Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete

Startet av Jambo, søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28

« forrige - neste »

Øyvind.h

#45
Når en Tesla lader er det ikke lading, men okkupasjon. Og når de lader så "koser de seg".
Stigmatisering av betalende kunder.

Ruller av gårde med 60 mils rekkevidde er et annet eksempel. I praksis er det fort vekk ikke mer enn 25-30 mil rekkevidde.

Kort fortalt virker det som om hun retter skytsen feil sted, og har valgt helt feil bil for sitt behov. Noe hun velger å klandre alle andre for enn seg selv. Selv jeg som har hatt mye problemer med kommerse ladere opplever ikke situasjonen så ille som den fremstilles.

I eiergruppen til et helt annet merke ser jeg på Facebook at de frustreres over at biler med lav ladehastighet bruker Ionity. Dvs der folk med kort rekkevidde blir sure på de med lang rekkevidde fordi de «okkuperer ladere» blir de med lang rekkevidde sure på de med kort fordi de hurtiglader med 20-30kW der de selv kunne hentet ut 150kW. Og der de må lade hver 30 mil må bilen med lite batteri hurtiglade hver 10 mil, altså 3 ganger så stor belastning på nettverket. Kanskje konklusjonen bør være at folk stort sett lader når de må, at vi vil ha nybegynnere på laderne i mange mange år fremover som må lære seg ladekurver etc?
Jeg ladet jo selv med større marginer i 2013 enn jeg gjør i dag. Over tid synker det inn hvor lite verdi strømmen har ift tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eivhelle

Dette er tydeligvis et følsomt tema. Men angående temaet jeg tok opp angående den ene hurtigladeren som er tilgjengelig på Geilo. Jeg finner det veldig påfallende at Tesla eiere som befinner seg på Geilo har et stort ladebehov, mens jeg aldri har observert en eneste ladende Tesla på Dagali. Skulle tro at behovet for lading er det samme for de som har hytte i området rundt Dagali, som de som har hytte på Geilo.

Kan legge til at jeg også har observert fossil biler som har okkupert en av de to plassene som er reservert ladende elbiler, så det er åpenbart et populært sted å parkere. Ved en anledning måtte jeg rygge inn på rabatten bak laderen for å komme til DC uttaket, fordi en stor Mercedes SUV  (dieselbil) sto på den ene plassen, mens en Tesla ladet på AC på den andre plassen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:04
Når en Tesla lader er det ikke lading, men okkupasjon. Og når de lader så "koser de seg".
Stigmatisering av betalende kunder.

Ruller av gårde med 60 mils rekkevidde er et annet eksempel. I praksis er det fort vekk ikke mer enn 25-30 mil rekkevidde.

Kort fortalt virker det som om hun retter skytsen feil sted, og har valgt helt feil bil for sitt behov. Noe hun velger å klandre alle andre for enn seg selv.
Syns kanskje denne var mest tydelig "Likevel står de og koser seg og lader på den eneste fungerende ladeboksen for oss andre."

Her er det ikke noe tvil om at Teslaene ikke er velkommen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#48
Aldri ladet på Geilo, men har ladet på Kiwi på Gol selv om det var supercharger rett i nærheten. Et godt eksempel på at jeg sikkert kunne vært målet for harmdirrende bileiere fra andre merker, men faktum er at vi var på en hytte med ekstremt dårlig strømtilførsel, superchargeren var full med en ventende bil når vi passerte (det var før utbygging tror jeg) og vi skulle handle på Kiwi.
Da passet det med litt CHAdeMO lading og jeg var betalende kunde. Handlingen tok kanskje 30 minutter, men da vi var to på hytta med Tesla og det tidvis var -25 der måtte vi faktisk toppe opp litt på superchargeren på søndag før hjemreise i tillegg.

På egen hytte er det rom for at 2-3 biler lader samtidig, og biler som kan utnytte 11kW fylles på få timer. Dette på tross av at det er flere hurtigladere nede i sentrum pluss 16 eller 20 ladere for Tesla. Alle som kommer på besøk med elbil saktelader og reiser hjem uten ladebehov. Det får være mitt bidrag til reduserte ladekøer :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: eivhelle på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:06
Dette er tydeligvis et følsomt tema. Men angående temaet jeg tok opp angående den ene hurtigladeren som er tilgjengelig på Geilo. Jeg finner det veldig påfallende at Tesla eiere som befinner seg på Geilo har et stort ladebehov, mens jeg aldri har observert en eneste ladende Tesla på Dagali. Skulle tro at behovet for lading er det samme for de som har hytte i området rundt Dagali, som de som har hytte på Geilo.



Nå er det vel ganske tynt med butikker ved Dagali, mens Geilo er et handelssentrum. Kanskje ikke så rart at flere stopper for å handle/lade der?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Sitat fra: eivhelle på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:06
Jeg finner det veldig påfallende at Tesla eiere som befinner seg på Geilo har et stort ladebehov, mens jeg aldri har observert en eneste ladende Tesla på Dagali. Skulle tro at behovet for lading er det samme for de som har hytte i området rundt Dagali, som de som har hytte på Geilo.
Er dette grunnlaget du har for å konkludere med "som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler"?

Forstår ikke hvordan du kan mene at du har mer rett til å stå på ladepunktet enn andre, eller hvordan du mener at dine hensikter er edlere enn andres. Med mindre du har spurt eier av bilen(e), så er det du driver med ren gjetning. Jeg ser at både barn i bilen (timing av soving eller annet), ærender (passer bedre å kombinere handlestopp med pause midtveis i turen enn når vi er omtrent fremme) og ikke minst det at vi ikke har strøm der vi parkerer mens vi er på hytta, gjør at jeg får et lademønster jeg ikke ellers ville hatt, men det er bare slik det er. Prinsippet er førstemann til mølla, og det funker ikke å skyte på de som faktisk lovlig bruker ladepunkter. Snylting/stjeling er en helt annen sak.

Dampmaskin

Så lenge ladestasjonene fungerer etter "førstemann til mølla"-prinsippet, så kan det jo ikke være noen tvil om hvem som har rett til å lade der: Førstemann til mølla.

emurof

Sitat fra: Vollis47 på søndag 13. oktober 2019, klokken 09:54
Treffer stort sett bare hyggelige mennesker ved ladestasjonene. Men jeg har noen ganger opplevd problem med å få ladet, så da har jeg kjørt til neste ladestasjon. Ikke lurt å vente til det er nesten tomt.

Ja, man kan jo lure på hva kronikkforfatteren tenker med hvis hun venter så lenge med å lade.

Når det gjelder den typiske Tesla-hetsen, må jeg imidlertid si meg enig i at det var tåpelig av Tesla-eieren å la bilen stå og lade langt over 80%. Det bør kanskje "straffes" hardere med slik lading i form av økt pris el.l.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på mandag 14. oktober 2019, klokken 12:44Når det gjelder den typiske Tesla-hetsen, må jeg imidlertid si meg enig i at det var tåpelig av Tesla-eieren å la bilen stå og lade langt over 80%. Det bør kanskje "straffes" hardere med slik lading i form av økt pris el.l.
Med betaling per minutt straffer det seg jo. Det blir dyr strøm.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Det bør straffe seg å lade over 80% (eller kanskje 90%).

automat

Sitat fra: emurof på mandag 14. oktober 2019, klokken 13:23
Det bør straffe seg å lade over 80% (eller kanskje 90%).
Ladestasjon har en pisk, som automatisk pisker bileieren med ett piskeslag for hver prosent over 80, når han kommer for å koble fra?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emurof

Sitat fra: automat på mandag 14. oktober 2019, klokken 14:02
Sitat fra: emurof på mandag 14. oktober 2019, klokken 13:23
Det bør straffe seg å lade over 80% (eller kanskje 90%).
Ladestasjon har en pisk, som automatisk pisker bileieren med ett piskeslag for hver prosent over 80, når han kommer for å koble fra?

Perfekt!

Dampmaskin

#57
Da risikerer man jo at bileieren aldri kommer tilbake. Det vil være mye mer praktisk om ladestasjonen har et sånt hundehalsbånd som kan gi støt basert på et radiosignal.

Øyvind.h

Kjipt å stå der med E-Tron da som fortsatt holder 100kW+ ved 80% SOC. Selv på 90% lader den med over dobbel effekt av hva som er vanlig for kortrekkevidde elbiler.
Kanskje pisken skal slå inn på 40-50kW på grunn av dårlig utnyttelse av lynlader? Eller ved 30kW ved lading på en 50kW lader?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

#59
Forslag: Legg inn ekstra prising på +x kr/min i det effekt faller 10% under topp så langt i ladeforløpet? x=10?

Siden biler er forskjellige både i topphastighet og temperaturfølsomhet bør påslages gjøres relativt til topp-punktet på den konkrete ladingen. Så lenge ladeeffekten går oppover er det ingen ekstrakostnad. Men lades en 50 kW bil (som normalt får en topp rundt 45 kW effekt) påløper straffegebyr når den detter under 40 kW.

I praksis vil det basert på FastNed sine ladekurver gi følgende % før ladingen stiger i pris (og hvor de respektive bilene lader uforholdsmessig sakte) på noen utvalgte eksempelbiler:

  • Leaf 30kWh - 88%
  • Leaf 40kWh - 65%
  • e-Golf 26kWh - 78%
  • e-Golf 36kWh - 82%
  • i3 22 kWh - 65%
  • i3 33 kWh - 82%
  • i3 42 kWh - 84%
  • Ioniq 28 kWh - 80%
  • Ioniq 38 kWh - 68%
  • e-tron 95 kWh - 98%
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA