Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utestående kampanjer ved utlevering

Startet av jwkay, lørdag 12. oktober 2019, klokken 11:05

« forrige - neste »

espenri

Det var ikke en veldig behagelig opplevelsen.

- Startet da jeg dro fra fjellet, fikk melding om feil på bremsekraftforsterker, kjente at bremsepedal var hard, men vurderte at det var greit å kjøre videre. Merket ikke mye mer pga kjøring med regen.
- Måtte bremse for en plutselig kø etter ca 16 mil, da merket jeg igjen at bremsepedalen var veldig hard, men bremsene tok som de skulle når man først fikk kraft i pedalen. Skiftet til kraftig regen og kjørte videre.
- Etter 1-2 mil til begynte bilen å vise alle mulige feilmeldinger, var nå 3-4 mil hjemmefra og ville prøve å komme hjem. Tross alt midt på natta med bilen full av bagasje og familie.
- Etter 1-2 mil til mistet jeg mesteparten av motorkraften, og det kom endel rare lyder, fikk snirklet meg inn på YX Høvik og ringt etter JLR assistanse.
- Mens jeg sto parkert prøvde jeg å flytte bilen for å se om den hadde kommet seg, men det resulterte i noen ubehagelige lyder og tilfeldig rykking i motor, så lot den stå.
- Viking hentet bilen etter under en time, midt på natta og hadde med lånebil.

TL:DR; Ville gjort denne utbedringen preventivt hvis jeg hadde hatt mulighet.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ingeniøren

OK, og takk for innspill, men tar gjerne flere. Med kun 17500 på telleren har jeg nok fortsatt noe å gå på. Kjører relativt pent og stort sett på motorvei til og fra jobb og lite langturer.

Skal dog snakke med forhandler å høre hva planer de har for H288.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 07. september 2021, klokken 07:00
..Skal dog snakke med forhandler å høre hva planer de har for H288.
Er i hvert fall et skrekkscenario å ende opp med å måtte betale for denne jobben utenfor garanti.
Med deler og arbeid tenker jeg vi ser +20k for å fikse dette til fullpris hos en forhandler.

Ingeniøren

#33
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 07. september 2021, klokken 07:51
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 07. september 2021, klokken 07:00
..Skal dog snakke med forhandler å høre hva planer de har for H288.
Er i hvert fall et skrekkscenario å ende opp med å måtte betale for denne jobben utenfor garanti.
Med deler og arbeid tenker jeg vi ser +20k for å fikse dette til fullpris hos en forhandler.

Fortsatt 3 år av garantien og kan dra til Trysil i slutten av mnd uten å bekymre for at bilen bryter sammen  :+1:

Edit: Forspørsel til verksted er sendt...og fått time om snaue 2 mnd're , får lånebil og rep tar en dag. De hadde vist nok å gjøre, gode rutiner og tok nesten H288 på en bil om dagen. De som ikke tar kontakt vil bli kontaktet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

#34
Da var H288 tatt.

Fikk ut lånebil da reparasjonen ville ta en lang dag og var vel ferdig 18:00 samme dag. Etter å ha sjekke under panseret med alle deksler av ser det helt greit ut. Fant en vire som lå litt rart et par steder ellers helt fint. Det surklet godt når jeg hentet bilen, og ploppet når jeg testet lading i starten, så noe luft skal nok ut av systemet etter åpning. Registrerer at ene beholderen for kjølevæske har droppet litt. Den var på max men er nå 2/3 ned mot min merket. Regner med at jeg stikker innom til neste uke å får den toppet opp. Innerskjermene satt bra. Under har jeg ikke vært - et sted får grensen gå for petimeteren og.. :)

Det var positivt å registre at de trolig ikke har plukket av fronten som på bildet lengre opp. Det har nok funnet mer effektive måter å gjøre dette på. De første jobben gjort i England kunne jo ta en uke...

Samtidig prøvde jeg å finne ut hva slags kjølevæske som er på bilen og hva den skal ha, men det var ikke så lett. I følge handboka skal den tilfredsstille STJLR.651.5003 spec. Søker man litt så finner man at flere gjør det som G12, G12+, G13; G30. mao rød og gul longlife, samtidig skal man helst ikke blande disse. Heller til at det er en gul G13 men ikke helt sikker - noen som vet ?

Lånebilen var en Jaguar EV320 men normale fjærer og det nyere infotainment systemet. Kjente den var lettere på rattet og ikke så stiv som min, mer båt. Samtidig tar min farts dumper minst like bra. Infotainment var en skuffelse og 360 kameraet synes jeg lite om, fancy, men jeg så nesten ikke hvor andre objekter var og mye mer uskarpt enn mitt. Mulig det var litt skitt på kamera da bilen slett ikke var ren...Videre virker noen hendler litt mer slarkete enn på min. Merket mer forskjell i effekt enn jeg hadde trodd. Ville ikke byttet uansett mellomlegg - en liten nedtur for bilen var rimelig ny med EC skilter :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. november 2021, klokken 09:41
...ikke så stiv som min, mer båt. Samtidig tar min farts dumper minst like bra.
Spesielt returdemping over fartsdumper er vel der jeg hovedsaklig merket forskjell på min og lånebil med stålfjærer. Synes uansett det er innmari digg både at den senker seg når den står parkert, og at jeg kan trykke på en knapp og få ekstra bakkeklaring på sekunder om jeg skal over en ekstra høy fortauskant.

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. november 2021, klokken 09:41

Samtidig prøvde jeg å finne ut hva slags kjølevæske som er på bilen og hva den skal ha, men det var ikke så lett. I følge handboka skal den tilfredsstille STJLR.651.5003 spec. Søker man litt så finner man at flere gjør det som G12, G12+, G13; G30. mao rød og gul longlife, samtidig skal man helst ikke blande disse. Heller til at det er en gul G13 men ikke helt sikker - noen som vet ?


Regelen er vel å blande med samme farge, men du kan vel kjøpe fra forhandler hvis du er i tvil?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

#37
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 08. november 2021, klokken 09:47
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. november 2021, klokken 09:41

Samtidig prøvde jeg å finne ut hva slags kjølevæske som er på bilen og hva den skal ha, men det var ikke så lett. I følge handboka skal den tilfredsstille STJLR.651.5003 spec. Søker man litt så finner man at flere gjør det som G12, G12+, G13; G30. mao rød og gul longlife, samtidig skal man helst ikke blande disse. Heller til at det er en gul G13 men ikke helt sikker - noen som vet ?


Regelen er vel å blande med samme farge, men du kan vel kjøpe fra forhandler hvis du er i tvil?

Var bortom og fikk med en flaske "Extended Life Coolant - STC50529" som er en G12 type og skal passe. Den bør være rød/oransje selv om fargen ikke alltid er å stole på så ser det ut til at de aller fleste holder seg til rød/rosa/gul organisk (G12,G12+/G13) - kontra grønn/blå ikke organisk (G11) som ikke må blandes. Blander du G12 og G11 kan du få grøt som tetter kanaler....

Beholder var for øvrig helt på min når jeg sjekket i går og nærmere medium når jeg sjekket i morges etter å ha kjørt 2 mil, så det var nok bare luft i systemet. Ingen på verksted enda når jeg var der, så da fikk jeg med en liter og fikser det selv - noe jeg helst ville, i fall det skal ut mer luft ;)

Sikkert lurt å sjekke dette for de som har fått H288. Beholderne ligger lett synlig om man tar av lokket i bakkant av oppbevarings boksen, festet med to skruer/ekspansjonsplugger.

Og væskene så, kjentes og luktet helt identisk så da er det toppet opp i begge beholder. Husk i blande med demineralisert eller destillert vann 50/50.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 08. november 2021, klokken 11:50

Sikkert lurt å sjekke dette for de som har fått H288. Beholderne ligger lett synlig om man tar av lokket i bakkant av oppbevarings boksen, festet med to skruer/ekspansjonsplugger.

Jepp, samme skjedde med oss.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#39
Den eneste lille bekymringen nå er at Wattcat rapporterer at TCU Battery er på 40%. Mener det tidligere var på 80-90%. Nå jeg fikk bilen fikk jeg og en alarm i Wattcat at "TCU battery status was low". Har målte begge batterier i motor rommet og de var på 13.0 og 13.4 V på hhv. det store og det lille som synes ok.

Har stått fast på 40% nå noen dager. Har ladet litt men bare med kladd. Har vi flere batterier, bortsett fra hovedbatteriet, og er det noen grunn til bekymring ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Du har fire batterier, TCU'en er et lithium batteri (tror det er to 18650 celler, utskiftbare) som skal sørge for at (telemetri) data ikke blir avbrutt når du slår av bilen. Dette lades veldig sakte når bilen er på.

Det sørger også for alarm hvis 12 volts batteriene blir frakoplet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 09. november 2021, klokken 08:33
Du har fire batterier, TCU'en er et lithium batteri (tror det er to 18650 celler, utskiftbare) som skal sørge for at (telemetri) data ikke blir avbrutt når du slår av bilen. Dette lades veldig sakte når bilen er på.

Det sørger også for alarm hvis 12 volts batteriene blir frakoplet.


Takker  :+1: - Hvor sitter det ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 09. november 2021, klokken 09:57
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 09. november 2021, klokken 08:33
Du har fire batterier, TCU'en er et lithium batteri (tror det er to 18650 celler, utskiftbare) som skal sørge for at (telemetri) data ikke blir avbrutt når du slår av bilen. Dette lades veldig sakte når bilen er på.

Det sørger også for alarm hvis 12 volts batteriene blir frakoplet.


Takker  :+1: - Hvor sitter det ?

Aner ikke, har sett bilder hvor det var antydet venstre bakskjerm.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

aviocat

Nei, det tar seg opp ca 1% pr 10 km kjøring. En tur Tranby-Porsgrunn-Tranby og den økte fra 5% til 60%.
Senere stabiliserte den seg på 90%.
I-Pace SE solgt
BMW iX1

Ingeniøren

Sitat fra: aviocat på tirsdag 09. november 2021, klokken 16:18
Nei, det tar seg opp ca 1% pr 10 km kjøring. En tur Tranby-Porsgrunn-Tranby og den økte fra 5% til 60%.
Senere stabiliserte den seg på 90%.

OK, takk for info. Bilen har stått mest stille i det siste inkl 2 dager hos forhandler. Kun hjem fra forhandler før helga og på jobb mandag. Bedre seg nok når jeg får kjørt litt igjen  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA