Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El-bil til pendling Trondheim-Stjørdal. Hva anbefales?

Startet av Lilleliv, lørdag 12. oktober 2019, klokken 16:39

« forrige - neste »

Lilleliv

Hei!

Vi må kjøpe en el-bil som bil nr.2 vi skal bruke til pendling t/R Trondheim-Stjørdal, ca  ca 3,2 mil hver vei. Det er ingen lademuligheter på jobb, og veien består hovedsakelig av fin motorvei 80-90 km/t.  Vi har også 2 småbarn på 1 og 3 som vi gjerne vil ha plass til i bilen mtp henting/levering barnehagen, og generelt litt småkjøring det fort blir i hverdagen.

Vi har nå prøvekjørt Ioniq, e-golf og kia soul, venter på å prøve BMW i3. .jeg likte vel ioniq best, men e-golfen og soul var også god. Synes  ioniq hadde litt dårlig sikt bakover når jeg skulle rygge og se i bakover. Og seol synes jeg dro litt lite på, måtte inn med hele pedalen når jeg skulle fort opp. Er det noen som har noen erfaringer å komme med som kan hjelpe oss litt med det store valget? Jeg vil ha en helt kurant bil, litt plass, som er driftssikker, nok rekkevidde og god på vinterføre. Vi tenker max 300, men helst nærmere 250-tallet enn 300-tallet   :D

Vollis47

Kia Soul står standard i ECO modus, det må du slå av så får du mer guff med den. kia soul har god sikt bakover og er grei å sette seg inn i og lett adkomst til baksetene. Har en slik selv som bil nr2, og har ingen betenkeligheter med å anbefale denne. Golf er mye lik, men koster en god del mer.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Ladeklof

Kjører daglig den samme strekningen som trådstarter med i3 60Ah, uten mulighet til å lade på jobb. Problemfritt året rundt. Og en veldig gøy bil. Kjøp brukt 60Ah eller 94Ah med resterende nybilsgaranti, så er du godt innenfor budsjettet.

Lilleliv

Tusen takk for svar :) Gleder meg til å teste i3. Om må prøve den før vi bestemmer oss tenker jeg. Er vel hipp som happ og alle er gode. Vi skal opp en nokså lang og forholdsvis bratt bakke, men den skal være brøyta og strødd på vinterstid, men nytt hus så aner ikke hvordan det virkelig blir på vinter'n. Godt med snø der oppe hvertfall, det har jeg hørt :)

bromm

Blir nok i3, tenker jeg :D Forresten, så er den best av alle du nevner på vinterføre (motor og drift bak - akkurat som på bobla, som var best på vinteren i flere tiår  ;) )

Burger

Jeg kjører daglig denne distansen og litt til (78km daglig) uten lading med 2015 Leaf med 24kw/t batteri og kunne ønsket meg en bil med bedre varmeapperat.

Vi har også en 94Ah i3, og fordelen med den er at vi kjører tur/retur storlien fra Stjørdal eller Stjørdal til Åre uten å lade når det ikke er snø.

i3-en sin adaptive cruise control er veldig følsom for motsol, men bor du i Stjørdal så går det bra siden du har for det meste sola i ryggen/siden. Vil virkelig anbefale adaptive cruise og slutte å se på speedometeret når !##!" idiotene kjører 50-60km/t i tunellen og 100 når det er to felt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA