Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brann i batterirom på el-ferge

Startet av jlan, fredag 11. oktober 2019, klokken 12:03

« forrige - neste »

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Magster

Kanskje det er tryggere med hydrogen alikevel?  8)  :D

OhmPaPa

Sitat fra: Magster på fredag 11. oktober 2019, klokken 12:19
Kanskje det er tryggere med hydrogen alikevel?  8)  :D

Nope!

Her ble det en ulmebrann eller lignende. Som jeg foretrekker fremfor at hele fergen går i luften.

Men noen trenger å sjekke batteristyringen sin. Og sjekke for mekanisk skade noe sted.

jlan

Ja, det som er greit med batteribranner er at de i motsetning til hydrogenbranner gjerne utvikler seg ganske langsomt. Men man kan jo lure på om batterirommene bør utformes slik at batteriene kan slippes overbord.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

Det ble jo eksplosjoner i denne fergen også - men ikke like brått som da det smalt i Sandvika. Eller da hydrogenlekkasje ved Herøya medførte en ekslosjon i 1985.

Blir interessant å høre hva årsaken er.

jlan

#5
Brannen kom etterhvert under kontroll, og fergen ligger forankret ute i en fjord. Men det er verdt å merke seg at 12 brannmenn måtte overnatte på sykehus etter mistanke om at de var eksponert for flussyre. En av disse er fortsatt innlagt. Dette til tross for at både kjemikaliedykkere og representanter for batteriprodusenten var tilgjengelige. Så kunnskap og beredskap hos brannvesenet om slike branner ser ikke ut til å være helt bra. Rutinene ombord var heller ikke helt på plass, ser det ut til:
http://www.sunnhordland.no/nyhende/atvarar-mot-a-kopla-fra-batteriinstallasjonar-1.2745946
https://www.sdir.no/contentassets/3b7861436ee94274aa8fe30ea4df5aed/initial-response_nma_dnvgl.pdf
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA