Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete

Startet av Jambo, søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28

« forrige - neste »

elbil-1

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. oktober 2019, klokken 17:11
Kanskje rema innfører et gebyr på de som har mange varer i kurven? Det kunne kanskje fått bort køen i kassa.

hihi - ser ironien i den kommentaren (håper jeg det var)

Vil dere at en kunde i butikken, som har lempet handelvogna full og skal handle for 10 ganger så mye som han med den lille varekurven, skal betale 50% ekstra for varene han har i vogna?

Det å gå i butikken 10 ganger og handle småvarer istedenfor en stor handlevogn skal bli belønnet?

Kanskje rema skulle ha 2 kasser i hver butikk - en med normale priser for småinnkjøp og en for de som skal ha en hel handlevogn - men der er prisen 50% høyere enn i små-kassa?

Det er slik lading prises i dag...  helt tullete spør du meg!



Ferry

Sitat fra: jlan på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 10:59
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. oktober 2019, klokken 14:48
Kjipt å stå der med E-Tron da som fortsatt holder 100kW+ ved 80% SOC. Selv på 90% lader den med over dobbel
Kanskje til det beste for E-tron eiere at de ikke får ladet mer enn 80% da. Batteriene holder nok ikke lenge hvis de til stadighet topplades med den hastigheten.

Ladehastigheten på E-tron er ikke høyere enn for småbilene. Så hvis E-tron kommer til å slite med batteriene, så kommer alle andre til å gjøre det  også. 100 kw på E-tron er ca. 1C.
50 kW på 1.gen. Leaf/i3/e-Golf m.fl. er over 2C.


geear

Det er ikke riktig for e-Golf iallfall, kjenner ikke de to andre.

e-Golf 190 lader med godt 1,6C.
e-Golf 300 lader med godt 1C.
e-tron 55 lader med knapt 1,6C.

Uansett er vel alle fortsatt på utprøvingsstadiet, så det blir spennende hva tiden bringer. Forskjellige kjemier, oppbygning og kjøle/varme-system påvirker.

Ferry

Lader ikke noen av e-Golfene med 50 kW? Om det du skriver stemmer blir det slik:

e-Golf 190, 24,2 kWh brutto. 1,6 C --> 38,7 kW
e-Golf 300, 35,8 kWh brutto. 1C --> 35,8 kW
e-tron 55, 95 kWh brutto. 1,6C --> 152 kW

Så e-tron som lader med 100 kW er ganske snillt. Den skal kunne klare 150 kW(?)
Ladekurve her: https://electrek.co/2018/12/18/audi-e-tron-155-kw-fast-charge-rate/. Ser ut til å klare over 50 kW nesten helt til 100%.

Poenget mitt var egentlig at de små 1. generasjons elbilene lader hardere på 50 kW enn e-tron på 100 kW. F.eks. i3 60 Ah lader drøyt 2C. Oppunder 50 kW på 22 kWh batteri.

Espen Hugaas Andersen

Det er snakk om ganske annerledes batterikjemi på de tidligere bilene. Skal man sammenligne, så må man gjøre det med de nyere bilene som har fått mer tilsvarende batterikjemi. F.eks Leaf e+ (1,2C), e-Niro (1,2C) eller Kona (1,2C).

1,6C er i overkant av hva andre gjør med svært like celler. Men jeg skal ikke si at det er for mye. Kjølingen på e-tron virker ganske bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Det er maks 125 A (* 400 V = 50 kW). e-Golf har vel nominell spenning rundt 320 V eller noe, så de ligger typisk 35 - 38 kW på hurtiglading. Ved høy SoC (høyere spenning) begrenses strømmen (A) av at batteriet begynner å bli fullt.

Dette er vel temmelig off topic, men fortjener kanskje en egen tråd? Prøvde å dra i gang en lignende for Ioniq (1. gen) en gang, som lader med over 2C...

gak

Sitat fra: gr på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:08
Det er maks 125 A (* 400 V = 50 kW). e-Golf har vel nominell spenning rundt 320 V eller noe, så de ligger typisk 35 - 38 kW på hurtiglading. Ved høy SoC (høyere spenning) begrenses strømmen (A) av at batteriet begynner å bli fullt.

Dette er vel temmelig off topic, men fortjener kanskje en egen tråd? Prøvde å dra i gang en lignende for Ioniq (1. gen) en gang, som lader med over 2C...
Innlegget er helt i tråd med tema. 35-38 kW stemmer bra med mine erfaringer. Må si det er skuffende når jeg ble lovt 50 kW. Spist er spist.
Polo 2.5

fredag

Sitat fra: hELgenen på mandag 14. oktober 2019, klokken 07:30
Sitat fra: automat på mandag 14. oktober 2019, klokken 00:08
Nå var jo alle kommunale ladeplasser i Oslo gratis inntil nylig. Var det ikke meningen å kunne bruke disse til nattlading?

Det korte svaret er NEI. Jeg tror ikke Oslo kommune ønsker å betale for å drift av en elbil park.
Tror meningen var å HJELPE til for å gjøre det ENKLERE å bruke elbiler, men ikke at man så for seg at folk
skulle tanke opp over natten. Dette er jo i bunn og grunn ren folkeskikk - når folk kommer med smaksprøver forsyner man seg ikke av hele fatet.

Dette er helt feil.

Ladeplassene i Oslo er opprettet som et miljøtiltak, og det er meningen at folk skal utnytte disse plassene til å lade elbiler så mye som mulig, spesielt med tanke på de som kun har mulighet for gateparkering og derfor ikke har mulighet til å sette opp egen ladeboks.

Nattelading er selvsagt tillatt.

Oslo kommunes websider skriver:

SitatLadeplasser med stor etterspørsel (takstsone 3051 lilla og 3052 lilla) har en begrenset parkeringstid på tre timer i tidsrommet kl. 09:00-20:00 mandag til lørdag. På søndager kan man stå hele dagen.

Merk at det altså ikke er begrenset parkeringstid mellom 20:00 og 09:00 selv på ladeplasser med  stor etterspørsel!!!

Hele debatten er i grunn det vi på psykologi grunnkurs kan oppsummere som "kamp om begrensede ressurser". Når krybben er tom, bites hestene. Problemet løses best ved å bygge ut flere ladeplasser. Antall ladeplasser må nærme seg behovet, gitt antall elbiler som finnes på veien.

Problemet kan også løses ved å ha tydelig køsystem ved hurtigladerne, slik at førstemann i kø får første ledige hurtiglader.

Tesla har tatt ansvar, og forutsett problemet med manglende ladeinfrastruktur, og har bygget opp nødvendig ladeinfrastruktur for sine kunder. De andre bilmerkene har ikke bidratt til å bygge ut ladeinfrastuktur. Jeg er gammel nok til å huske at det kostet 12.750kr i engangsavgift for tilgang superchargernettet til Tesla, men at dette ble inkludert i bilprisen for min Model S. Minst en sur Leaf-eier har fått høre hvordan vi har forhåndsbetalt for ladenettet, uten offentlige subsidier, og droppet deretter videre kverulering med meg.

Mest av alt synes jeg synd på barnefamilien som ble overhøvlet på Telemarksporten av en sur Leaf-eier fordi de hadde handlet på butikken mens elbilen deres ladet. Makan til uhøflig oppførsel fra en voksen mann, mens små barn skremt hørte på at foreldrene ble skjelt ut av en fremmed mann. Det er salvsagt ikke sånn at man må lide som et gissel inne i bilen mens bilen lader. Gå og bruk tiden til noe fornuftig, slik at tiden du bruker til å lade ikke føles bortkastet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

hELgenen

I Oslo betaler man for lading/parkering på kommunale plasser. Så kommunen gir ikke bort strømmen lenger. Formålet har nok aldri vært å drifte elbiler med gratis lading. Bakgrunnen og forusetningen for akkurat denne delen av diskusjonen var nettopp om kommunale gratis p plasser med gratis lading var ment for 24/7 drift slik at alle med elbiler kunne stå der å fylle opp bilen gratis. Det er f.eks ingen avgift på parkering i min kommune. De satte opp en del ladere med gratis lading på en del av p plassene. Det som da skjedde var at en del Tesla eiere,det kunne sikkert vært andre elbiler med store batterier,men her altså kun Tesla eiere med bosted i nærheten av p plassene,begynte å lade på natt og helg på disse laderene. Etter en vinter med dette ble ladeplassene byttet ut med ladere som krevde betaling. Mao noe av det samme som i Oslo. Og akkurat det samme skjedde på min arbeidsplass..Tesla eiere døgnet for å få gratis tank. Og vipps..forsvant gratis lading og betaling ble innført. Derfor hevdet jeg at slike gratis p plasser med gratis lading trolig ikke var ment for den aktiviteten som en del lokale Tesla helter bedrev. Betaler man så er situasjonen en helt annen og da beveger vi oss over på f.eks situasjonen på Geilo med DC lading.. Der kan man selvfølgelig stå å lade,men ettersom tilbudet er begrenset og behovet definitivt til tider kan være stort så er det ikke greit å stå der lenger enn man faktisk har behov for. Og så er det litt forskjellig oppfatning om folk faktisk viser hensyn,eller turer frem og hevder sin rett bare fordi... Og turer man frem bare fordi,uansett hvor det er,vel da reagerer jo en del på dette. Og det var vel essensen i det hele. Og som sagt,bruker man sin "rett' for mye,slik som med gratis kommunale ladeplasser med gratis strøm,vel så kan godene fort bli borte for alle..

fredag

#84
Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:48
I Oslo betaler man for lading/parkering på kommunale plasser. Så kommunen gir ikke bort strømmen lenger. Formålet har nok aldri vært å drifte elbiler med gratis lading. Bakgrunnen og forusetningen for akkurat denne delen av diskusjonen var nettopp om kommunale gratis p plasser med gratis lading var ment for 24/7 drift slik at alle med elbiler kunne stå der å fylle opp bilen gratis.

Mange ladeplasser i Oslo er fremdeles gratis. Der stolpene er nye nok (Mennekes-ladestolper med type2) er det innført betaling.

Stolpene var i første rekke ment fastboende, og er i stor grad plassert i boligstrøk.

Det var og er absolutt meningen at de også skulle brukes om natten.

Jeg skjønner ikke hva du mener med "å drifte elbiler med gratis lading". Formålet med ladeplasser var selvsagt å tilby lading av elbil. En del av bakgrunnen for dette var at kommunen mente at den ikke hadde juridisk rett til å ta betalt for strøm. En annen del var å legge til rette for elbiler. Ladeinfrastruktur uten betalingsløsning var og er mye billigere å sette opp enn med betalingsløsning, mer brukervennlig og lavere terskel for bruk. Da de gule Norstart-boksene ble satt opp i Oslo før 2010 en gang, så fantes det ingen betalingsløsning for elbil-lading. Misbruk ble forhindret med ladenaøkkel, på samme måte som motorvarmerbokser.

Tillatt bruk av ladestolpene er definert ved skilting og parkeringsbestemmelsene til kommunen. Det står ingen ting om at det ikke er lov å lade på natten. Tvert i mot er det eksplisitt fritatt for tidsbegrensning om natten. Tidsbegrensningen i Oslo har alltid vært tilpasset slik at det skal være mulig å lade om natten. Det er selvsagt ingen forskjellsbehandling av bilmerker. Alle typer elbil trenger å lade.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Orbit

Sitat fra: fredag på torsdag 17. oktober 2019, klokken 14:59
Mange ladeplasser i Oslo er fremdeles gratis. Der stolpene er nye nok (Mennekes-ladestolper med type2) er det innført betaling.
Betaling er allerede innført der hvor det er stort belegg - både på gamle og nye stolper -, og skal (ut fra siste budsjett byrådet har lagt frem) komme overalt i kommunen veldig snart.

Betalingen er nok også noe motivert av den regjeringspålagte parkeringsforskriften, som krever at Oslo kommune må bygge ut (minst) 6% av all gateparkering til ladeplasser dersom det ikke var betaling. De er i dag på 2-3%. Betalingen har fått ned bruken av ladeplassene, og kommunen kan da komme unna med mindre utbygging siden de kan dokumentere at det "alltid" finnes ledig ladeplass i rimelig nærhet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elbil fundamentalist

Betaling på ladeplasser ble innført fordi det stoppet helt opp å bygge ut mer ladestasjoner og at MDG ikke vil ha hverken fossil eller elbiler i Oslo.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Burger

Trodde det var flere partier enn mdg som bestemte i Oslo. Når jeg leser om planer om å redusere biler enda mer så er det flere partier som står bak. Oversikt over bystyret frem til 23 oktober

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Oslo_bystyre

Men der er enklere å skylde på/mislike/hate/konspirasjonsteorier om å begrense bevegelsesfrihet (stryk det som ikke passer) mot mdg enn å se at ett parti med ett klart budskap i en koalisjon  med flere partier. Ekstra ille er vel fremgangen de har hatt ved sist valg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Burger

https://www.aftenposten.no/norge/i/q1a1/9-sporsmal-og-svar-om-hva-det-betyr-at-Oslo-sentrum-skal-bli-bilfritt

Ap, SV og MDG sier i sin byrådserklæring at sentrum innenfor Ring 1 skal bli bilfritt innen bystyreperioden — det vil si før neste kommunevalg i september 2019

Når jeg graver så ser det ut som der er AP mener de står bak bilfritt sentrum i Oslo, og at mdg sine krav til rettlegging for sykkel var enkle å godta. Sitter på mobil og skal grave litt mer når jeg er foran pc.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA