte livsfarlig  :o
Erfaringene er med software V10

Autowinder

Det er sikkert en stor andel av de nesten 14000 TM3 eierne som ikke har oppgradert software i bilene sine. I sommer hadde jeg noen oppbremsinger som bilen gjorde, men opplevde det aldri som farlig. En del førere kan nok oppleve det som skummelt, men det er blitt borte med de siste oppdateringene. Nå er det jo kommet Joe mode som demper lyden også, så da er det jo sikkert en del sarte sjeler som kan unngå at det kommer en teskje eller to i trusa.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA