Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer evnen til å lese skilt?

Startet av S4e, søndag 13. oktober 2019, klokken 08:57

« forrige - neste »

S4e

Vet dette har vært tema i diverse forum i mange år og at AP1 har denne funksjonen. Sett påstand om at det er en patent som stopper Tesla. Trafikklys og stopp skilt (som det er mye av i USA) skal komme. Men hva med andre skilt?

Men er det noen som har sett Tesla eller EM si noe om dette? Og viktigst når kommer funksjonen?

Savner veldig spesielt fartsgrenser i AP og NAP i dag. Og selvkjøring på et høyere nivå er jo helt umulig om ikke bilen kan lese skilt. 
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Motorwatt

SitatMen er det noen som har sett Tesla eller EM si noe om dette? Og viktigst når kommer funksjonen?
Spørsmålet er ofte stilt til EM på Twitter, men blir aldri besvart.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Kontroll på fartsgrensene er absolutt det største problemet med AP på Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

#3
Etter bruddet med Mobileye ved overgangen mellom AP1 og AP2.x ser det ut som Tesla har kunnet beholde GPS-databasen, men uten kamera-delen. Mobileye (som benyttes av de aller fleste bilprodusenter) benytter begge deler. Kamera har prioritet, og GPS-basen er backup når fartsgrensen ikke kan leses eller fastslåes av kamera. VW (Mobileye) hadde lenge problemer på store deler av E18 ved innføringen av 110 km/t, hvor det nærmest konsekvent ble vist som 100 km/t. Og så til det merkelige: Tesla viser 100 km/t i 110-sone, og gjør det nøyaktig på samme steder som VW gjorde det før feilen ble rettet. Så det ser ut som Tesla har beholdt den gamle GPS-basen, men altså uten kameralesing. Dette sammenfaller også med patentet som Mobileye har .

Det har nå gått nesten 4 år siden bruddet med Mobileye, og Tesla har ikke klart å utvikle sitt eget system (tror det skulle hete Tesla Vision). Personlig har jeg ingen tro på noe annet enn Level 2 for Tesla med nåværende hardware, og er redd for at vi ikke vil se en løsning på skiltlesing før Tesla virkelig begynner å implementere for Level 3. Da snakker vi om laaang tid.

Enig med turfsurf at dette er en stor (og kanskje den største) bakdelen med Teslas AP, og vitner om at det må ligge noen sannheter bak dette som man ikke vil, ønsker, eller kan, formidle til Tesla-eiere. Hvorfor nevnes det aldri? Sist gang noe ble nevnt var da det ble lovet:

"Yes, V10 will include several games & infotainment features, improved highway Autopilot, better traffic light & stop sign recognition & Smart Summon"

Legg merke til at det her står "stop sign", og ikke noe om "speed sign".

Å betale i dyre dommer for FSD uten skiltlesing synes jeg er uhørt, og spesielt da de fleste (alle?) biler som viser fartsgrenser gjør dette korrekt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ventle

Er det noen som vet mer spesifikt hva Mobileye sitt patent egentlig dekker? Er det alle former for "gjenkjenne fartsgrenseskilt i sanntid ved hjelp av foroverpekende kamera", eller bare noe spesifikt i måten det er implementert på?

geear

Sitat fra: ventle på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:58
Er det noen som vet mer spesifikt hva Mobileye sitt patent egentlig dekker? Er det alle former for "gjenkjenne fartsgrenseskilt i sanntid ved hjelp av foroverpekende kamera", eller bare noe spesifikt i måten det er implementert på?
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

ganton

Sitat fra: ventle på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:58
Er det noen som vet mer spesifikt hva Mobileye sitt patent egentlig dekker? Er det alle former for "gjenkjenne fartsgrenseskilt i sanntid ved hjelp av foroverpekende kamera", eller bare noe spesifikt i måten det er implementert på?
https://patentimages.storage.googleapis.com/3b/34/b0/78bbf6df59bfb3/US20080137908A1.pdf

Dette patentet gjelder vel "bare" i USA (?).
Å finne og tolke trafikkskilt fra video høres ut som noe som nærmest kunne være en laboppgave på en høyskole/universitet. Finnes også ganske mange white papers på dette, her et eks på uio: https://folk.uio.no/jimtoer/ITSC04_Torresen.pdf

Selvfølgelig er dette noe Tesla klarer :-), men de må finne en løsning som juridisk  omgår Mobileye patentet evt. betale lisens til Mobileye i USA (sjukt, men sånn nok patentsystemet i USA)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

ganton

#7
Finnes flere papers fra før 2007 på dette ... Lurer på om patentet gjelder skiltgjenkjenning direkte knyttet til driver assistant system. Er vel ihvertfall i USA slik at at man kan ta patent på kjente teknologier brukt i ny sammenheng.
Men ser de har et godkjent patent i europa også https://patents.google.com/patent/EP1930863B1/en
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

ventle

Sitat fra: gr på mandag 14. oktober 2019, klokken 10:25
Sitat fra: ventle på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:58
Er det noen som vet mer spesifikt hva Mobileye sitt patent egentlig dekker? Er det alle former for "gjenkjenne fartsgrenseskilt i sanntid ved hjelp av foroverpekende kamera", eller bare noe spesifikt i måten det er implementert på?
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

Takk! Leste kjapt gjennom abstract og deler av teksten, og med mindre noen klarer å få patentet kjent ugyldig, så ser det jo ut som at det effektivt blokkerer både Tesla og alle andre fra å gjøre skiltgjenkjenning med kamera i sanntid (inntil patentet utløper i 2030). Med andre ord, ikke hold pusten mens du venter på skiltgjenkjenning på AP2+...

Motorwatt

SitatMed andre ord, ikke hold pusten mens du venter på skiltgjenkjenning på AP2+...

Helt riktig. Og for å presisere: Det har ikke skjedd noe etter bruddet. Det er den samme GPS-basen som ved bruddet, og denne har ikke blitt oppdatert på nærmere 4 år. Denne basen er beregnet som backup for kamera, og vil derfor være unøyaktig uten dette.

Altså har Tesla lagt all utvikling til side i nesten 4 år på skiltgjenkjenning, men heller brukt ressurser på uvesentligheter i forhold til trafikksikkerhet. I denne kategorien kan jeg ikke se at halvautomatisk filskifte, NoA, Sentry, media, og spill hører hjemme. Tvertimot synes jeg man balanserer på en knivsegg i forhold til halvimplenterte funksjoner og trafikksikkerhet.

Jeg er ganske sikker på et EU vil forlange mye mer før de tar fram godkjenningsstempelert.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

Det finnes eldre utgåtte patenter på skiltgjenkjenning, så Mobileyes patent gjelder bare en bestemt metode for å gjøre deteksjonen. Så spørs det da hvor enkelt det er å finne en alternativ metode som fungerer i praksis. https://patents.google.com/patent/DE19852631C2/en
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

DagfinnN

Sitat fra: ventle på mandag 14. oktober 2019, klokken 13:03
Takk! Leste kjapt gjennom abstract og deler av teksten, og med mindre noen klarer å få patentet kjent ugyldig, så ser det jo ut som at det effektivt blokkerer både Tesla og alle andre fra å gjøre skiltgjenkjenning med kamera i sanntid (inntil patentet utløper i 2030). Med andre ord, ikke hold pusten mens du venter på skiltgjenkjenning på AP2+...
Tviler på at Tesla venter med dette til 2030. Er nok muligheter for andre løsninger om patentet skal blokkere for andre så lenge.
Betale f.eks...
Vi for se hva som skjer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Betaling har de hatt 4 år på seg til å gjøre, så tviler på at de plutselig vil komme på denne ideen. Det jeg frykter mest er at det er noen prinsipper ute og går etter det ryktene kaller ett uvennlig brudd med Mobileye.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Her er litt om bruddet med Mobileye (fra 2016):

https://phys.org/news/2016-09-software-maker-tesla-hands-free-autopilot.html
Last week, Musk said Tesla would update the Autopilot system to rely more on radar sensors and less on cameras, which will dramatically reduce the number and severity of crashes.

https://www.reuters.com/article/us-mobileye-tesla-idUSKCN11K2T8

https://www.wsj.com/articles/mobileye-ends-partnership-with-tesla-1469544028
Tesla Chief Executive Elon Musk said in an email the split wouldn't affect its development of more-advanced versions of Autopilot system, which is installed in its Model S sedans and Model X sport-utility vehicles. "This was expected and will not have any material effect on our plans," he wrote.

https://arstechnica.com/cars/2016/09/tesla-dropped-by-mobileye-for-pushing-the-envelope-in-terms-of-safety/

https://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-autopilot-photo-20160726-snap-story.html



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA