Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete

Startet av Jambo, søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28

« forrige - neste »

OhmPaPa

Sitat fra: Burger på lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:15
https://www.aftenposten.no/norge/i/q1a1/9-sporsmal-og-svar-om-hva-det-betyr-at-Oslo-sentrum-skal-bli-bilfritt

Ap, SV og MDG sier i sin byrådserklæring at sentrum innenfor Ring 1 skal bli bilfritt innen bystyreperioden — det vil si før neste kommunevalg i september 2019

Når jeg graver så ser det ut som der er AP mener de står bak bilfritt sentrum i Oslo, og at mdg sine krav til rettlegging for sykkel var enkle å godta. Sitter på mobil og skal grave litt mer når jeg er foran pc.

Oslo sentrum blir da også fritt for folk i min situasjon. Har helseproblemer men kvalifiserer ikke for handicap-parkering. Pga privatbil får jeg til å være sosial og treffe venner av og til.

Så snart må jeg takke nei til vennelag eller fake meg til handicap-skilt. Hmmm...

Elbil fundamentalist

https://www.tv2.no/a/10805908/

Kan sikkert finne 100 artikler som støtter at MDG gjør alt de kan for å gjøre det vanskelege å kjøre bil i byen. At folk er for klimavennlig by og mindre utslipp betyr ikke at man ønsker en reversering av elbilsatsningen i Oslo, men slik tolker altså MDG «klimavennlig». Å fjerne biler uavhenging av drivlinje fordi det er «urettferdig bruk av plass» at dieselbussen skal stå i kø bak elbilen. Utenom rushtiden kjøre 1000vis av busser med under 10 personer om bord, samt at jo færre som har elbil, jo fler vil fly korte flyturer der bilturer før dominerte.

Poenget mitt er at ensakpartier sjeldent løser ensak problemet sitt på en god og helhetlig måte, som faktisk ender opp med å gjøre det verre med det vil forbedre. MDG har dårlig tid med å jage bilene ut av byen, mens bilene fortsatt forurenser. At AP støter dette er kun fordi dem ønsker å bygge langt fler boliger enn det er infrastruktur til. Å ikke bygge ut infrastruktur, bygge tett i tett høye grå boligblokker og tvinge folket over på kollektive løsninger er en politikk som har vist seg å fungere dårlig.

Å tvinge befolkningen ut på sykkeltur sommer som midtvinters fører til langt fler skader og dødsulykker slik at små barn mister moren sin når hun blir ihjelkørt av bussen. Den artikkelen kan du Google frem selv.

Nå som mdg satser null og til og med å fjerner gatelading, hindre man effektivt at  folk som bor i blokk uten egen privat parkeringsplass, får kjøpt elbil. Da opprettholder man dogmet at elbilfordelene bare er for rike folk med enebolig, og det svekker opinionens støtte. At elbilsatsningen reelt blir ofret i klimamålet, blir for dumt, men det løser over tid problemet til tråden med køer på ladestasjoner.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Ingeniøren

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 19. oktober 2019, klokken 23:04
Sitat fra: Burger på lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:15
https://www.aftenposten.no/norge/i/q1a1/9-sporsmal-og-svar-om-hva-det-betyr-at-Oslo-sentrum-skal-bli-bilfritt

Ap, SV og MDG sier i sin byrådserklæring at sentrum innenfor Ring 1 skal bli bilfritt innen bystyreperioden — det vil si før neste kommunevalg i september 2019

Når jeg graver så ser det ut som der er AP mener de står bak bilfritt sentrum i Oslo, og at mdg sine krav til rettlegging for sykkel var enkle å godta. Sitter på mobil og skal grave litt mer når jeg er foran pc.

Oslo sentrum blir da også fritt for folk i min situasjon. Har helseproblemer men kvalifiserer ikke for handicap-parkering. Pga privatbil får jeg til å være sosial og treffe venner av og til.

Så snart må jeg takke nei til vennelag eller fake meg til handicap-skilt. Hmmm...

Eller bli politiker for de skal vel forsatt kjøre....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rollep


Orbit

#95
Litt tilbake til tråden: Fant ut at app'en til "Enel X" (Italia) tillater at en reserverer en ladestasjon i opptil 3x15 minutter før ankomst (deretter blokkes reservering i 20 minutter dersom en ikke dukker opp). Reservasjonstjenesten koster €25/år.

Dette skal angivelig også fungere mot laderne til CK og Ionity! Liker ikke helt tanken med å betale seg forbi køen, men det er i alle fall greit å være oppmerksom på hva som skjer dersom det står "Reservert" på skjermen på laderen, og noen freidig ruller inn foran denne. Det hjelper ikke på køavviklingen at laderen står ubrukt i opptil 45 minutter. Det ser ut som laderen må være ledig for å reservere, men smetter en inn en reservasjon i det noen kobler fra, blir det fullt av postkasser i skjegget for den som står og venter.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

emurof

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:45Det å gå i butikken 10 ganger og handle småvarer istedenfor en stor handlevogn skal bli belønnet?

Ja, hvis det er store problemer med handlekø som gir store forsinkelser så kan jo det være en mulig løsning?

emurof

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 19. oktober 2019, klokken 23:04
Sitat fra: Burger på lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:15
https://www.aftenposten.no/norge/i/q1a1/9-sporsmal-og-svar-om-hva-det-betyr-at-Oslo-sentrum-skal-bli-bilfritt

Ap, SV og MDG sier i sin byrådserklæring at sentrum innenfor Ring 1 skal bli bilfritt innen bystyreperioden — det vil si før neste kommunevalg i september 2019

Når jeg graver så ser det ut som der er AP mener de står bak bilfritt sentrum i Oslo, og at mdg sine krav til rettlegging for sykkel var enkle å godta. Sitter på mobil og skal grave litt mer når jeg er foran pc.

Oslo sentrum blir da også fritt for folk i min situasjon. Har helseproblemer men kvalifiserer ikke for handicap-parkering. Pga privatbil får jeg til å være sosial og treffe venner av og til.

Så snart må jeg takke nei til vennelag eller fake meg til handicap-skilt. Hmmm...

Samme her. Jeg har ingen problemer eller noe slikt, men hvis jeg ikke får parkert i Oslo sentrum så kan jeg heller ikke dra dit. Kollektivtransport tar for lang tid. Jeg har sluttet å dra ned til sentrum. Jeg var der ofte før.

jkirkebo

Sitat fra: emurof på mandag 21. oktober 2019, klokken 10:17
Samme her. Jeg har ingen problemer eller noe slikt, men hvis jeg ikke får parkert i Oslo sentrum så kan jeg heller ikke dra dit. Kollektivtransport tar for lang tid. Jeg har sluttet å dra ned til sentrum. Jeg var der ofte før.

Det er nok av P-hus nær sentrum du kan bruke. Paleet for eksempel.

Selv tilbringer jeg mer tid i sentrum jo færre biler det blir der. Håper alle sidegatene til Karl Johan blir gågater snart. Det er gågatene som skaper liv i byene, ikke bilene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

espenri

Jeg er enig, jeg bruker også mer tid i sentrum enn tidligere. Synes også det er enklere med bil i det siste, kjører til det parkeringshuset som er nærmest der jeg ønsker å oppholde meg og parkerer der. Slipper bekymre meg for at det ikke er ledig parkering og kjøre gate opp og gate ned for å finne gateparkering.

Jeg skjønner ikke dere som synes det er så voldsomt mye vanskeligere nå enn før? Var det slik at når dere kjørte bil til byen før så fikk dere alltid plass utenfor den ene butikken dere skulle til? Reiste dere til sentrum for å oppholde deg kun et sted, eller flyttet du bilen rundt i byen etter hvor dere skulle? Jeg klarer ærlig talt ikke se for meg at det er så mye vanskeligere nå med parkering i p-hus og/eller kollektivt.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Rollep

Sitat fra: Orbit på søndag 20. oktober 2019, klokken 19:12
Litt tilbake til tråden: Fant ut at app'en til "Enel X" (Italia) tillater at en reserverer en ladestasjon i opptil 3x15 minutter før ankomst (deretter blokkes reservering i 20 minutter dersom en ikke dukker opp). Reservasjonstjenesten koster €25/år.

Dette skal angivelig også fungere mot laderne til CK og Ionity! Liker ikke helt tanken med å betale seg forbi køen, men det er i alle fall greit å være oppmerksom på hva som skjer dersom det står "Reservert" på skjermen på laderen, og noen freidig ruller inn foran denne. Det hjelper ikke på køavviklingen at laderen står ubrukt i opptil 45 minutter. Det ser ut som laderen må være ledig for å reservere, men smetter en inn en reservasjon i det noen kobler fra, blir deg fullt av postkasser i skjegget for den som står og venter.
Hvis det står reservert på skjermen kommer ikke noen å freidig rulle inn foran den, der kommer nemlig min bil være plassert i vente på at laderen åpnes opp slik at jeg kan få startet ladinga :)

Blir meget overrasket og skuffet hvis CK og Ionity er med på dette tullet.

Hvis dette blir virkeligheten i fremtiden blir det nok slutten på elbileventyret for min del.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

#102
Det ser i alle fall ut i app som om det er mulig å reservere både hos CK og Ionity. Jeg får ikke prøvd på ordentlig, da jeg ikke har betalt for denne tjenesten (og får beskjed om det når jeg bruker reservasjonsknappen). Men er nesten fristet til å betale ett år, bare for å verifisere at dette faktisk er hva det ser ut som. Strømprisen via Enel X (JuicePass) er ikke gunstig, men en kan jo lade noen sekunder på deres pris, for så gå over til standard priser med annet kundeforhold. Nei, dette blir bare tull.

Fikk heldigvis ikke knapp for reservasjon på en opptatt kontakt, så kan ikke kaste ut noen som allerede lader med denne app'en.  8)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.



2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rollep

#103
Dette likte jeg ikke i det hele tatt. Her må vi nok inn på Facebook siden til Ionity Nordic å stille dem spørsmål om hva som skjer.

Det er nå en ting her i Norge der folk er nok så tålmodige og beskjedne. Men kan se for meg at det blir problemer når de mer hissige folka på kontinentet svinger innom med lav SOC, dårlig med tid, og finner ut at tilsynelatende ledige ladere er allikevel ikke tilgjengelige. Da ville jeg nok ikke prøvet å holde på min rett som reservasjonsholder ;D

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA