Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lunch-forberedelser (eller hvordan møte anti-el-bil-argumenter)

Startet av RuneW, tirsdag 14. februar 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

flux

Selv om det ikke fantes noe klimakrise, eller om bensin kostet 1/4 av dagens pris, eller lokalmiljøet var upåvirket av type motor, vil elmotoren erstatte forbrenningsmotoren i det batterier blir effektive/billige nok, eller det kommer en annen effektiv måte å generere strøm på. Elmotorer er suveren på alle måter vs en forbrenningsmotor, når en ser bort fra hvor energien kommer fra.

Den har allerede erstattet den på noen områder:
- Skipsfart (diesel elektrisk fremdrift)
- RC biler/fly/helikoptre
- Droner
- Verktøy




jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 18. februar 2012, klokken 08:38
Det hele koker jo ned til hva man faktisk vil selv. Jeg er ingen "tree hugger", og hvis jeg måtte ha betalt moms og andre avgifter, full årsavgift, bompenger etc. så hadde jeg aldri kjøpt en Leaf. Da ville det ha tatt altfor lang tid, om faktisk mulig, å spare inn differansen på billig energi kontra dyr bensin/diesel.

Jeg hadde nok kjøpt den alikevel. Vi skulle jo ha en ny bil, og alternativ fossil konkurrent er Golf 1.6TDI. En ok utstyrt slik koster det samme som Leafen hadde kostet med fulle avgifter og merverdiavgift (350k). Da hadde jeg fortsatt spart ca. 15k i året i drivstoffutgifter.

Hvis det ikke fantes offentlige ladestasjoner samt enkelte hurtigladere hadde jeg derimot ikke kjøpt den, selv med ennå lavere pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Offentlig infrastruktur er veldig viktig, Norge må gire opp farten nå når salget tar av. Vi må få bygget ut flere hurtigladere og kombinere alle nye enkle 16A ladepunkter med Mennekes 11kw / 22kw punkter der det er 400V nett.


Griffel

Sitat fra: flux på tirsdag 21. februar 2012, klokken 16:24

Altså 427g på 1,6 km (265g/km) når strømmen kommer fra et skittent e-verk.

Til slike argumenter er bare å si at: Det er kraftverkets problem ikke bilens.

Det er ingen som helst grunn til på produsere elektrisitet med slike utslipp, annet et at det kan være økonomisk for eier av kraftverket.
Dette kraftverket bør stenges ned, og erstattes av noe bedre. Alternativene finnes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 21. februar 2012, klokken 16:42
Altså 427g på 1,6 km (265g/km) når strømmen kommer fra et skittent e-verk.

Regnestykket er feil. Det går ut ifra at batteriet skal lades opp med 24kWh. Det er bare aktuelt den aller første gangen det lades opp. Senere vil det ikke ta imot mer enn ca. 21kWh da det er en reserve i bunn og topp som vi ikke får bruke. Tallene må altså ganges med ca. 0.87, mao. 230g worst case. Men de fleste vil nok klare mer enn 117km på fullt batteri i snitt over året. Jeg klarer minst 100km i sterk kulde så jeg regner med at årssnittet blir rundt 130km. Så om jeg ganger med 0.9 en gang til blir tallet 207g/km.

Bensin slipper ut minst like mye CO2 under produksjon som under bruk, så alle fossilbilers utslipp kan minst ganges med to.

Men om vi skal regne worst case kull som marginal elkraft må vi nesten bruke marginalen på oljeproduksjon også. Det er oljesanden i Canada. Dette er den dyreste og skitneste oljen å produsere, om vi bruker mindre er det her fallet kommer. Bensin produsert fra oljesand slipper ut ca. 3-4 ganger så mye CO2 under produksjon som under bruk. En Prius drevet med bensin fra oljesand får altså et CO2-utslipp på ca. 4-500g/km, eller minst det dobbelte av Leafen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. februar 2012, klokken 17:27
Sitat fra: Griffel på tirsdag 21. februar 2012, klokken 16:42
Altså 427g på 1,6 km (265g/km) når strømmen kommer fra et skittent e-verk.

Regnestykket er feil. Det går ut ifra at batteriet skal lades opp med 24kWh. Det er bare aktuelt den aller første gangen det lades opp. Senere vil det ikke ta imot mer enn ca. 21kWh da det er en reserve i bunn og topp som vi ikke får bruke. Tallene må altså ganges med ca. 0.87, mao. 230g worst case. Men de fleste vil nok klare mer enn 117km på fullt batteri i snitt over året. Jeg klarer minst 100km i sterk kulde så jeg regner med at årssnittet blir rundt 130km. Så om jeg ganger med 0.9 en gang til blir tallet 207g/km.

Bensin slipper ut minst like mye CO2 under produksjon som under bruk, så alle fossilbilers utslipp kan minst ganges med to.

Men om vi skal regne worst case kull som marginal elkraft må vi nesten bruke marginalen på oljeproduksjon også. Det er oljesanden i Canada. Dette er den dyreste og skitneste oljen å produsere, om vi bruker mindre er det her fallet kommer. Bensin produsert fra oljesand slipper ut ca. 3-4 ganger så mye CO2 under produksjon som under bruk. En Prius drevet med bensin fra oljesand får altså et CO2-utslipp på ca. 4-500g/km, eller minst det dobbelte av Leafen.
I tabellen er det ført opp 1050g/kWh og etter det de fleste her skriver går det ca 2,6kW/mil så det stemmer jo forsåvidt ganske bra, med de flestes erfaring.
Det som er meningsløst er påstanden om at det kreves 1050g CO2 for å produsere 1kWh.

Men hvorfor trekker en  fram denne tabellen som viser Nissan som stor forurenser som moment til Lunch diskusjonen?

kanskje det var relevant om en trenger å bygge et forurensende kullkraftverk for å forsye elbilene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RuneW

Sitat fra: Griffel på tirsdag 21. februar 2012, klokken 18:13
Men hvorfor trekker en  fram denne tabellen som viser Nissan som stor forurenser som moment til Lunch diskusjonen?

Det kan jo være greit å være forberedt på noe slikt som denne tabellen...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Rasmus.B

Kanskje man burde koble huset sitt fra strømnettet og erstatte det med ett eller flere strøm aggregater? Ville det være miljøvennlig og smart? Tviler på det. Kan jo spørre tvilerne om det til lunch.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Aspiranten

#99
Ja man kan fint legge til at det blir for dumt å varme opp huset med polsk kullkraft når man kan ha dieselaggregat i hagen istedetfor 8)

Forøvrig er disse kullkraftverkene noe forbanna svineri selv når vi ser bort fra CO2 komponenten. Kvikksølv og andre tungmetaller gir kreft og pusteproblematikk. Når kraftbehovet vårt går på helsen løs bør man se seg om etter andre alternativer. Anbefaler folk å få tak i fullversjonen til denne filmen og se dokumentaren om kullproblemet i USA. Den vant blant annet prisen for beste dokumentar under Bergen Internasjonale Filmfestival.


http://www.youtube.com/watch?v=c5wmUkpOCKE

Det handler jo om å ha argumentene klare, å være forberedt, og samtidig så mener jeg oppriktig at vi alle har ett ansvar for å redusere strømforbruket- og å si klart og tydelig ifra til politikerene hvilke energikilder det er vi ønsker å ha.

Kull er ikke en del av dem.
Nissan Leaf

BE

Sitat fra: flux på tirsdag 21. februar 2012, klokken 16:24


Helt greit dette, nå kan du be samme gjengen bruke tilsvarende strømkilde til å produsere drivstoffet til bensin og dieselbiler... Husk da at de må ta med all energibruk fra brønn til hjulene.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Xtian




Griffel

Sitat fra: flux på onsdag 22. februar 2012, klokken 19:30

Denne er minst like gal som den andre.
Noen argumenterer med at elbilen får strøm verdens verste kullkraftverk. Det kan overhode ikke anføres for rafinering av bensin. De 6 kWh som her kreves for å rafinere en Gallon bensin er vesentlig varme som ikke kommer via elnettet og derfor ikke kan kommer fra et kullkraftverk. Det meste av energien komme fra råoljen (assosiert gass). Siden virkningsgraden ved brenning er mye bedre enn omsetning i en bensinmotor kreves det mindre enn 0,3kg naturgass for å skaffe energi til rafinering av 1l bensin.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA