Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekkslitasje

Startet av Vhagar, fredag 11. oktober 2019, klokken 14:51

« forrige - neste »

Vhagar

Det har jo vært et tilbakevendende tema at "ett-eller-annet jeg ikke har peiling på" fører til økt/skjev slitasje av dekk på desse bilene. Nå skal jeg innrømme at jeg tidligere aldri har brydd meg så mye om dekk, de er som de er til de blir så slitt at jeg ser at det er på tide med nye. Og aldri har jeg visuellt sett noe særlig til skjevslitasje på dekk jeg har hatt tidligere.

Med det som bakteppe så tenkte jeg å følge litt med denne gang. Målte i alle 4 spor på alle 4 dekk på samme sted fra innerst til ytterst (det forekommer jo variasjoner i banenes lengderettning også) og satt opp en tabell og graf før og etter ca 4600km på motorvei. Ikke særlig vitenskapelig kanskje, men så godt jeg gadd å gjøre det.

Resultatet ble litt overraskende. Trolig fordi jeg aldri før har tenkt over det, eller kanskje pga slitasjen var så ujevn. Spent på å høre hva folket her sier.

X75, standard staggered 20" originale sommerdekk som bilen ble levert med, Michelin Latitude sport 3. Kjører i chill og senket til "always low" under denne testen (kjører ellers i standard høyde). Dekktrykket har bilen rapport vært likt for alle 4 dekk under hele turen. Lagt mellom 3.1 til 3.3 alt ettersom utetemperatur og siste 700km låg det på 2.9 pga lavere temperatur. Ellers ikke tungt lastet eller henger.

Nå er slitasjen under 1mm på alle målinger, så visuellt er det ikke akkurat lett å direkte se på dekkene noe skjevslitasje. Det jeg reagerer mest på er at de er så ulike? Hadde jeg kunne målt hver millimeter rundt hele dekket i alle 4 spor ville trolig forskjellen blitt mindre?

Hva mener dere?

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Min egen analyase er på amatørstadiet her, men at begge fremdekk slites mer på yttersiden er vel bare naturlig. Likevel vil jeg si at høyre fremdekk slites mer slik jeg ville forventet. Avviket i spor 2 kan være tilfeldig. Venstre fremdekk derimot har en høyere indre slitasje enn forventet (pga low?). Men kurven flater ut, så kanskje low er bedre enn standard?

Slitasjen bak er så ulik at jeg klør meg litt i hodet av det. Venstre har mest slitasje på indre bane men ellers rimelig jevn. Mens høyre bake ikke har slitasje på indre bane i det heletatt i forhold, derimot på yttre bane. Skulle tro alt var skjevt for å få til noe slikt?

Den slitasjen jeg kanskje ser for meg er mest naturlig er den for høyre fremdekk med et snitt på 0.4mm på 4600km. Den som virker mest unaturlig er den for høyre bakdekk? Det kan jo knapt ha berørt bakken mot innsiden?

Har ikke merket noe ubalanse hverken i ratt, risting, lyder eller ved aksellerasjon/nedbremsing.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Syns først og fremst det er rart at du har hatt størst slitasje på ytterkant før denne turen her. Vil påstå at det er unormalt, men kan godt hende at hjulstillingen er satt opp for low, og at camberen blir "feil" i standard. Når du da starter med et slikt utgangspunkt (altså et skjevslitt dekk) og så gjør en slik test i en annen høydeinnstilling (fra standard til low), så kan det påvirke resultatene, siden dekket er høyere på innerkant og du egentlig kanskje setter bilen i en høyde der den skulle hatt mer jevn slitasje, så vil du allikevel ende med å få det over mot innerkant fordi dekket er skjevslitt fra før...

Prøvd å ta det opp med Tesla? Er vel en fare for at de ikke vil sponse hjulstillingskontroll på en bil fra 2017 (?), og uansett er det ikke noe særlig å ta hjulstillingskontroll på skjevslitte dekk.

Vhagar

Enig i at "low" gir mindre slitasje enn "standard" ja, så litt usikker på hva jeg skal fortsette med. Trodde standard var satt opp for best/minst mulig slitasje? Har ikke tatt opp dette med Tesla, men hjulstillingskontroll er jo innbakt i servicen (for oss med gamle serviceplaner, har alle hoppet over til de nye?). Tenkte ikke at det var behov for det uansett så lenge jeg ikke har andre symptomer (som skjevdragning og vibrasjoner etc).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

En annen ting jeg reagerer på er at høyre bake er så mye mer slitt enn resten. Fremme ligger det jo på ca 5.5 og venstre bak 4,5 og så tipper høyre bak under 4mm. Så det dekket vil jo snart føre til behov for å skifte dekk.

Forvørig, beklager rotete graf, men google regneark på farten var helt på bærtur når det skulle lage grafer.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jlan

Kjører du hardt i rundkjøringer?

Min X hadde høy slitasje på innsiden bak, spesielt i begynnelsen. En ekspert fortalte meg at det skyldtes at bilen "setter seg" bakpå ved kraftige akselerasjoner, og at camber da endrer seg. Altså er det kanskje ikke så lurt å ha bilen i low når en skal demonstrere akselerasjonen.  Denne youtube videoen prøver å vise det:

https://youtu.be/qaxnNx07Yso
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vhagar

Bilen ble levert på vinterdekk, så det var de som fikk gjennomgå for de første visningsrundene for familie og venner på den syke aksen bilen har (jada, det er bare en x75, men likevel). Etter det så har den ikke fått vist hva den kan yte, har spart både dekk og bil for slikt. Og jeg kjører som sagt ellers i chill, så det er vel måte på hvor hardt en kan kjøre? Og nei, jeg vrenger ikke bilen rundt rundkjøringer heller. Ikke det at det har vært så mange av de på 4000km med motorvei heller... Syns bilen gynger rimelig mye så prøver å avpasse fart og kjørestil deretter så opplevelsen blir så behagelig som mulig.

Godt poeng med å ikke ha den i low ved akselerasjonsdemoer, men hadde den da selv i standard. Men kan det være forskjell på tuning fra bil til bil her? At noen har best "camber" i low og ikke standard?

Burde kanskje testet egen bil og sett hvordan det ser ut i de ulike høydene.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jlan

Sitat fra: Vhagar på fredag 11. oktober 2019, klokken 18:06
Men kan det være forskjell på tuning fra bil til bil her? At noen har best "camber" i low og ikke standard?
Vi hadde et TOCN treff hos Sandven Service for en tid siden. De sa da at de kunne justere hjulstilling for "low". Men det blir jo uansett et kompromiss. Ved hard svingkjøring er det jo ønskelig med negativ camber, det er vel også egentlig grunnen til at hjulopphenget gir negativ camber når hjulet presses opp.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Når Vhagar sin bil sliter utside i standard, så er nok camberen mer riktig i low enn standard. Kan jo være spissing også.

Angående harde aksellerasjoner så er det neppe et tema for Vhagar sin bruk, men uansett så ofrer jeg heller dekk enn drivverket (som får mer juling i standard enn low, mindre optimal vinkel på stikkakslingene slik jeg har forstått det, merkes med mer vibrasjoner under hard aks i standard/high).

Vhagar

Hm, så basert på dekkslitasjen i denne testen så bør jeg egentlig vudere å kjøre i "always low" ikke bare for å minske skjev dekkslitasje men også unngå slitasje på drivverket? Syns Tesla godt kunne vært mer frempå her all den tid "standard" ikke gir det optimale valget. Er dette noe de kan justere? Slik at det blir "best" i standard?

En annen diskusjon forsåvidt, men hvor mye vibrasjoner har dere ved sterk akselerasjon? Veldig grove vibrasjoner? Klankelyder da også?

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

sjokomelk

#10
Jeg drar frem denne jeg.
Skiftet til vinterdekk på bilen min forrige helg, og når jeg vasket felgene mine før jeg skulle sette vekk hjulene for vinteren forrige dagen oppdaget jeg at framdekkene mine er helt oppspist på innsiden. Det ene var helt ned til corden. :o Resten av dekket har fortsatt masse gummi og mønster.

Bilen har opprinnelig 22" hjul på sommer, mens vinter er 20". Bilen ble utlevert på vinterhjul i desember 2017.
Jeg mener Tesla hadde firehjulskontroll på bilen da den var på service for ett år siden, men det virker som om forstillingen min er helt på bærtur. Kan Tesla ha satt opp bilen for 20" hjul siden det var det som stod på den da den var på service?

Bestilte time for service i appen i går kveld, og første ledige i Stavanger er nå på fredag allerede. Og har sendt de tekst og bilder. Så håper jeg får noe tilbakemelding før jeg reiser ned dit.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA