Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.32.12.2

Startet av Handyman, fredag 11. oktober 2019, klokken 22:16

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på lørdag 12. oktober 2019, klokken 12:27
På Twitter i natt sier Elon følgende på spørsmål, som jeg tolker til Smart Summon.
Q: Any news about Europe for the latest features ?
A: Still working with RDW, the car regulatory authority in Netherlands. Unclear why there's a delay. Other countries are supportive.
Kan virke som om de også jobber mot godkjenning i enkeltland. Det er det jo åpning for.
Håper egentlig at de ikke bruker ressurser på godkjenning av SS, men heller på å få godkjent tilpasninger av AP til lik linje som USA. Vekk med gravitasjonsrestriksjoner, tidsavbrudd på TACC Stop&Go, nag-time på Autosteer, og restriksjoner på automatisk filskifte, osv. IMO kan SS vente til den blir nyttig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 12. oktober 2019, klokken 21:27
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. oktober 2019, klokken 12:27
På Twitter i natt sier Elon følgende på spørsmål, som jeg tolker til Smart Summon.
Q: Any news about Europe for the latest features ?
A: Still working with RDW, the car regulatory authority in Netherlands. Unclear why there's a delay. Other countries are supportive.
Kan virke som om de også jobber mot godkjenning i enkeltland. Det er det jo åpning for.
Håper egentlig at de ikke bruker ressurser på godkjenning av SS, men heller på å få godkjent tilpasninger av AP til lik linje som USA. Vekk med gravitasjonsrestriksjoner, tidsavbrudd på TACC Stop&Go, nag-time på Autosteer, og restriksjoner på automatisk filskifte, osv. IMO kan SS vente til den blir nyttig.
Enig, men jeg har en følelse av at SS er øvelseskjøring for FSD, og at de henger mer sammen en mange tror.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 12. oktober 2019, klokken 21:27
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. oktober 2019, klokken 12:27
På Twitter i natt sier Elon følgende på spørsmål, som jeg tolker til Smart Summon.
Q: Any news about Europe for the latest features ?
A: Still working with RDW, the car regulatory authority in Netherlands. Unclear why there's a delay. Other countries are supportive.
Kan virke som om de også jobber mot godkjenning i enkeltland. Det er det jo åpning for.
Håper egentlig at de ikke bruker ressurser på godkjenning av SS, men heller på å få godkjent tilpasninger av AP til lik linje som USA. Vekk med gravitasjonsrestriksjoner, tidsavbrudd på TACC Stop&Go, nag-time på Autosteer, og restriksjoner på automatisk filskifte, osv. IMO kan SS vente til den blir nyttig.
Kunne ikke vært mer enig. SS virker helt krise når det skjer noe "uventet" på veien til målet virker det som etter å ha sett litt på youtube. Ville heller og at de hadde fått til fjerning av gravitasjonsrestriksjonen, og nag-time!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Lynkjapp

Sitat fra: geirci2 på lørdag 12. oktober 2019, klokken 00:43
32.12.1 og .2 samme dag - det var da voldsomt .-)

Siden jeg ikke liker å blokkere grenda her hjemme i boligfeltet (for å få wifi) hver gang jeg skal oppdatere så feiret jeg lørdagkvelden med å sitte utenfor Tesla SC og laste ned. Dum som jeg var så startet jeg installasjonen før jeg dro hjem.

Å sitte og følge med på installasjonen mens den foregår er en halvtimes prøvelse i tålmodighet. Vifter går av og på, det klikker og smeller i bilen og plutselig etter et ekstra høyt klikk så dukket varslet "Programvaren trenger å oppdateres, kontakt Tesla Service" opp på skjermen og bilen var tilsynelatende steindød. Satt og knasket negler i fem minutter før skjermen ble svart. Så var det bare å sitte der og håpe på at det var en omstart som foregikk.

Det var det heldigvis og jeg kunne kjøre hjem, nå med 2019.32.11.1. Vel hjemme åpnet jeg appen for å se om den etterlengtede åpne/lukk-vinduer-funksjonen hadde dukket opp. Det hadde den. Sammen med teksten "Software Update, connect to wi-fi to download". Arrgghh!

Note to self: Aldri starte installasjonen mens man sitter i bilen. Sett den i garasjen, start oppdatering og glem hele greia til neste dag. Mye bedre for sinnsroen.

Klykken

#19
Synes det var spennende å sitte i bilen å følge med på oppdatering første gang, jeg. Antok at det ville bli mange rare meldinger og slikt.

Men gidder ikke det flere ganger, nei... 😁

Ellers ikke mulig å åpne/lukke vinduer via app på S med nyeste software. Kun soltak, som før...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lynkjapp

Sitat fra: Klykken på søndag 13. oktober 2019, klokken 18:05Ellers ikke mulig å åpne/lukke vinduer via app på S med nyeste software. Kun soltak, som før...

Det viste seg å funke perfekt på Model 3. Jeg testet i dag å "komme bort i" vindusheisen for høyre bakdør da jeg gikk ut. Gikk litt unna bilen og så at den felte inn ørene og gikk i lås, med bakvinuet fortsatt åpent. Opp med appen og der sto den nå "Close" isteden for "Vent". Trykket på Close og så bakvinduet gå opp og knappen endret seg til "Vent".

Min teori er fortsatt at denne app-funksjonen er Teslas forsøk å få en bugfix til å se ut som en feature, der designbuggen er at man lett kommer bort i vindusheisene når man åpner døren.

JorEl

Handyman ; -Enig, men jeg har en følelse av at SS er øvelseskjøring for FSD, og at de henger mer sammen en mange tror.

Enig :+1:
Om Tesla skal lage et avansert dataprogram som lærer litt etter litt, så må jo SS være meget verdifull informasjon. Nå renner det jo inn på hundretusener med situasjoner som Tesla/NN kan jobber videre med. Om ikke dette er gull, så har ikke jeg forstått konseptet med NN, tror jeg :-\
Med et slikt avansert system(NN) som kan "lære", så vil vel hele prosessen gå fortere og fortere om man får til konseptet? Eller er jeg for optimistisk :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

stefse

Sitat fra: JorEl på søndag 13. oktober 2019, klokken 21:40
Handyman ; -Enig, men jeg har en følelse av at SS er øvelseskjøring for FSD, og at de henger mer sammen en mange tror.

Enig :+1:
Om Tesla skal lage et avansert dataprogram som lærer litt etter litt, så må jo SS være meget verdifull informasjon. Nå renner det jo inn på hundretusener med situasjoner som Tesla/NN kan jobber videre med. Om ikke dette er gull, så har ikke jeg forstått konseptet med NN, tror jeg :-\
Med et slikt avansert system(NN) som kan "lære", så vil vel hele prosessen gå fortere og fortere om man får til konseptet? Eller er jeg for optimistisk :)
Dette er å håpe, men jeg tviler litt på at Tesla har et bra system for massiv datainnsamling og AI. Det er litt for mye tilfeldigheter hva som fikses og ikke, basert på om akkurat den feien har skjedd med biler de monitorerer, eller situasjoner de monitorerer.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

o.b.lix

Sitat fra: Lynkjapp på søndag 13. oktober 2019, klokken 19:44

Min teori er fortsatt at denne app-funksjonen er Teslas forsøk å få en bugfix til å se ut som en feature, der designbuggen er at man lett kommer bort i vindusheisene når man åpner døren.

Så hvorfor har X denne feature, mens ikke S, de har lik design på vindusheisknappene? (Og alle nyere Mercedes E-klasse med)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: o.b.lix på mandag 14. oktober 2019, klokken 10:14
Så hvorfor har X denne feature, mens ikke S, de har lik design på vindusheisknappene? (Og alle nyere Mercedes E-klasse med)
X har kun luftefunksjonen, ikke lukke-funksjon, så det kan ikke relateres til at man kommer borti åpne-knappen (som heller ikke er tema på X). Det forklarer allikevel ikke hvorfor S ikke har fått tilsvarende.

(BMW har hatt åpne/lukke-funksjon fra nøkkel i ca. 30 år. Først via å holde nøkkelen i døra i låse/åpnestilling, og så fra fjernstyrt nøkkel.)

ElbilErik

Noen som har opplevd avbrutt filskifte på NOA med 32.12.2? Lenge siden det har skjedd meg, det er vel pga 5 sek. Regelen til EU antar jeg. Denne begrensningen er jo latterlig og ikke minst farlig. Tenker spesielt på når dette skjer på glatte veier i høy hastighet. Ser for meg at det kan bli litt i overkant spennende. Den var i alle fall veldig brå i bevegelsene ved avbrytelse tidligere i høst.

kairoger

INGEN fantom-oppbremsingar på ACC på E18 fra Sandefjord til Oslo idag, og det i eit helsikes regnvær. Er det mulig.....? Dette er riktignok med 12.1 SW og ikkje 12.2 som er 'tråden', men likevel. Er det mulig å slå av ytterligare SW oppdateringar, og berre beholde denne 12.1?

Motorwatt

Samme erfaring på samme strekning med 12.2.  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:48
Samme erfaring på samme strekning med 12.2.  :D
Er det håp eller placebo?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Garantert ikke placebo. Kjører samme strekning flere ganger i uken.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA