Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bra og mindre bra med Leaf!

Startet av EV-FTW, torsdag 10. oktober 2019, klokken 13:13

« forrige - neste »

jman76

Sitat fra: psyfoon på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:19
Sitat fra: jman76 på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:02
Bra, og faktisk den viktigste egenskapen for meg ved anskaffelse av 40-Leafen; den drar utrolig bra opp bratte bakker med is og snø om vinteren. Min erfaring er dog med gode piggdekk.

Jeg har en 2012 modell nå og har bestilt ny 62kWh som jeg forhåpentligvis får levert i Januar. Jeg har utrolig god erfaring med den gamle Leafen på vinteren, her vi bor er det egentlig kun 4x4 dom gjelder men med nye, gode piggdekk er den helt rå på fremkommelighet på alt fra dyp snø til stålis med vann på, ikke hatt problemer i det hele tatt å komme meg opp den lange og grusomt bratte svingete gårdsveien i hele fjor vinter. Og jeg har hatt 40 biler så mener sammenligningsgrunnlaget er godt.

Så det er betryggende å høre at du har gode erfaringer med ny type Leaf, og det er jo tross alt samme bilen under nytt skall. For oss som bor i grisgrendte strøk er vinteregenskaper viktige.

Minst fire måneder med skikkelig vinter her jeg bor, kom fra Subaru Forester ;) Det var den ultimate vinterbilen, men må si Leafen imponerer.

Jeg sleit med å komme opp min bakke to ganger i vinter, det er akseptabelt uten 4X4 her jeg bor. Rygget greit opp en av gangene med mye nysnø.

Med større batteri begynner det å bli mye vekt å dra på for 62-Leafen, jeg er litt spent på om den har samme egenskaper om vinteren. Den er har vel også litt lavere bakkeklaring.

Ole Irgens

Sitat fra: Øyst1 på torsdag 10. oktober 2019, klokken 13:13
Siden jeg har fått litt stempel for å bare være negativ ang Leaf, skal jeg her lage en helt ærlig liste med hva jeg personlig liker med Leaf og hva som er mindre bra.

<klipp>

Mindre bra
- Savner lengderegulering av ratt
- Savner et bra infotainment system
- Savner å kunne åpne og lukke vindu ved å holde inne låse og åpne knapp på fjernkontroll
- savner et GOM som er mer stabilt. Litt mer som Tesla som tar hensyn til topografi, og viser hva du vil ha igjen på batteriet når du ankommer destinasjon.
- savner bedre interiørkvalitet
- savner CCS
- savner aktiv temperaturstyring av batteriet. Kjøling og varming
- savner en app som er stabil
- savner glasstak
- ønsker mer av ny teknikk og mer spennende interiør
- bilen er gammel under skallet, det merkes.
- savner følelsen av å sette meg inn i en helt ny bil når jeg går fra Leaf 30 til Leaf 40/62. Det meste er som før.
- ønsker all piping langt vekk.


Ratt: Enig, men ikke noe stort savn.
Infotainment: Apple CarPlay, hva trenger du ut over det?
Vindusåpning: Har aldri tenkt på.
GOM: Er vel passe nøyaktig på alle biler
Interiør: Uenig. Veldig bra på vår N-connecta.
CCS: Lader nesten alltid hjemme.
Aktiv temperaturstyring: Ja, men merker lite til det, ref forrige punkt
App: Bruker den ikke.
Glasstak: Savner ikke.
Ny teknikk og spennende interiør: Uenig. Nok teknikk, fint interiør.
Gammel bil: Ja, den er bygd på forrige generasjons Leaf, men hvordan merkes det?
Forskjell fra 30 til 40/62: Er du blind og døv? Forskjellen er ENORM, det meste er IKKE som før.
Piping: Har reddet meg fra flere farlige situasjoner, veldig komfortabel med pipenivået.

mvh

OI
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Øyvind.h

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. november 2019, klokken 12:49
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 10. oktober 2019, klokken 13:13
Siden jeg har fått litt stempel for å bare være negativ ang Leaf, skal jeg her lage en helt ærlig liste med hva jeg personlig liker med Leaf og hva som er mindre bra.

<klipp>

Mindre bra
- Savner lengderegulering av ratt
- Savner et bra infotainment system
- Savner å kunne åpne og lukke vindu ved å holde inne låse og åpne knapp på fjernkontroll
- savner et GOM som er mer stabilt. Litt mer som Tesla som tar hensyn til topografi, og viser hva du vil ha igjen på batteriet når du ankommer destinasjon.
- savner bedre interiørkvalitet
- savner CCS
- savner aktiv temperaturstyring av batteriet. Kjøling og varming
- savner en app som er stabil
- savner glasstak
- ønsker mer av ny teknikk og mer spennende interiør
- bilen er gammel under skallet, det merkes.
- savner følelsen av å sette meg inn i en helt ny bil når jeg går fra Leaf 30 til Leaf 40/62. Det meste er som før.
- ønsker all piping langt vekk.


Ratt: Enig, men ikke noe stort savn.
Infotainment: Apple CarPlay, hva trenger du ut over det?
Vindusåpning: Har aldri tenkt på.
GOM: Er vel passe nøyaktig på alle biler
Interiør: Uenig. Veldig bra på vår N-connecta.
CCS: Lader nesten alltid hjemme.
Aktiv temperaturstyring: Ja, men merker lite til det, ref forrige punkt
App: Bruker den ikke.
Glasstak: Savner ikke.
Ny teknikk og spennende interiør: Uenig. Nok teknikk, fint interiør.
Gammel bil: Ja, den er bygd på forrige generasjons Leaf, men hvordan merkes det?
Forskjell fra 30 til 40/62: Er du blind og døv? Forskjellen er ENORM, det meste er IKKE som før.
Piping: Har reddet meg fra flere farlige situasjoner, veldig komfortabel med pipenivået.

mvh

OI

Ratt: Praktisk, men da bør det også være elektrisk så det matcher profil og ikke må justeres manuelt for hver fører.
Infotainment: Enig. Det er fint med carplay/android auto som utvidelse, i hvert fall så lenge det er trådløst og dermed sømløst i bruk. Men integrerte tjenester er gull. Spotify, Google maps etc burde bli standard i biler.
Vindusåpning: Ikke noe savn, men hadde vært fint å kunne fjernstenge fra app.
GOM: Enig. Den var tragisk dårlig i Leaf. Andre merker viser hvordan dette skal gjøres. Har man ikke fått med seg hvor bra dette kan fungere har man ikke fulgt med i timen.
Interiør: Synes det er helt kurant i Leaf. Enkelt, oversiktlig og funksjonelt. Ikke spesielt moderne, men helt greit.
CCS: Enig. CHAdeMO er døende. Hårreisende at ikke Nissan går over til CCS som alle andre. Det gjør bilen lite fremtidsrettet.
Aktiv temperaturstyring: Bør være standard i 2019 ja. Å la batteriet seile sin egen sjø er både skadelig og uhensiktsmessig.
App: Sentral del av bilkjøpet. Aldri mer skraping av bil, alltid kontroll på lading, varsel om alarm blir utløst, kan kjøres uten nøkkel +++. Stabil velfungerende app bør være standard i 2019. Men VAG får heller ikke dette til, så det er ikke unikt.
Glasstak: Gir en lysere og mer rommelig kupe, men det kan gjerne være ekstrautstyr. Ikke veldig viktig for meg.
Ny teknikk og spennende interiør: Ja - ref alle punktene over. 360-kamera er bra, men Nissan begynner å henge litt etter. Det er vel en konsekvens av at de melker modellen.
Gammel bil: Melker merkevaren.
Forskjell fra 30 til 40/62: Mye nytt i 40/62. Jeg fikk et godt inntrykk av den, selv om det primært er fornyelse av en eldre bil.
Piping: Enig. Tesla har demonstrert hvor sømløs bruken av en bil bør være i praksis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA