Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglade i kulda

Startet av Rilum, mandag 13. februar 2012, klokken 19:08

« forrige - neste »

Rilum

Var på langtur med Leaf`en i helga, måtte da hurtiglade hos BNH rud begge veier.
På vei opp hadde de åpent og vi gikk inn og varmet oss, blei tilbudt kaffe/kako, så stjerne til BNH for god service :-)
Vi ladet da i 20 min 2 ganger. Hvorfor finnes det bare 5, 10 og 20 min knapp?  :(
Det var da rundt 7-8 minus, men vi fikk ladet fra 1 til 10 streker, så var jo bra.

Men på vei hjem gikk det ikke fult så bra, ute tempraturen var ca den samme, batteri tempraturen var 4 streker.  Vi ladet også da i 20 min 2 ganger, men fikk da bare fra 4 til 9 streker. (ca 1 min pr km på GOM) Eneste forskjellen var at vi satt i bilen med varmen på full guffe (det var søndag og alt var stengt)

Om det er tilfelle at bilen gir beskjed til hurtigladern at den f.eks skal ha 25KW, og man skrur på 5KW varme, lader man da med 20KW eller ber bilen om mere strøm sånn at man lader optimalt ?
Hva om det hadde vært -15 ute ? da hadde jeg jo måtte hurtiglade i "flere timer"

Utfra linken under så er det jo batteri tempraturen som er utfordringen, det burde vel da være fornuftig å varme batteriene litt sånn at det gikk fortere ? Noen som vet hvor mye tid/strøm man måtte brukt på "varmeteppe" for at det skulle fått noe effekt?

http://elbil.no/ladestasjoner/591-mer-om-hurtiglading-i-kulda

Etter denne erfaringen så er "hurtiglading" med familen i bilen uaktuelt om det er minus grader. Verken jeg eller bilen sto veldig høyt i kurs på vei hjem, minste mann på 5 år mente da at "bensin" var best  :-[
Det har heldigvis gått over nå  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Rio

Jeg har bedt Nissan om å videreformidle en "request" til Japan om en endring i firmware som lar batterivarmen stå på når man er plugget inn til batteriet er +15 grader. Det betyr at man får optimal rekkevidde, og man kan hurtiglade med normal hastighet.

Dette er en meget enkel endring, og det er jo fint hvis flere av oss "legger press" på Nissan til å gjøre denne enkle fiksen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rilum på mandag 13. februar 2012, klokken 19:08
Var på langtur med Leaf`en i helga, måtte da hurtiglade hos BNH rud begge veier.
Vi ladet da i 20 min 2 ganger. Hvorfor finnes det bare 5, 10 og 20 min knapp?  :(

Om det er tilfelle at bilen gir beskjed til hurtigladern at den f.eks skal ha 25KW, og man skrur på 5KW varme, lader man da med 20KW eller ber bilen om mere strøm sånn at man lader optimalt ?

Hurtigladeren på BNH Ski har 10,15 og 30 min. som mulige valg, så dette er tydeligvis noe kunden kan velge selv. Den på Rygge hadde ingen valg før (ladet til batteriet var fullt om man ikke stoppet den), dessverre har den nå fått 5,10,15 min. som valg. Kjipt om du kommer dit og skal spise mens du lader opp til 80%, må jo da ut å starte på nytt mens man venter på maten :(
Den i Hamar har 5,10,20 minutter om jeg ikke husker feil.

Ang. varmen så "tar" den av ladingen dessverre, det kompenseres ikke for effektforbruket til varmeapparatet. Det lønner seg derfor å varme bilen skikkelig i starten mens ladestrømmen er høy og heller skru av varmen mot slutten når effekten synker ned mot 10-15kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på mandag 13. februar 2012, klokken 19:13
Jeg har bedt Nissan om å videreformidle en "request" til Japan om en endring i firmware som lar batterivarmen stå på når man er plugget inn til batteriet er +15 grader. Det betyr at man får optimal rekkevidde, og man kan hurtiglade med normal hastighet.

Dette er en meget enkel endring, og det er jo fint hvis flere av oss "legger press" på Nissan til å gjøre denne enkle fiksen.

Det bør jo være noe man kan slå av og på isåfall. Jeg er ikke videre interessert i 300W strømtrekk kontinuerlig når det er kaldt ute da bilen de fleste dager bare blir kjørt småturer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Når man er plugget inn- skrev han.

Jeg er enig. Ingen grunn til å ha batterivarmer når den ikke kicker inn ved 12 minus, noe som gir oss opptil 90 minutters ladetider...
Nissan Leaf

Rio

jkirkebo: Enig i at det er noe man selvsagt bør kunne tenne/slukke for.

Aspiranten: Mange av oss har jo bilen plugget inn mesteparten av tiden, og da ville 300W vært unødvendig, så det er jo en god idé med en funksjon for å slå det av og på.

Jeg mener dog at dette er den enkleste måten å gi mer "performance" ut av Nissan Leaf. Det er en enkel fiks i firmware.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Aspiranten

Hurtiglading er trådens tema.

Hurtiglading + batterivarmer i iskalde Norge = skikkelig elskov mener jeg, ift. ladefart osv. basert på den viten jeg har fått lest meg til på dette forumet her.

Kaldt batteri kan gi ladetider oppimot 90 minutter fra 0 til 80%. Ikke så enkelt som 30 minutt slik det blir markedsført...
Nissan Leaf

Thomas Parsli

#7
Sitat fra: Aspiranten på mandag 13. februar 2012, klokken 20:35
Når man er plugget inn- skrev han.

Jeg er enig. Ingen grunn til å ha batterivarmer når den ikke kicker inn ved 12 minus, noe som gir oss opptil 90 minutters ladetider...

Det er en veldig god grunn til å ha batterivarmer: Li-Ion batterier tåler ikke sterk kulde.

Ved lave temperaturer og høy SOC risikerer man "lithium plating": http://lithiumbatteryresearch.com/Plating.php

NASA har selvfølgelig litteratur på dette, hvis man er slikt anlagt:
"Performance Characteristics of Lithium-Ion Technology Under Extreme Environmental Conditions"
http://trs-new.jpl.nasa.gov/dspace/bitstream/2014/7636/1/03-1679.pdf

Etter å ha skummet igjennom denne tror jeg ikke hurtiglading i svært lave temperaturer er heldig...

Varmeteppet på Leaf aktiviseres når batteriene blir kaldere enn -20 og slår seg av når de blir varmere enn -10. Varmeteppet slår seg ikke på hvis SOC er under 30%, noe som virker rimelig  etter å ha lest "Performance Characteristics of Lithium-Ion Technology Under Extreme Environmental Conditions"

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

#8
Ja det vet jeg Thomas. Batterivarmeren skal vel slå seg på når batteriene når ca. 17 grader i Leafen hvis jeg ikke husker feil av det jeg har lest her i forumet, derfor må man aldri parkere i 20 minus i lang tid. Skjønner ikke hvorfor jeg har formulert meg som en ku i havsnød i det siterte innlegget.

Poenget mitt var ment å være noe alà "ingen grunn til at den ikke skal slå seg på når den uansett er der i bilen", så jeg tror jeg logger ut nå og tar en høneblund, så kommer jeg tilbake når jeg igjen klarer å formulere meg presist  ;)
Nissan Leaf

mariowing

Men kunne man laget softwaren slik at hvis kaldt så slå på batterivarmer dersom hurtiglader kobles til? Eller vil dette være for sent å begynne oppvarmingen da/ta for lang tid å få tilstrekkelig varme batterier til at det hadde noen praktisk betydning?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

gbzdoc

Er nok litt sent da varmeren kun er på 300W.

Skal visst bare hundre det i å gå under -17... :-(

Starter ved -10 om jeg ikke husker feil.

Lynet

Varmen slår seg på ved -17 i batteripakken, slår seg av igjen når den er oppe i -17.

Å tro at Renault/Nissan endrer software for dette blir nok som å tro på julenissan  ;D de greier jo ikke å finne ut hva de skal gjøre med spenningsfallet på fjernlyset en gang!!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

#12
Hvor har dere -17 fra?
I "2012 LEAF OWNER'S MANUAL" (http://www.nissan-techinfo.com/refgh0v/og/Leaf/2012-Nissan-LEAF.pdf) står det:

"The Li-ion battery heater helps to prevent the Li- ion battery from freezing and helps to prevent significant reductions in the Li-ion battery output when the temperature is cold. The Li-ion battery heater automatically turns on when the Li-ion battery temperature is approximately -4F (-20C) or colder. The Li-ion battery heater automatically turns off when the Li-ion battery temperture is approximately 14F (-10C) or higher."

Jeg har også forstått det slik at varmeren ikke slår seg på med en gang temperaturen faller under -20, men at det kan ta litt tid.

Thomas
(edit: rettet -48F og 148F)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Har opplysningen fra Nissantekniker.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

Jeg har det fra forumet her  :D

Sa det i posten min slik at dere fikk sjansen til å være kildekritiske/etterprøve påstanden.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA